چگونه یک نویسنده‌ی کمیک شویم | بخش سوم

توسط : در تاریخ : شنبه, ژوئن 21st, 2014

چگونه یک نویسنده‌ی کمیک شویم مقاله‌ایست ۴قسمتی نوشته‌ی کلی تامپسون یکی از عکاسان، منتقدان، طراحان، نویسندگان مطرح دنیای وب و کمیک که به کارهای هنر فمینیستی‌اش معروف است، بخش اول این مقاله با نام آن‌چه درباره‌ی کمیک باید بدانید به صورت کلی به اصطلاحات اولیه در نویسندگی کمیک پرداخت، در بخش دوم بصورت کلی به چیزهایی که احتیاج است و شرح نوشتن اسکریپت پرداخته شد. ناگفته نماند نام اصلی این مقاله «کمیک ننویسیم یا چگونه کمیک بنویسیم» است و در سایت Litreactor منتشر شده است. کلی تامپسون در این مقالات تمام تجربیات خود در این زمینه را در اختیار شما می‌گذارد ما نیز امیدواریم بتوانیم با ارائه‌ی بیشتر این دست مقالات قدمی هرچند کوچک در رشد صنعت کمیک‌بوک و ترغیب علاقه‌مندان فارسی زبان به تولید کمیک‌های ایرانی برداریم.

  • نویسنده: کلی تامپسون
  • مترجم: رضا برزگر
  • ویراستار: مهران فلاح
  • کپی رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک

dont_write_comics_header

خب، پس تا اینجا با من همراه شده‌اید. خیلی خوب است مخصوصا برای خودتان، یا حالا هر چیز دیگری!

حالا به جای سخت کار رسیده‌ایم. چرا که شما حالا باید دنبال کسی با استعدادتر از خودتان باشید تا با پروژه‌ی شما از نظر ذهنی، فیزیکی و احساسی درگیر شود.

و اگر شما یک طراحی خوب می‌خواهید مطمئنا باید پول خوبی هم خرج کنید. می‌دانم تا کنون پول زیادی را صرف انتشاراتی‌ها کردید و هیچ پولی از آن‌ها دریافت نکرده‌اید. خوب این که نثر نیست، این کمیک است. بی‌مبالغه داستان شما به هیچ‌جا نمی‌رسد اگر نقاشی کار انجام نگیرد. پس می توانید دست نگه دارید و بگذارید که داستانتان در کشوی میز خاک بخورد و شما به پولتان بچسبید یا که همانند یک تهیه کننده ی حرفه‌ای نگاه کنید و قید ناهارهای گرانتان با وعده‌ی اضافی‌اش را بزنید و دور آن کفش‌های جدیدی که از دور برق می‌زنند را خط بکشید تا این چرکنویس یک طراح خوب گیرش بیاید.

خرج کردن کلید مشکلات است

حالا می‌توانم بشنوم که شما متعجب و بلند می‌گویید چرا باید به کسی پول بدهید تا برایتان کار کند درحالی که هیچ‌کس به شما پولی نداده است و این هم جوابی برای شما:

شما از آن‌ها خواسته‌اید برای شما بر روی پروژه‌تان کار کنند. هیچکس به آنها بخاطر کاری که برای خودشان می‌کنند پولی نمی‌دهد، آن‌ها هم مانند شما برای خودشان مجانی کار می‌کنند. اما وقتی آنها پروژه‌ی خودشان را برای کارهای شما کنار می‌گذارند (که اکثر آن‌ها این کار را می‌کنند)، پس اصولا باید از طرف شما مورد حمایت مالی قرار گیرند.

