نقد و بررسی انیمیشن BATMAN:THE KILLING JOKE

توسط : در تاریخ : یکشنبه, جولای 24th, 2016

واکاوی گذشته‌ی دلقک هراس آور گاتهام

توجه: این نقد، داستان فیلم را فاش می‌کند.Batman-The_Killing_Joke_(film)

فیلم : بتمن: شوخی مرگبار

کارگردانان : سم لیو و بروس تیم

نویسنده : برایان آزارلو

صداپیشگان: کوین کانروی – مارک همیل- تارا استرانگ- ری وایز

کمپانی: برادران وارنر

مدت زمان: ۷۶ دقیقه

منتقد: محمد سوری

امتیاز: ۶ از ۱۰

 

 

 


شوخی مرگبار از محبوب‌ترین و به استدلال بسیاری قوی‌ترین گرافیک نوول‌های بتمن است و به اعتقاد اکثریت طرفداران و منتقدین، اعلی‌ترین کمیک با محوریت جوکر است که تا به امروز منتشر شده.کاویدن گذشته‌ی ویلن پرطرفدار و مرموزی مثل جوکر که بخش مهمی از افسونش در مبهم بودن هویت و داستان زندگی‌اش است مطمئنا کاری بود که شهامت زیادی می‌طلبید. هویت جوکر تا سال ۱۹۸۸ در واقع نه در ظرف یک موجودیت مستقل، بلکه به صورت هیبتی به قامت آینه‌ای تمام قد که جلوی بتمن قرار بگیرد و قطب مخالفش و به قولی نیمه‌ی مکملش را به او بنمایاند تعریف می‌شد و هر نویسنده‌ای که تصمیم به مخدوش کردن این توافق ذهنی و ضمنی هواداران از معنای وجودی جوکر داشت، محکوم به شکست بود. خوشبختانه آلن مور هر نویسنده‌ای نبود و از سوی دیگر سر جنگ هم با این تصویر نداشت، بلکه برعکس، در داستان کوتاهش به اعتلا و ارتقای آن کمک کرد. در کمیک بک‌استوری کاملی برای جوکر روایت می‌شود، ولی این داستان با قرار گرفتن بتمن در بطن قضایا و تاثیر او در خلق جوکر و در عین حال آن دیالوگ معروف خود جوکر که اقرار می‌کند در به یادآوری داستان همسرش و جوکر شدنش، یک راوی غیرقابل اعتماد است و «گذشته‌اش چند انتخابی است»، بدل به معمایی جدید در هزارتوی رمز و رازهای دلقک گاتهام می‌شود و نه راه حلی سردستی برای توضیح دادن انگیزه‌هایش. کمیک به سرعت بدل به یک نمونه‌ی کلاسیک شد. جف جانر دنباله‌ای بر آن نوشت و حتی داستان کمیک از ریبوت نیو-۵۲ هم جان سالم به در برد و در تایم لاین اصلی باقی ماند (شاید مهم‌ترین برون‌ده کمیک برای جهان دی‌سی، پیدایش کاراکتر اوراکل در نتیجه‌ی فلج شدن باربارا گوردون بود). تیم برتون آن را یکی از مهم‌ترین کارهای تاثیرگذار در ساختن فیلم‌های بتمنش نامید و کریستوفر نولان هم اقرار کرد برای فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» نسخه‌ای از شوخی مرگبار را به عنوان مرجع اصلی جوکر به هیث لجر داده بوده. با وجود تمام این‌ها، داستان خود کمیک تا امروز در قالب یک مدیای تصویری دیده نشده بود.

در جریان کمیک کان سندیگوی ۲۰۱۱ بود که مارک همیل اعلام کرد دوست دارد در یک فیلم انیمیشنی اقتباس‌شده از شوخی مرگبار، در نقش جوکر صداپیشگی کند. به درخواست همیل کمپینی برای این امر تشکیل شد. خیلی زود «بروس تیم» تمایلش برای کارگردانی چنین فیلمی را اعلام کرد. قرار شد برایان آزارلو داستان فیلم را بنویسد. مارک همیل در نقش جوکر و کوین کانروی در نقش بتمن صداپیشگی کردند و تارا استرانگ و ری وایز هم برای صداپیشگی در نقش‌های باربارا گوردون(بت گرل) و سربازرس گوردون دوباره با وارنر همکاری کردند. نتیجه؟ همان چیزی که از یک فیلم که با اصرار و فشار طرفدارها ساخته شده باشد انتظارش را دارید:‌ یک فیلم هواداری(فن فیلم) پرخرج!

