نقد و بررسی فیلم اسپایدرمن شگفت انگیز

توسط : در تاریخ : چهار شنبه, جولای 4th, 2012

اسپایدرمن باز هم با پیشینه­ای درخشان و پر زرق­‌وبرق به روی پرده­‌های سینما ظاهر شد.


کارگردان: مارک وبThe-Amazing-Spider-Man (5)

فیلم­نامه­‌نویس:جیمز واندربیت

بازیگران: اندرو گارفیلد، اِما استون، رایس ایفانز، دنیس لیری، مارتین شین، سالی فیلد و …

خالقان: استن لی و استیو دیتکو

تاریخ اکران: ۳ جولای ۲۰۱۲

منتقد: تونی گررو

[rating:7/10]

خلاصه داستان: اسپایدرمن شگفت­‌انگیز داستان پیتر پارکر (اندرو گارفیلد) در قالب نوجوانی دبیرستانی را روایت می­‌کند که در کودکی پدر و مادرش او را ترک کردند و عمویش بن (مارتین شین) و عمه می (سالی فیلد) او را بزرگ کرده‌­اند. همانند هر نوجوانی پیتر نیز سعی دارد تا درباره‌­ی گذشته خود بیشتر بداند و هویت واقعی خود را کشف کند، در این بین میان او و همکلاسی­‌اش گوئن (اما استون) روابط عاطفی بوجود می‌‌آید. به محض اینکه پیتر کیف مرموز مربوط به پدرش را پیدا می­‌کند، برای فهمیدن دلیل ناپدید ­شدن والدینش وارد ماجرائی تازه می­‌شود که او را به آزمایشگاه دکتر کرت کانرز (رایس ایفانز) همکار سابق پدرش و دشمن جدید اسپایدرمن یعنی “مارمولک” می­‌رساند.


۱۰ سال از ساخت اولین فیلم اسپایدرمن و ۵ سال از ساخت آخرین سری ۳گانه سم ریمی/توبی مگوایر می­‌گذرد اما این فیلم نسخه­‌ای متفاوت از اسپایدرمن با کارگردانی مارک وب و بازی اندرو گارفیلد در نقش اسپایدرمن است.The-Amazing-Spider-Man (2)

 فیلم عناصر کلاسیک داستان‌های اسپایدرمن را با زوایا و پیچیدگی­‌های مدرن تلفیق کرده است که این توجیه­‌کننده­‌ی ریبوتی کلی است. همان­طور که در تریلرهای فیلم مشخص شد، والدین پیتر او را در کودکی ترک کردند و او توسط عمویش بن (مارتین شین) و عمه­‌اش می (سالی فیلد) بزرگ شده است. جدا از وجه اشتراکی که در خیلی از صحنه­‌ها با ریچارد پارکر وجود دارد، در این فیلم شاهد روابط نزدیکتری بین پیتر، عمو و عمه‌­اش هستیم و دقیقاً یکی از نقاط ضعف این فیلم پرداختن بیش از اندازه به روابط بین شخصیت­ها و شخصیت­‌پردازی بی­‌مورد است که سعی دارد تا مخاطب را مجاب کند که رابطه­‌ی محکمی بین کاراکترها وجود دارد.

در این فیلم شخصیت پیتر پارکر فردی غیر اجتماعی است که همیشه توسط فلش تامپسون مورد تمسخر قرار می­‌گیرد اما این پیتر پارکر آن شخصیتی نیست که با او آشنائیم. اگر بخواهیم راجع به سکانسهای ابتدایی فیلم صحبت کنیم شاید تنها مکان آشنا برای مخاطبان کمیک “دبیرستان میدتون” باشد. در این فیلم نباید توقع دیدن نسخه­‌ی اصلی پارکر را داشت، نسخه­‌ی “اندرو گارفیلد” پیتر پارکر یک نوجوان باهوش و خوش تیپ است و کمتر او را بدون اسکیتش می­‌بینید. باهوش بودن پیتر به ایجاد رابطه با گوئن استیسی (اِما استون) و همچنین دکتر کرت کانرز (رایس ایفانز) بسیار کمک می­‌کند و همین روابط شکل دهنده‌­ی کلیت داستان است.The-Amazing-Spider-Man (1)

“اِما استون” بازی خوب و قابل قبولی از خودش ارائه می­‌دهد و می­‌توانید عمق رابطه­‌ی پیتر و گوئن را در بازی او ببینید اما به نظر من صحنه­‌هایی در فیلم هست که کاملاً احساس گوئن بودن در بازی او نیست و علاوه بر تفاوتهای فاحشی که فیلم با کمیک دارد این هم یکی دیگر از آن تفاوتهای اصلی و کوچک داستان است.