این مهم نیست که شما چقدر نویسنده‌ی سخت‌گیری هستید، یا چندتا چرکنویس نوشته‌اید یا چقدر تحقیق کرده‌اید، تصویرسازی زمان خیلی بیشتری از نوشتن نیاز دارد، مخصوصأ هنگامی که نقاش شما همه‌ی کارها (از جمله جوهرزنی، رنگ‌زنی و حروف‌چینی)  را همانند «مردیث» طراح کمیک «دلی گرفتار» خودش به تنهایی انجام می‌دهد. شما نمی‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که حجم زیادی از زمانشان را چون از از نوشته‌تان خوششان آمده رایگان در اختیار شما قرار دهند درحالی که آن ها می‌توانند همین زمان را برای کارهایی که برایشان درآمد دارد بگذارند یا به کارهایی که خودشان علاقه دارند بپردازند. شما باید به آن‌ها پول بدهید.

آیا راهی هست که به آن‌ها پولی نپردازید؟ بله اما شما وارد یک قمار بزرگ خواهید شد. تجربه به من ثابت کرده است کسانی که اصراری برای گرفتن پول ندارند، آن‌قدرها که لازم است حرفه‌ای نیستند. آیا استثنا وجود دارد؟ بله،حتما! به عنوان یک منتقد در یکی از بزرگترین وبسایت‌های کمیک (CBR) اغلب برای من اثرهای مستقل زیادی فرستاده می شود (معمولا هم به شکل PDF  هستند). این‌که من چقدر برای خواندن و نگاه کردن به آن‌ها وقت بگذارم بستگی به طراحی زیبای آن‌ها دارد. از هر ده مورد، نه مورد آن‌ها حتی اگر داستان و نویسندگی خوب داشته باشد طراحی‌اش پیش پا افتاده و سطحی و متناقض است. زمان زیادی می‌برد تا یک نفر به جایی برسد که بتواند در صنعت کمیک یک طراح خوب و حرفه‌ای شود و بتواند به تنهایی یک کار را تا انتها پیش ببرد. و تا وقتی نخواهید کارتان آماتور به نظر برسد نمی‌توانید یک طراح آماتور را به کار گیرید.

می‌دانم با خود می‌گویید داستانتان به قدری خوب است که طراحی اهمیتی ندارد. این خیلی عالی است پس یک نثر بنویسید. جدی می‌گویم، اگر طراحی برایتان مهم نیست، اگر داستانتان قرار نیست کمیک‌بوک شود، پس کمیک ننویسید. تنها زمانی این کار ارزشش را دارد که می‌دانید کمیک رسانه‌ی درستی برای داستانتان است و اگر کمیک رسانه‌ی درستی برای داستانتان است پس طراحی خیلی اهمیت دارد.

خب، داستانتان را بنویسید و در حالی که دارید آن را ویرایش یا تکمیلش می‌کنید تا از هر نظر عالی به نظر برسد در مورد یک تصویرگر خوب تحقیق کنید و پولتان را پس انداز کنید. این‌گونه وقتی که داستانتان کامل شد، شما می‌توانید برای داشتن یک مجموعه‌ی کامل و حرفه‌ای پول خرج کنید به جای اینکه اولین کسی را که حاضر است کار مجانی کند بقاپید. قرار نیست هنرمندانی که در حال ارتقاء کار خود هستند را کوچک بشماریم اما این درست مانند این است که شما بروید داستان‌های ده سال پیشتان را بخوانید. خوشال نیستید که آنها منتشر نشده‌اند؟ معلوم است که هستید! این‌گونه هنرمندان هنوز آمادگی لازم را ندارند. بعضی‌ها به زودی خواهند توانست بعضی ها هرگز. اما شما باید تفاوت را متوجه باشید و برای آن من شما را به قسمت اول این مقاله ارجاع می‌دهم تا تحقیقتان را انجام دهید. بروید. من منتظر خواهم ماند.

بازگشتید؟ باشد. پس در قسمت دوم ما در مورد اینکه شما برای پروژه‌تان چه چیزهایی نیاز دارید صحبت کردیم. از شماره ی ۱ تا ۵ را برایتان گفتم و شماره های ۶ و ۷ و ۸ باقی ماندند.

