همان خبرنگارِ مو سیخ | نگاهی به تاریخچه‌ی تن تن (بخش اول)

توسط : در تاریخ : شنبه, مارس 21st, 2015

تن تن را همه می‌شناسیم. بسیاری از ما کودکی خود را با این شخصیت گذرانده و کمیک‌ها و انیمیشین این شخصیت را به یاد داریم. اما این شخصیت محبوب از کجا شروع کرد؟


هرژه و خلق تن تن

Herge_with_bust_of_Tintin

هرژه به همراه مخلوقش تن تن.

«جرج رمی Georges Prosper Remi» که با نام هنری «هرژه Hergé» شناخته می‌شود به خاطر خلق شخصیت «تن تن Tintin» و همچنین ارائه‌ی بیست و سه کمیک بوک کامل از تن تن مشهور است. ولی آیا ایده‌ی خلق تن تن به یکباره به ذهن او وارد شد؟ جواب این سوال منفی است. در واقع خلق تن تن تحت تاثیر وقایع مختلفی است که بر هرژه رخ داده بود. در جنگ جهانی اول که آلمان بلژیک را تصرف کرد هرژه هنوز در مدرسه درس می‌خواند. وی اذعان داشت که در حاشیه‌ی تکالیف مدرسه‌اش مردی غیرمسلح را می‌کشیده که با ژرمن‌ها مبارزه می‌کرده است. وی همچنین گفته بود که این طراحی‌ها مردی شجاع و ماجراجو را به تصویر می‌کشیدند که از هوش و ابتکارش برای غلبه بر دشمنان استفاده می‌کرد ولی هیچ‌کدام این طراحی‌ها در حال حاضر وجود ندارند.

فیزیک و عادات برادر کوچکتر هرژه یعنی پل که صورتی گرد و موهایی سربالا داشت نیز بر هرژه تاثیر گذاشت. هرژه در جوانی گفته بود:

من خیلی به اون نگاه می‌کردم، اون منو سرگرم و  مجذوب می‌کرد… با عقل جور در میاد که تن تن شخصیت، ژست و قیافه‌ی اونو گرفته باشه. اون راه رفتن خاص و حضور فیزیکی‌ای داشت که حتماً‌ بدون اطلاع من رو من تاثیر گذاشته. ژست‌های اون تو ذهن من موندن. من اونا را با بی‌دقتی کپی کردم، بدون این که قصدشو داشته باشم یا حتی بدونم که دارم این کارو می‌کنم. من درواقع داشتم اونو می‌کشیدم. این مسئله به خصوص تو اولین طراحی‌های «تن تن در سرزمین شوروی» مشخصه.  

Totor

توتو و شباهت فوق‌العاده‌ی او و تن تن.

هرژه بعدها مجذوب پیش‌آهنگی گردید و به طراح غیررسمی گروه خود تبدیل شد و طرحی از یک پسر پیش‌آهنگ برای مجله‌ی «پسر پیش‌آهنگ بلژیکی Le Boy Scout Belge» کشید. وی نام این شخصیت را «توتو Totor» گذاشت که به سراسر جهان سفر می‌کرد و بدون خدشه‌دار کردن شرف پیش‌آهنگی‌اش مشکلات را اصلاح می‌کرد. در جولای ۱۹۲۶ وی شروع به نوشتن داستان‌های توتو تحت عنوان «ماجراهای توتو، رهبر پیش‌آهنگان گروه سوسک‌ها Les Aventures de Totor C.P. des Hannetons» کرد. در آن زمان فرمت کمیک‌های اروپایی حاکم بود و طراحی‌های اولیه‌ی توتو به زحمت نقشی در شرح داستان داشتند و وظیفه‌ی این کار برعهده‌ی کلماتی بود که در پایین تصاویر حک می‌شد. تن تن شباهت‌های انکار ناپذیری با توتو داشت و خود هرژه نیز تن تن را «برادر کوچک توتو» خطاب کرده است. شباهت‌های این دو شخصیت در ماجراهای آن‌ها،‌ نحوه‌ی به تصویر کشیدن، سرعت بالای داستان و استفاده از حس شوخ‌طبعی می‌باشد و برخی تنها تفاوت بین توتو و تن تن را در لباس پیش‌آهنگی توتو می‌دانند.

هرژه پس از دیدن فرمت آمریکایی کمیک‌ها تصمیم گرفت که از آن‌ها استفاده کند و بنابراین داستان‌های تن تن از حباب‌های مکالمه و طراحی‌هایی که داستان را به جلو می‌بردند استفاده برد.

شروع کار هرژه

Le Petit Vingtieme

بیستم کوچک. الحاقیه‌ی روزنامه‌ی قرن بیستم.

