کار در حوزه “کمیک استریپ” ریسک بزرگی ‌است/ لذت کشف دنیای ناشناخته

توسط : در تاریخ : جمعه, آگوست 6th, 2010

مسعود صفوی رئیس مرکز مطالعات فیلم انیمیشن حوزه هنری گفت: کار در حوزه کمیک استریپ به عنوان رشته تازه شناخته شده در ایران، ریسک بزرگی است اما معتقدم در پس هر موفقیت بزرگ، ریسک بزرگ‌تری پنهان است که نباید از آن ترسید.

 به گزارش خبرنگار مهر، مسعود صفوی رئیس در مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری و تهیه‌کننده انیمیشن تلویزیونی “شکرستان” معتقد است که روی آوردن به هنر صنعت “کمیک استریپ” در کنار هنر ارزشمند انیمیشن امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است و این ضرورت همسنگ هنر انیمیشن در ایران باید رشد کند و خوشبختانه راه اندازی و بهره برداری از کارگاه کمیک استریپ نخستین قدم برای رسیدن به شکوفایی این هنر صنعت در ایران است.

 این تهیه‌کننده در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر، به نیاز قشر جوان به کمیک استریپ، ضرورت حضور این هنر در کنار هنر انیمیشن و همچنین تاثیرات متقابل هریک از آنها بر یکدیگر و سایر مسائل پیرامون این هنر صنعت سخن گفت.

*خبرگزاری مهر گروه فرهنگ و هنر: کمیک استریپ در فرهنگ عام در میان انواع هنر و صنعت ایرانی مانند ژاپن و یا آمریکا جا نیافتاده است چرا این هنر را به عنوان فضای جدید کار انتخاب کردید؟

 مسعود صفوی: کمیک استریپ یک امکان جدید هنری است و با توجه به جذابیت ذاتی این هنر، امکان برقراری ارتباط با مخاطب در دنیا را دارد و صرفا مربوط به فرهنگ هنر و صنعت آمریکا و یا ژاپن نیست. من معتقدم که باید از دستاوردهای هنری که لزوما به هیچ یک از اقوام بشریت تعلق ندارد استفاده کنیم و حال اینکه فرهنگ کمیک استریپ به دلیل عدم عرضه آن در میان آثار هنر ایرانی است نه اینکه با فرهنگ ما سنخیت ندارد. بنابراین باید این هنر را به مخاطب ایرانی معرفی کرد و بعد در مورد بازخوردهایش تصمیم گرفت از همین‌رو نباید از قبل قضاوت کرد که کمیک با فرهنگ ما سازگار نیست. البته ناگفته نماند که مانند هنر انیمیشن این هنر را نیز باید بومی سازی و مطابق با فرهنگ ایرانی کرد.

* با توجه به عدم شناخت کمیک استریپ در ایران آیا تولید این هنر با توجه به هزینه‌های سنگینی که در بردارد یک ریسک نیست؟

 صفوی: قطعا ریسک بزرگی است اما هر موفقیت بزرگ پشت یک ریسک بزرگ‌تر پنهان شده است و نباید از قدم برداشتن در این راه هراسید و در عین حال باید با احتیاط، عقلانیت، برنامه‌ریزی و تدبیر پیش رفت. به شخصه کشف دنیای ناشناخته “کمیک استریپ ” را دوست دارم.

* چرا تصمیم گرفته شده است که کمیک استریپ به مخاطب عام معرفی شود آیا استفاده از این هنر به مثابه یک رسانه درنظر گرفته شده است؟

صفوی: به اعتقاد من کمیک استریپ این قابلیت را دارد که فرهنگ مطالعه را در سطح جامعه خصوصا مخاطب اصلی کمیک استریپ که جوانان هستند ارتقا دهد علاوه‌بر این که کمیک قابلیت انتقال فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و تفهیم مفاهیم را به جذابترین و موثرترین شکل ممکن را دارد ما باید به این امکان آگاه باشیم، تا جوانان این مرز و بوم با کمیک ایرانی دم خور باشند نه با کمیک‌های غربی که معمولا خشن و غیراخلاقی‌اند.