  • ۶٫ حداقل سه صفحه پشت هم که تصویرگری شده باشد
  • ۷٫ یک کاور ( تصویرگری روی جلد را کاور می‌نامند که معمولا باشکوه تر و حرفه‌ای تر و خاص‌تر از صفحات اصلی داستان اجرا می شود). اجباری نیست اما بهتر است که داشته باشیدش.
  • ۸٫ طراحی شخصیت‌ها (اجباری نیست اما بهتر است داشته باشیدش).

صفحات زنجیره‌ای شاه کلیدند

مهمترین چیز در اینجا صفحات‌اند. من حداقل سه صفحه گذاشته‌ام و منظورم هم واقعا حداقل است. من در واقع کم‌تر از ۴ صفحه پیشنهاد نمی‌کنم و فکر می‌کنم که ۵ یا ۶ صفحه خیلی بهتر است. بهتر است که این صفحه از همان داستانی که می‌خواهید باشد. آیا این ۵ صفحه جزء اصلی داستان است و داستان اصلی را لو خواهد داد؟ یا بخشی از داستان است که چندان اهمیتی ندارد. در «دلی گرفتار» مردیث و من یک پایان خوب محرک در پایان صفحه‌ی چهارم قرار دادیم اما این برای من بسیار مهم بود که جنبه‌ی دیگر کتاب را هم به خوبی نشان دهیم. برای همین ما از ۶ صفحه استفاده کردیم، این‌گونه توانستیم در دو صفحه‌ی دیگر روی دیگر کتاب را که لطیف‌تر، احساسی‌تر بود در تضاد با چهار صفحه‌ی قبلش قرار دهیم که پر از خشونت بود. این را باید خودتان مزه کنید. بنابراین، بهتر است در بیشتر مواقع قید صفحات بیشتر را بزنید و حتی اگر به قیمت گذشتن از کاور کار باشد. کاور قسمت خیلی خوب قضیه است اما بسیاری از مواقع هنرمندانی که صفحات داخلی کمیک را می‌کشند کاور کار را طراحی نمی‌کنند.پس بهتر است پولتان را برای طراحی شخصیت‌ها خرج کنید تا کشیدن صفحات بیشتر. همچنین شما بجای گرفتن تخفیف می‌توانید از طراحتان برای طراحی شخصیتتان کمک بگیرید، چرا که آن‌ها در هر صورت باید چند نمونه ساده از طراحی شخصیت انجام دهند. در ضمن، هنرمندان با یکدیگر متفاوت‌اند. این یک همکاری است و بهترین کار برای هر دوی شما این است که در وهله‌ی اول صادق باشید و کار را اشتراکی انجام دهید.

تصاویر نمونه کمیک دلی گرفتار

چقدر هزینه برمی‌دارد؟ بستگی دارد. می‌دانم که از جوابش متنفرید اما این بستگی به بسیاری از فاکتورها دارد که دقیق نمی‌توانم حدس بزنم که پروژه‌ی شما چقدر هزینه خواهد داشت تا به مرحله تولید برسد. ممکن است بیشتر یا کمتر از مال من یا کس دیگری شود. بستگی به توانایی، سرعت و دسترسی تصویرگر شما دارد. به این‌که چقدر صفحه‌های شما پیچیده‌اند. یا که شما دو نفر تصمیم گرفته‌اید که چقدر برایشان وقت بگذارید. به اینکه آیا فقط قرار است صفحات با مداد طراحی شوند یا قرار است تمام رنگی باشند. تمام کاری که شما می‌توانید بکنید این است که یک تصویرگر پیدا کنید، پروژه‌تان را پیش ببرید و امیدوار باشید که آن‌ها کارتان را همان‌قدر که خودتان دوست دارید، دوست داشته باشند و بعد از آن‌ها تقاضا کنید که کار شما را ارزیابی کنند. با توجه به تجربه من، اگر نسبت به پروژه شما احساسی شوند، تمام تلاششان را خواهند کرد. من قبول دارم در دنیا آدمهای عوضی هم وجود دارند، اما تمام کسانی که من با آن‌ها کار کردم، نه تنها کارشان فوق العاده بوده، بلکه شخصیت فوق العاده‌ای نیز داشتند. یکی می‌خواست که هر دویمان خوشال باشیم، دیگری متوجه بود که من پولی را که به او پرداخت می کنم از جیب کوچک خودم است و برایش احترام قائل بود. و رک بگویم، اگر آن‌ها از همان ابتدا این‌گونه نباشند باید دنبال کس دیگری باشید. شما حالا یک تیم هستید، باید روی یک کوک باشید و از کنار هم کار کردن لذت ببرید وگرنه هیچ‌وقت کارها خوب پیش نمی‌رود. چرا که از اینجا به بعد پیچیدگی کار بیشتر می‌شود.