هرژه سپس در روزنامه‌ی «قرن بیستم Le Vingtième Siècle» به عنوان طراح استخدام شد. این روزنامه خود را «روزنامه‌ای کاتولیکی برای تعلیم و اطلاعات» می‌نامید و نقطه نظری فاشیستی و دور از واقعیت داشت. سردبیر این روزنامه شخصی به نام «آبه والز Abbé Wallez» بود. والز هرژه را به سمت سردبیری بخش الحاقی روزنامه منصوب کرد که روزهای سه شنبه برای کودکان منتشر می‌شد. این بخش الحاقی «بیستم کوچک Le Petit Vingtième» نام داشت و والز از طریق آن می‌خواست تا دیدگاه‌های اجتماعی-سیاسی خود را به خوانندگان جوان روزنامه منتقل کند.

در سی‌ام دسامبر ۱۹۲۸ هرژه دو طرح کارتونی از یک پسر و سگش به همراه حباب‌های مکالمه در روزنامه‌ طنز هفتگیِ «سوت Le Sifflet » منتشر کرد. والز فکر کرد که می‌توان از این دو شخصیت استفاده‌ی بیشتری برد بنابراین به هرژه گفت تا از شخصیت‌های همانند این دو برای یک کار سریالی در بیستم کوچک استفاده کند و هرژه نیز قبول کرد و «ماجراهای تن تن» به وجود آمد. اولین تصاویر تن تن و میلو در چهارم ژانویه‌ ۱۹۲۹ در الحاقیه‌ی کودکان به نمایش درآمد که تبلیغی برای مجموعه‌ بود. ولی خود هرژه اصرار دارد که تن تن درواقع در دهم ژانویه‌ی ۱۹۲۹، هنگامی که داستان «تن تن در سرزمین شوروی» در بیستم کوچک شروع به انتشار کرد، زاده شده است. هرژه در ابتدا قصد داشت تا تن تن را به ایالات متحده بفرستد ولی والز به او دستور داد تا ماجراهای تن تن را در شوروی قرار دهد تا یک پروپاگاندای ضداجتماعی برای کودکان باشد. نتیجه‌ی این امر «تن تن در سرزمین شوروی» بود که انتشار آن از ژانویه‌ی ۱۹۲۹ تا می ۱۹۳۰ به طول انجامید. تن تن در ابتدا دارای موهای سربالا نبود و بعدها این مدل مو را به دست آورد. در صفحه‌ی ۸ از جلد چاپ شده، تن تن وارد ماشینی می‌شود که با سرعت بالا در حال حرکت است و همین باعث می‌شود که موهایش به صورت سربالا قرار بگیرند.

TinTin -01- Land of the Soviets - 008

موهای تن تن سربالا می‌شوند!

«تن تن در سرزمین شوروی» همچنین تن تن را درحالی نشان می‌دهد که در حال نوشتن گزارش از فعالیت‌هایش در شوروی است تا آن‌ها را به بلژیک بفرستد. این تنها باری است که تن تن در حال نوشتن گزارش دیده می‌شود. محبوبیت این داستان سبب افزایش فروش شد و والز برای هرژه دو دستیار فراهم کرد.

 در داستان تن تن در سرزمین شوروی بلشویک‌ها به عنوان شرورهای داستان به نمایش درآمده‌اند.

Tin Tin Returns

«تن تن بازمی‌گردد!»
صفحه‌ی اول روزنامه‌ی بیستم کوچک که بازگشت تن تن از شوروی را اعلام می‌کند.

هرژه وقت کافی برای سفر به شوروی یا خواندن اسناد موجود از شوروی را نداشت بنابراین شوروی را براساس کتاب «پرده برداری ازمسکو Moscow Unveiled» که والز به او داده بود و به شدت رژیم شوروی را نکوهش می‌کرد به تصویر کشید. در این داستان سران بلشویک‌ها به دنبال گول زدن دنیا و اهداف خود هستند. حتی در بخشی از داستان تن تن مخفی‌گاهی را پیدا می‌کند که «لنین، تراتسکی و استالین ثروتی که از مردم دزدیده‎‌اند را در آن مخفی کرده‌اند». هرژه بعدها از مشکلات این چنینی این داستان با عنوان «خطای جوانی» یاد کرد.

داستان دوم به رهبری والز به نام «تن تن در کنگو» شکل گرفت که از ژوئن ۱۹۳۰ تا ژوئن ۱۹۳۱ منتشر شد و هدف آن تقویت احساسات مستعمراتی نسبت به کنگوی بلژیکی بود. (کنگو در آن زمان مستعمره‌ی بلژیک بود). این داستان به شیوه‌ای ارباب مآبانه نگاشته شده بود و بعدها این داستان به نژادپرستی محکوم شد ولی در آن زمان محبوب و غیرجنجالی بود و بر فروش روزنامه تاثیر مثبت داشت.

