نقد و بررسی بازی ترانسفورمرز: خیزش دارک اسپارک‍ـTransformers: Rise of the Dark Spark

توسط : در تاریخ : یکشنبه, جولای 6th, 2014

نه می‌توانید ارتباط برقرار کنید و نه قدرتش را دارید


TransROTDS_WiiUنام کامل: Transformers:Rise of the Dark Spark

سازنده: Edge of Reality

توزیع: Activision

پلتفرم: XONE-PS4-X360-PS3-PC-Wii U

تاریخ توزیع: ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴

زمان حدودی: ۱۰ ساعت

سبک: اکشن، ماجراجویانه، سوم شخص

دانلود تریلر با کیفیت خوب

منتقد: کرولاین پتیت (GameSpot)

نمره منتقد: ۴ از ۱۰ (ناچیز)

نقد و بررسی بازی ترانسفورمرز: خیزش دارک اسپارک‍ـTransformers: Rise of the Dark Spark
میانگین امتیاز کاربران از 40 رأی


image_315148_full_1392675918وقتی بچه بودم، آپتیموس پرایم (Optimus Prime) در نظرم همه ویژگی‌های یک رهبری واقعی را داشت: باهوش، دلسوز و البته می‌توانست به یک کامیون تبدیل شود. واقعا ناامیدکننده است که در سال های اخیر و در این نسل، دیگر از جذابیت و شخصیت های کارتون اصلی ترانسفورمرز خبری نبود و به صداهای احمقانه و آشوب و آشفتگی تصویری فیلم های مایکل بی (Michael Bay) تبدیل شده بود. همیشه امیدوار بودم بازی های ویدئویی تنها بخشی باشد که ترانسفورمرز می تواند به ارزش واقعی اش دست یابد؛ اما افسوس که ترانسفورمرز: خیزش دارک اسپارک بازی ارزشمندی نیست.

اگرچه بازی خیزش دارک اسپارک توسط Edge of Reality طراحی شده است، اکشن این بازی مشابه با بازی های High Moon، جنگ به خاطر سایبرتران و سقوط سایبرتران، مدلسازی شده است. داستان این بازی کاملا مبهم است. از طرفی، اینطور به نظر می آید که بازی در همان دنیای کارتون ها اتفاق می افتد ولی جزئیات داستان به آخرین فیلم مایکل بی، ترانسفورمرز: عصر انقراض اشاره دارد. نتیجه داستانی چیزی است نامسنجم که انگار از سرهم کردن بخش های اضافی داستان های دیگر درست شده است.

1398118498_5گیم پلی بازی هم چندان تعریفی ندارد. بازی های سایبرتران High Moon بیشتر بازی های لذت بخش تیراندازی (Shooting) بودند و در قسمتهایی از بازی خیزش دارک اسپارک به نظر می آید ممکن است بتواند در همان سطح بازی قرار بگیرد. شما در نقش مجموعه ای از اتوبات ها و دسپتیکان ها در طول بازی، مرگ داغ رباتی را به سر دشمنان بی شماری فرود می آورید. در بهترین حالت بازی خیزش دارک اسپارک در مجموعش لذت بخش است و درست مثل بیشتر بازی های شوتر تقریبا خوب به نظر می آید (حداقل آنقدر خوب که وقتی هیچ کاری برای انجام دادن ندارید، وقت خود را صرف آن کنید). اسلحه های متنوعی در بازی وجود دارد؛ اگرچه به ندرت انگیزه ای برای تبدیل شدن به شما داده می شود، حس خوبی است که وقت اوج گرفتن اکشن بازی، می توانید آزادانه رانندگی کنید یا از دست دشمنان پرواز کنید.