و یک نکته‌ی دیگر که باید اضافه کنم برای کسانی از شما که با شنیدن این حرف ها دلسرد شده‌اند (هماهنگ شدن با تصویرگر برای کاری که نوشته بوده ام، یکی از بهترین تجربه‌هاییست که تا کنون داشته‌ام). کاملا توقف کنید! من می‌توانم طراحی کنم (تقریباً) و وقتی که در مدرسه‌ی هنر بودم تصور می‌کردم که نویسندگی و تصویرگری کمیک‌هایم را خودم انجام می‌دهم. هنوز هم گاهی به آن فکر می‌کنم، در موردش چیزهای خوشایندی وجود دارد، اما اگر می‌دانستم همکاری درست با دیگران چقدر عالی است، وقتم را کمتر برای کشیدن هدر می‌دادم و بیشتر کمیک‌نامه می‌نوشتم. گرفتن صفحه‌های تصویرگری شده در اینباکس‌تان، مانند غافلگیری روز تولد است. دیدن این‌که طراحی با استعداد با چیزی که شما خلق کرده‌اید چه کرده است و تبدیل آن به چیزی بهتر و تازه‌تر از آن‌چه در تصورتان بود و چیزی که حالا به هر دوی شما تعلق دارد تجربه‌ای فوق العاده است. اما شما باید بتوانید به تصویرگرتان برای انجام این کارها اعتماد کنید. باید بگذارید که کارها پیش برود. و همه ی اینها نیازمند این است که شما یک طراح خوب و صدالبته یک شخص خوب را برای این ها بیابید. پس چطور این کار را بکنید؟ خب، بیاین که بگم.

کجا باید دنبالش بگردید

در درجه‌ی نخست، هرچه شما بیشتر با جامعه‌ی کمیک درگیر شوید (جدا از کارهای شخصی و پروژه‌ی خودتان) بسیار بهتر است. اگر عاشق کمیک هستید و با طراحان و نویسندگان و طرفداران در یک وبلاگ یا وبسایت یا حتی فقط توئیتر در موردش صحبت می‌کنید، غافلگیر خواهید شد چقدر ارتباط با هنرمندان و نویسندگانی برقرار کرده‌اید که هر دو در حال تلاش‌اند تا یک اثر خلق کنند. کمبک به طور غافلگیرکننده ای جامعه‌ی کوچکی دارد و همه تقریبا یکدیگر را می‌شناسند. پس همیشه با ادب و محترم باشید و برای برقراری ارتباط به آن‌ها مراجعه کنید. آسان‌ترین راه و بهترین راه همین است. با آن‌ها هم صحبت شوید و رابطه برقرار کنید.

اما اگر هنوز هیچ رابطه‌ای یا زمان کافی برای ساختنش ندارید، راه‌های دیگری هم برای پیدان کردن طراح هست. بدیهی‌ترین و موثرترین مکان سایت Deviant Art است. چیز عالی در مورد این سایت این است که همه در آن از تازه‌کار تا حرفه‌ای عضو‍اند.