* موضوعاتی که برای ساخت کمیک استریپ در نظرگرفته‌اید چیست و آیا با فرهنگ مخاطب ایرانی همخوانی دارد؟

صفوی: دوماه مداوم در مورد موضوعات کتاب‌هایی که می‌خواستیم به شکل کمیک استریپ درآید در مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری کار کردیم و هیچ یک از موضوعات بدون پشتوانه تحقیق انتخاب نشده‌اند و البته فانتزی بودن را چاشنی مجموع کمیک استریپ کرده‌ام.

* همه داستان‌های کمیک استریپ جنبه فانتزی دارند؟

صفوی: همه آثار قطعا فانتزی نیستند اما برای جذاب شدن از المان‌های دیگری چون هیجان استفاده شده است گذشته از این، طبعا براساس مسئولیت فرهنگی، ما نباید صرفا بر اساس پر فروش بودن یک داستان تصمیم بگیریم باید فرهنگ‌سازی کنیم.

* آیا برای مخاطبان خاص کمیک استریپ هم برنامه‌ای دارید؟

صفوی: وسواس همکاران ما در کارگاه کمیک، منجر به تامین نظر مخاطبان حرفه‌ای هم خواهد شد من ادعا می‌کنم در برخی از کتاب‌ها کیفیت کار انجام شده نه تنها کمتر از کتب کمپانی‌های مطرح در این حوزه نیست که حتی بهتر از آن هم هست علاوه‌بر این ما قصد دارم بعد از اتمام دوره اول تجربیات دوستان را در این یک سال و نیم را به شکل یک کتاب آموزشی منتشر کنیم که قطعا موثر و آموزنده خواهد بود.

* مخاطب هدف شما چه قشری است؟

صفوی: جوان و نوجوان در همه دنیا مخاطبان اصلی کمیک هستند.

* با این اوصاف تا چه اندازه روی نیاز این قشر از داستان‌های کمیک استریپ مطالعه و تحقیق انجام شده است؟

صفوی: قبل از برداشتن هر قدم تمام جوانب کار را بررسی می‌کنم از همین رو تا قبل از راه‌اندازی کارگاه کمیک قریب به یک سال و نیم مطالعه و بررسی داشتیم.

*  آیا به تولید انبوه و صنعتی هم فکر کرده‌اید؟

صفوی: یکی از دلایل اصلی شکست سایر فعالیت‌های مشابه در حوزه کمیک استیرپ در ایران عدم رعایت همین موضوع است و ما نیز بر اساس شناخت این آسیب، پایه کارگاه را بر اساس تولید صنعتی و استفاده بهینه از منابع با حفظ کیفیت استاندارد کرده‌ایم.

* در مقایسه با انیمیشن تا چه اندازه در این هنر صنعت موفق خواهید بود؟

صفوی: شاید در این مرحله، هر صحبتی یک ادعای بلندپروازانه تلقی شود ترجیح می‌دهم اولین سری تولیدات کمیک راهی بازار شود تا به طور واقعی نتیجه کاردیده شود من به موفقیت در این عرصه امیدوارم چون بدون مطالعه وارد میدان عمل نشده‌ایم.

* به عنوان آخرین سئوال آیا برنامه‌ای برای تولید موازی کمیک به انیمیشن و یا برعکس هم دارید؟

صفوی: قطعا بسیاری از فرایندهای موازی را با این روش می‌توان خلاصه و بهینه و ارزان کرد. اصولا یکی از دلایل قدرتمند بودن انیمیشن درغرب این است که کمیک استریپ حدود صد سال قبل از انیمیشن‌های اولیه در آنجا شکل گرفته و طی این مدت طولانی هنرمندان غرب تداوم تصویر را در آن تمرین کرده و به قول معروف کلک‌های آن را یاد گرفتند و نهادینه کردند. قوت گرفتن ما در کمیک باعث قویتر شدن در هنر انیمیشن می‌شود.