 

350px-Opening_of_Tintin_in_the_Congo

دوپونت و دوپونط حضوری افتخاری در نسخه‌ی اصلاح شده‌ی «تن تن در کنگو» دارند. خود هرژه و ادگار جیکوبز (رنگ‌زن کتاب) نیز در جمعیت دور تن تن دیده می‌شوند.

داستان تن تن در کنگو به خاطر به تصویر کشیدن آفریقایی‌ها به عنوان مردم ساده‌لوح و انسان‌های اولیه مورد انتقاد قرارگرفته است. در بخشی از داستان تن تن در کلاس درس چنین می‌گوید:«دوستان عزیزم، امروز می‌خوام از میهن‌تان برایتان بگویم: بلژیک».

بعدها پس از اینکه شهرت هرژه افزایش یافت وی دست به تغییر و اصلاح این داستان زد و ضمن همین تغییرات این صحنه را عوض کرد و تن تن را در حال درس دادن ریاضی نشان داد. در سال ۱۹۴۶ هرژه این داستان را دوباره طراحی کرد، آن را از فرمت سیاه و سفید درآورد و ۱۱۰ صفحه‌ی آن را به ۶۲ صفحه رساند. وی همچنین بسیاری از چیزهایی که به بلژیک و نظام مستعمراتی اشاره داشت را حذف کرد. نکته‌ی جالب توجه این است که هرژه در نخستین صفحه‌ی ورژن جدید، دو کاراکتر محبوب داستان‌های تن تن یعنی «دوپونت» و «دوپونط» را نیز اضافه می‌کند. البته باید به خاطر داشته باشیم که این دو شخصیت تنها حضوری افتخاری دارند و در واقع در داستان چهارم تن تن یعنی «سیگارهای فرعون» برای اولین بار معرفی شدند.

برای سومین ماجراجویی که «تن تن در آمریکا» نام داشت و از سپتامبر ۱۹۳۱ تا اکتبر ۱۹۳۲ به طول انجامید، هرژه سرانجام توانست داستانی را که خود در نظر داشت را پیاده کند. هرژه برای این داستان بر خلاف دو داستان پیشین خود دست به تحقیق در رابطه با کشور آمریکا زد. به منظور این کار هرژه کتاب «رسوم و تاریخ سرخپوستان» را مطالعه کرد و در نتیجه تصویری که در این داستان از سرخپوستان ارائه داد رضایت بخش و صحیح بود.

Tin Tin and Al Capone

آل کاپون (سمت چپ)
هرژه در داستان اصلی همواره صورت این شخصیت را پنهان می‌کرد ولی در نسخه‌های بعدی صورت این گانگستر را نیز نشان داد.

وی همچنین برای یادگیری در رابطه با شیکاگو و گانگسترهایش کتاب «صحنه‌هایی از زندگی فردا» را خواند که توسط «جرج دامل» نوشته شده بود. کتاب دامل سرشار از نظریه‌های ضدسرمایه‌داری بود و از نظام حاکم بر آمریکا انتقاد می‌کرد. این امر با خط مشی روزنامه نیز موافق بود و در داستان نیز این انتقادات دیده می‌شوند. تصویری که هرژه از آمریکا ارائه داده از سینمای این کشور نیز نشات گرفته است و بسیاری از طراحی‌ها بر اساس تصاویر سینمایی بوده‌اند. بسیاری بر این باورند که دستگیری «بابی اسمایلز» به دست تن تن از فیلم «بوفالو بیل» آمده و صحنه‌ای که در آن گانگسترها تن تن را در ماشین خود گیر می‌اندازند از فیلم «سزار کوچک» الهام گرفته شده باشد.

نکته‌ی جالب دیگری که در این داستان وجود دارد حضور گانگستر معروف «آل کاپون» است. این شخصیت قبلاً در داستان «تن تن در کنگو» معرفی شده بود و در اینجا به طور مستقیم به عنوان یکی از شروران داستان حضور دارد.

هرژه تن تن را به مکان‌های واقعی همانند مصر، هند، کنگوی بلژیکی، ایالات متحده، بریتانیا و چین نیز فرستاد. وی همچنین از مکان‌های تخیلی نیز در داستان‌هایش استفاده کرد. مکان‌هایی همانند جمهوری آمریکای لاتینِ «سن تئودوروس»، پادشاهی اروپای شرقی «سیلداویا» و دولت فاشیست «بوردوریا» که رهبرش «ماستلر»، ترکیبی از رهبر آلمان نازی یعنی آدولف هیتلر و رهبر فاشیست ایتالیا بنیتو موسولینی بود.

ادامه دارد…


کپی‌رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.