طراح مناسب شما کیست

در این بخش چیزهایی را می‌گویم که باید وقتی دنبال طراح مناسبی می‌گردید به خاطر بسپارید:

۱- تحت تاثیر آگهی‌های زیبا قرار نگیرید

نقاشی‌های پر زرق و برق از مدل‌ها و صفحات اسپلش (یک صفحه، یک قاب، یک تصویر) مسلما قشنگ‌اند، اما شما به کسی نیاز دارید که بتواند یک داستان را با تصویر روایت کند. شما نیاز دارید که اغلب و عموماً کارهایتان را به صورت صفحه‌های زنجیری انجام دهید. خیالتان جمع، اگر کسی را پیدا کردید که روایت‌گر خوبی بود، کسی که صفحه‌های زنجیری خوبی داشت، آن‌ها به سادگی می توانند کارهای تکی پر زرق و برق نیز انجام دهند. اما برعکس این امر همیشه ممکن نیست. شما صفحات متوالی می‌خواهید نه یک تصویر تکی. شما برای داستان‌سرایی این‌جایید. این مهم نیست که طراحان بتوانند زن‌های زیبا را عالی بکشند، اگر طراح نتواند همان زن را در حال زدن یک آدم بد یا غذاخوردن یا تغییرات چهره در هنگام بیان دیالوگ تصویر کند پس شما هم به هیچ‌جا نمی‌رسید.

۲- نقاط قوت و ضعف طراح را جست و جو کنید

در مورد خصوصیاتی که طراح سعی می‌کند آن‌ها را بپوشاند یا که درخشانشان کند بگردید. آیا او می‌تواند دست‌ها را بکشد؟ یا فرم‌های مختلف قرار گرفتن لباس‌ها  را نشان دهد؟ آیا می‌تواند حالت‌های مختلف چهره را نشان دهد؟ آیا او پس‌زمینه را نشان می‌دهد یا از آن اجتناب می کند؟می داند چطور از جوهر و رنگ استفاده کند یا فقط کار با مداد را بلد است؟ در کارهایی که تا به حال انجام داده است آیا صفحه‌ها حروف‌چینی شده‌اند؟ خوتان را گول نزنید، حروف‌چینی یکی از مهارت‌های مهم در کمیک است. این‌که بداند بالون‌ها را کجا بگذارد از چه اندازه و فونتی استفاده کند. همه‌ی این‌ها مهم‌اند.

۳- در مورد خصوصیات داستانتان فکر کنید

طراحی را بیابید که هم خوب باشد و هم از کارکردن در فضای کار با همان  همان نوع داستان/شخصیت‌ها /فضای کاری شما لذت ببرد. این باعث می‌شود کار به خوبی پیش برود و هردوی شما راضی باشید. اگر شما یک مجموعه‌ی دوره‌ای نوشته‌اید از زنانی که دور هم جمع شده‌اند برای خوردن چایی و ساندویچ(که سوژه‌ایست که در کمیک‌ها بسیار سخت می‌فروشد!) و همه‌ی صفحاتی طراحتان تا بحال کشیده در مورد جنگ‌هایی فضایی است مسلما شما جفت خوبی نخواهید بود.

۴- استفاده از چند طراح کار خوبی خواهد بود

اگر شما به کار آن‌ها جذب شده‌اید قطعاً کسان دیگری هم شده‌اند. ممکن است طراح مورد نظر شما در دسترس نباشد و شما نیز زمانی برای صبر کردن نداشته باشید یا طراح ایده آل شما همان «شخصیت» ایده آل را نداشته باشد. به عبارت دیگر شما طرحهایشان را دوست دارید اما رابطه‌تان در کار زیاد خوب نیست. باید به عنوان جایگزین یا نیرویی کمکی طراح دیگری را برای زمانی که دیگر طراح اول مناسب پروژه‌تان نمی‌باشد در اختیار داشته باشید.

این دستور عمل‌های ساده را دنبال کردن نه تنها می‌تواند باعث پیدا کردن یک طراح خوب شود، بلکه باعث می‌شود کسی را بیابید که کاملا مکمل شما و پروژه‌ی شماست.