مهم­ترین و بزرگترین تفاوت داستان این فیلم در بدست آوردن قدرت­های پیتر است. این که چطور پیتر به این قدرت­‌ها می­رسد بحثی است که ترجیح می­‌دهم درباره‌­ی آن صحبتی نکنم تا خودتان فیلم را ببینید. اما او در استفاده از قدرت­‌هایش احتیاج به دستگاهی دارد (که در کمیک‌ها با نام وب شوتر یا شلیک‌کننده تار شناخته شده است) تا بوسیله آن تار بیفکند و همچنین چسبیدن به اجسام به صورت تصادفی است و بگیر و نگیر دارد که این مسأله در ابتدا پیتر را کمی دچار مشکل می­‌کند. از آنجایی که همیشه جمله‌­ی “قدرت زیاد، مسئولیت زیادی با خودش به همراه دارد” سرلوحه­‌ی داستان­‌های اسپایدرمن بوده است اما به نظر می­‌رسد سازندگان کوچکترین توجهی به این جمله نکرده‌­اند و کاراکتر داستان نه از اشتباهاتش درس می­‌گیرد و نه مسئولیت پذیر است.The-Amazing-Spider-Man (3)

گذشته­‌ی پیتر و والدینش پلی است که در انتها به دکتر کرت کانرز، همکار سابق ریچارد پارکر ختم می­­‌شود. این از آن لحظه‌­هایی است که حدسش را می‌­زدم و خیلی علاقه داشتم تا مارمولک جزء دشمنان اسپایدرمن نباشد که متأسفانه بود! مارمولک این داستان کمترین وجه اشتراکی با نسخه­‌ی اصلیش دارد که این مسأله باعث چند وجهی شدن فیلم می­‌شود، مشکل اصلی مارمولک انگیزه و نقشه­‌های اوست، در این فیلم خبری از آن صدای هیس‌دار نیست و این صدا جایگزین غرش­‌های سهمگین است.

فیلم سعی دارد در قالب اسپایدرمن تجربه­‌ی جدیدی را از پس پرده‌­های سینما به مخاطب القاء کند و به لطف پیشرفت تکنولوژی و جلوه­‌های کامپیوتری در این مسیر موفق بوده است. وقتی اسپایدرمن در شهر تاب می­‌خورد زاویه­‌ی دید دوربین بسیار زیباست و هنگامی که زوایا به صورت اول شخص از دید اسپایدرمن به نمایش درمی‌­آیند حس اسپایدی بودن در شما به وجود می­‌آید که ۳ بعدی و نبودن فیلم در این صحنه­ها هیچ توفیری نمی­‌کند. دیدن تصاویری که در شب رخ می­‌دهند به صورت ۳ بعدی لذت بخش است اما تصاویری که در روز گرفته شده­اند کمی مشکل ساز می­‌شوند.The-Amazing-Spider-Man (1)

ضمیمه­­‌ی وجود گوئن و کاپیتان استیسی (دنیس لیری) و پرداخت شدن این کاراکترها در این فیلم موضوعی است که در فیلم­‌های قبلی وجود نداشته و این مسأله داستان را بیشتر به سری کلاسیک کمیک که بیانگر روابط عمیق پیتر و گوئن بود نزدیک کرده­ است.

در مجموع این فیلم به عنوان یک سرگرمی که ترکیبی از پارامترهای خوب و بد است بدک نیست. شما می­‌توانید با خیال راحت فیلم را تماشا کنید، از صحنه­‌های آن لذت ببرید و در آخر این سوال را از خود بپرسید که در قسمت بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

ترجمه­‌ی مهران فلاح