منبع: مهر


    • پیشگوی پیر
      در پاسخ به پیشگوی پیر

      طراحی ها که خوبه تقریبا ولی خیلی شک دارم بتونن داستان های خوبی در بیارن…
      حالا داستان خیلی خوب هم نبود مهم نیست… قابل تحمل باشه هم کافیه. ولی این هم احتمالش خیلی کمه…

    • هادس
      در پاسخ به هادس

      چرا هنوز دارن می‌گن کمیک استریپ؟
      حالا داریم به کامیک می‌گیم کمیک یه چیز. ولی کمیک استریپ غلطه. کمیک استریپ‌ها اون کمیک ‌های تیکه تیکه روزنامه‌ای هستن.
      اسم مدیوم به طور کلی کمیک هست.

      عکس وسطی رو.

    • فرزاد.خ
      در پاسخ به فرزاد.خ

      آره پوریا منتها از همینا هم مشخصه که درک هنوز یه درکه دهه هفتادیه مثلاً دقت کن به نحوه ی میزانسن چیدن دومی. دقیقاً عین فیلمای تبلیغاتی حوزه هنری بیست سال پیشه یا همین طور تو تصویر سوم. فقط یه ذره به اولی امید می ره. ضمن این که اگه کمیک قراره درباره ی یه سری آدم ریشو و گردن کلفت باشه که کاری به جز خنثی کردن توطئه های جهانی ندارن و چهار تا دختر خوشگل اون وسط نباشه من یکی که محاله بخونم. این در مورد کمیکای خارجی هم صادقه. به غیر اون کارای نظامی تو هیچ جای دنیا مین استریم نیستن. این هم به ماهیت کارای ژانر نظامی بر می گرده و قدرت مانور کمی که دارن. همون طور ک می بینین کارای نظامی هم تعداد کمی از کارای تبلیغاتی اون ور رو شکل می ده. به هر حال انتظار نامعقولیه که حوزه هنری کار تبلیغاتی تولید نکنه و بسیار هم خوب. خیلی از بهترین کمیکای دنیا کمیکای تبلیغاتیه منتها اگر من بودم در حوزه ی ژانری قبل از فرستادن کارا به بازار تجدید نظر می کردم.
      کمیک استریپ گفتن به جای کمیک هم هادس تنها ایرادش نیست. مثلاً جایی که هیجان رو المان می دونه برای مخاطب. خیلی راجع بهش می شه بحث کرد اما ترجیح می دم اظهار نظری نکنم.
      من آرزوی موفقیت می کنم برای ایشون.

      • چنگیز
        در پاسخ به فرزاد.خ

        «…چهار تا دختر خوشگل اون وسط نباشه من یکی که محاله بخونم.»(!!!)
        یبچاره جنس زن! همیشه از طرف آدم های پست فطرت نگاه حیوانی بهشون میشه.
        واقعا خجالت آوره!

    • فرزین.س
      در پاسخ به فرزین.س

      ایشون یا نمی‌دونن انیمیشن چیه یا متوجه نیستن کامیک چیه. احتمال قوی‌تر اینه که نمی‌دونن صد سال یعنی چنتا.
      در کل فکر کنم مشخصه که طرز تفکر و نگاهشون به کامیک به چه ترتیبه.
      مخصوصا که معتقد هستن کامیک غربی یعنی خشونت… عجب… اتفاقا نظر منتقدین سینمایی شبکه‌ی چهار صدا و سیما هم نسبت به هالییود همینه.

      • ثابت
        در پاسخ به فرزین.س

        خب پدرجان، یکی از مولفه‌ی کلی هالیوود خشونته دیگه. در حالت کلی‌ش هیجان، که به صورت جزئی می‌تونه خشونت باشه، ماجراجویی باشه، س‍*س باشه و باقی مولفه‌های جوان‌جذب کن. البته کلی هست نه تام. منتهی سیر کلی‌ش خیلی نامشخص نیست.

        با تشکر

    • پوریا
      در پاسخ به پوریا

      پـــــس چــــــــی شـــــــد ؟