من اساساً طوری برنامه‌ریزی کرده بودم که این بخش آخرین تکه‌ی این قسمت از آموزش باشد. اما هنوز چیزهایی هست که باید در مورد آن‌ها با شما صحبت کنم، گذشته را مرور کنم و مراحل را بین شما و طراحتان پیش ببرم… پس تا قسمت پایانی.


    • mirabilis the great
      در پاسخ به mirabilis the great

      ما توی داستان نوشتنش مشکل نداریم ، این ابزار طراحی یکم محدود میکنه کار رو . یه سری مقاله برای طراحی کمیک هم کار کنید ، توش ابزار طراحی متداول ( والبته با قیمت مناسب :-* ) رو هم ذکر کنید .
      این سری از مقالات هم خوبه و منتظر قسمت بعد هم هستیم .

      • MEHRAN
        در پاسخ به mirabilis the great

        گفتنش آسونه. این مقاله ها برای کسایی داره کار می شه که فکر می کنن نویسندگی کمیک خیلی آسونه در صورتی که مشکل تر از نثر، نمایش نامه نویسی یا فیلم نامه نویسی هست. کمیک رو در عین این که می نویسی باید تو نوشته هات تصویرشون کنی. این همه داره تو این مقاله تأکید می شه که این نویسندگیه که در درجه ی اول قرار داره بعدش انتخاب طراح یا طراحی. این قسمت از قضا دقیقاً داره رابطه نویسنده و طراح رو شرح می ده. تو این مقاله نکات بسیار بسیار مهم و ظریفی هست که به جرأت می گم ۹۰ درصد نویسنده ها و طراحان حرفه ای کمیک های ایرانی نمی دونن یا تو کاراشون رعایت نمی کنن.

        • mirabilis the great
          در پاسخ به MEHRAN

          بله ، اون که صد البته ولی قضیه اینه که ما همه ی این مقالات و مشابهش رو به انگلیسی ( و با کوشش فراوان ) خوندیم . ( حالا شاید مخاطبت ما نباشیم که احتماش کمه ! :دی ) الان فقط توی همون وسایل طراحی مناسب موندیم ، یعنی عملا شش خان رو رد کردیم ، تو خان هفتم موندیم ! وضع مالی تپل میخواد بعضا چیزایی که معرفی شده تو این زمینه ! 🙂

    • شهروز
      در پاسخ به شهروز

      مشکل اصلی هم همین پوله .

    • اميرعلي
      در پاسخ به اميرعلي

      مهران جان ، ایمیلت رو چک کن!!!!!!!

    • amin
      در پاسخ به amin

      بخش پایانی مشکل داره و باز نمیشه رسیدگی کنید.

    • sina
      در پاسخ به sina

      سلام .
      یه پیشنهاد داشتم ! میتونید روش فکر کنید !
      اونم اینکه توی بخش آموزش مطالب متنوع تری که نوشته خودتون باشه هم قرار بدهید !
      اون هم در بخش ترجمه !
      بله یکی از سخت ترین فعالیت های شما سردمداران این سایت ترجمه ی کمیک هاست ! و احتمالن تلاش زیادی بخاطرش دارید !
      پس چه خوب که دیگران رو هم از این تلاش هایتان بهره مند کنید .
      بیایید و خواندن کمیک انگلیسی را برای افرادی که انگلیسی خوبی دارند ولی با زبان محاوره ای به خوبی آشنا نیستند تا حدی که میتوانید بیاموزید.
      مثلن من دیروز کمیک دختر های کاغذی رو دانلود کردم و به هر زحمتی که بود با کمک گوگل ، خواندمش ..
      پر بود از جملات و اصطلاحات عامیانه که یادگیریشون تاثیر به سزای روم داشت . ولی به قیمت از دست رفتن وقتم ! اگر شخص با سواد تری که با این اصطلاحات آشناتر باشه و بیاد در یک متن جداگونه شرحشون بده اینطوری خیلی بهتر و سود آور تره !
      میتونید به پیشنهادم فکر کنید ! امیدوارم به محض خواندن این متن جبهه نگیرید و به دنبال جواب دندان شکنی نباشید. ممنون !