transformers-3متاسفانه هرچند هنگام حرکت به این طرف و آن طرف حس یک ربات (Sentinent) را دارید که از فلزات سختی درست شده است، وقتی که دشمنان شما را احاطه می کنند، آنقدر سریع شکست می خورید که انگار از قوطی های آلومینیوم ساخته شده‌اید. این همه لذت آپتیموس پرایم بودن را از شما می گیرد که ببنید چقدر سریع جلوی تیر دشمن فرو می ریزد و این مبارزه ضعیف باعث می شود پیروزی را نه تنها بخشی از لذت بازی و استفاده از تاکتیک های زیرکانه بلکه تنها به یک تلاش چند باره برای تمام کردن آن بدل کند. برخی مراحل آنقدر طولانی هستند و شما را در یک مکان با موج های طولانی دشمنان یکسانی درگیر می کند که تنها از خدا می خواهید راه برای شما باز شود و تازه چک پوینت های دیوانه کننده بازی هم باعث می شوند این مراحل طولانی اکشن خسته کننده را دوباره و دوباره طی کنید.

tfrds_jazzدر واقع کل کمپین خیزش دارک اسپارک بیش از حد طولانی است. وقتی که به پایان فصل ۱۴ می رسید، آنقدر به ربات ها شلیک کرده اید که انگار سه فیلم ترانسفورمرز دیگر هم در سینما اکران شده اند. از طرف دیگر گوش دادن یا نگاه کردن به بازی نیز هیچ لذتی ندارد. محیط های شهری روی زمین خیلی کسل کننده و ساده بوده و مثل مینیاتوری از فیلم های هیولایی بدون بودجه هستند تا یک شهر بزرگ واقعی. طراحی صدا هم که دیوانه کننده است. در یک مرحله آنقدر شنیدم دسپتیکان ها فریاد می‌زنند “ببینیم چی تو چنته داریم!” که نتیجه گرفتم حتما این جمله بخشی از جنگ روانی آن ها برای از بین بردن روحیه اتوبات هاست.

پیشروی شما نیز گاها به دلیل باگی تصادفی عقب می افتد. منظورم تیک‌های کوتاه نیست. در طول مبارزه با رئیس یکی از مراحل، جان حریف را تا آخر کم کردم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. باید می گذاشتم مرا بکشد تا مبارزه را از اول شروع کنم. در طول مبارزه با رئیس دیگری، کاملا در هندسه بازی گیر افتادم و نمی توانستم در مقابل حملات دشمن از خودم دفاع کنم.

Trans-PC_14-05-06_488_0لحظات ترحم بخش کمی وجود دارند که می توان از اکشن استاندارد بازی لذت برد. مثلا صحنه ای که Jetfire هستید و باید قبل از انفجار اسلحه ای، از بالای یک ساختمان پرواز کنید و صحنه ای که در نقش دینوبات غول پیکر Grimlock هستید که می تواند شعله های طولانی از آتش از آرواره رباتی خود بیرون دهد. این قدرت مثل پاداشی است که پس از رد کردن مبارزات خسته کننده زیادی به شما داده شده است؛ اگرچه خیلی دیر و خیلی کم.

از طرف دیگر بخش Escalation، حالت چندنفره بصورت همکاری وجود دارد که در آن تا سه بازیکن با موج هایی از دشمنان متجاوز مبارزه می کنند. ولی هرموج درست مثل موج قبلی از دشمنان است. هیچ تنوعی برای جذب کردن شما وجود ندارد. بازی سعی می کند با جریان پیوسته ای از پاداش ها به شکل ارتقای سلاح، افزایش تجربه و دیگر ابزارها برای پیشروی شما را به خود جذب کند، ولی اکشن بیش از حد سطحی است تا اجازه نمی‌دهد این پاداش ها معنایی خاص داشته باشند. ترانسفورمرز استعداد بزرگی است. استعدادی که باید بتواند بازی های عظیمی را به همراه داشته باشد. ولی خیزش دارک اسپارک آنقدر کورکورانه و نامنسجم است که به جای یک بازی واقعی ترانسفورمرز، یک کپی تقلبی از آن به نظر می آید. لیاقت آپتیموس پرایم بیش از این حرف هاست و لیاقت شما هم همینطور!


مترجم: حجت مزارعی

کپی‌رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک

هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.