hqdefault

فیلم «شوخی مرگبار» البته به هیچ عنوان یک فاجعه نیست. برای اینکه تحلیل درستی از نقاط قوت و ضعف فیلم داشته باشیم باید مخاطبین انیمیشن‌های وارنر و دی‌سی را بشناسیم. این مخاطبین کلا به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول آن‌هایی هستند که به قهرمانان کمیک بوکی علاقه‌مندند ولی امکانات یا حال و حوصله‌ی خواندن کمیک‌ها را ندارند و در واقع می‌خواهند با این انیمیشن‌ها، از داستان‌های کمیک‌های مهم مطلع شوند. این دسته از مخاطبین هدف احتمالا از فیلم رضایت خواهند داشت(هرچند باید گفت تجربه‌ی فیلم برای آن‌ها نیز به هیچ عنوان بی‌نقص نبوده). اما دسته‌ی دیگر مخاطبین که همان خوانندگان و طرفداران کمیک‌ها هستند مشکلات زیادی با فیلم خواهند داشت، و از قضا این مشکل از عدم وفاداری فیلم به منبع اقتباس اصلی نیست،‌ بلکه برعکس، ناشی از وفاداری کامل و مطلق به پلات و در عوض خیانت به روایت و روح منبع اقتباس است. مشکل اصلی فیلم هم در همین یک کلمه خلاصه می‌شود:‌ «روح»!‌ شوخی مرگبار شاید از بی‌روح‌ترین انیمیشن‌های وارنر در سال‌های اخیر باشد. از صداپیشگی‌ها گرفته تا رنگ پردازی‌ها و ریتم و ضرباهنگ روایت، همه این بی‌میلی و بی‌روحی برخاسته از احتیاط افراطی برای ماندن در ریل داستان کمیک را فریاد می‌زنند. تنها کسی که واقعا با فیلم خوش می‌گذراند و با اشتیاق واقعی کارش را انجام می‌دهد شاید مارک همیل باشد که صداپیشگی‌اش در نقش جوکر یگانه نقطه‌ی درخشان فیلم است. حتی کوین کانروی هم گویی از بودنش در فیلم رضایت چندانی ندارد. صداپیشگان دیگر هم همین وضع را دارند. به طور خاص دوست دارم به سکانس گوردون در قطار شهر بازی اشاره کنم که ناله و لابه‌ها و عز و جزهای ری وایز اساسا تفاوتی با روباتی که بخواهد ادای التماس کردن دربیاورد نداشت و حتی با تصاویر در حال پخش هم سینک نبود.

tkj-batgirl-179194

فیلم با یک پرولوگ طولانی ۲۵ دقیقه‌ای شروع می‌شود و از آنجا به بعد ۵۰ دقیقه‌ی بعدی فیلم با یکایک پنل‌های کمیک مطابقت نعل به نعل دارند. پرولوگ درباره‌ی باربارا گوردون (بت‌گرل)‌ است و فراز و نشیب‌های رابطه‌ی شخصی او با بتمن را به تصویر می‌کشد. بزرگ‌ترین مشکل فیلم شاید همین پرولوگ باشد و به جرات می‌توانم بگویم بدون آن، فیلم ۲ یا دست کم ۱ امتیاز بالاتر از چیزی که حالا نصیبش شده می‌گرفت. وقایع پرولوگ هیچ ربطی به کمیک ندارند و کاملا از افزودنی‌های فیلم هستند. قصد نیت‌‌خوانی نیست، ولی به نظر می‌رسد وجود این ۲۵ دقیقه صرفا به این خاطر بوده که برای باربارا کاراکتری در چارچوب فیلم پرداخته شود و رابطه‌اش با بتمن کمی شخصی شود تا آن لحظه‌ی معروفی که جوکر به کمرش شلیک می‌کند، تاثیری واقعی‌تر و ضربه‌ای محسوس‌تر بر بیننده داشته باشد. این استراتژی شاید در جای خود محترم باشد، ولی تاثیر آنی‌اش در فیلم این شده که به خاطر زمان‌بندی عجیب کار، آن را به دو شقه‌ی ناهمساز تقسیم کرده. از طرفی این پرداخت غیر منطقی به باربارا، زمان زیادی را از بتمن و جوکر که قرار است بازیگران اصلی صحنه‌ی داستان باشند دزدیده و کاراکترشان را برای مدیوم تصویری، ابتر و گنگ گذاشته، و از سویی دیگر پختگی داستان ۵۰ دقیقه‌ی پایانی که در آن کاراکترها دیالوگ‌های آلن مور را بر زبان می‌آورند، به هیچ عنوان در پرولوگ به چشم نمی‌خورد و در واقع به عوض آن، مجموعه‌ای از دیالوگ‌های تینیجری و دغدغه‌های سطحی که برای لحن و تم فیلم به شدت سازی ناکوک هستند استخوان‌بندی نیم ساعت ابتدایی را تشکیل می‌دهند. کاراکترهایی سطحی که به سرعت از جریان داستان خارج شده و فراموش می‌شوند، باربارا گوردونی که حقیقتا به حد فهم آدم‌های فیلم‌های درام دبیرستانی تقلیل سطح یافته (و در مقابل چشمان حیرت‌زده‌ی کمیک‌خوان‌ها روی پشت بام با بروس وین معاشقه می‌کند) و بتمنی که تا آن بخش فیلم منطق اعمالش سست و بی‌قاعده‌اند، مهم‌‌ترین نقاط غیرلذیذ پرولوگ هست. اینکه مسبب اصلی این فاجعه چه کسی است غیر مشخص است. برایان آزرالو نویسنده‌ی خوبی است و در کنار «صد گلوله» برای ورتیگو، یکی از بهترین ران‌های واندروومن را نوشته و این سطح سخیف نویسندگی از او بعید است. ولی به هر صورت، چه او و چه دیگر عوامل فیلم در این بخش به طرز عجیبی شکست خورده‌اند.

batman-killing-joke-7

پس از پایان پرولوگ ولی مشکل پرداخت تا حد زیادی حل می‌شود و با برگشتن به خط داستانی آلن مور، فیلم سر و سامانی به خود می‌گیرد. از اینجا به بعد تنها مشکل عمده‌ همان فقدان روح است که از آن صحبت شد. این فیلم هم مثل واچمن زک اسنایدر (یا در سطح دیگری فیلم کوری از فرناندو میرلس که از روی کتاب خوزه ساراماگو ساخته شده) ، مثال دیگری از این است که وسواس روی وفاداری صد در صدی به پلات و در عوض گم کردن لحن روایت ضربه‌ی بزرگی به نتیجه وارد می‌سازد. نمونه‌ی بارزش در انیمیشن‌های دی‌سی، انیمیشن «شوالیه‌ی تاریکی بازمی‌گردد» است که حتی برای پوشش کامل داستان فرانک میلر، در قالب دو فیلم دنباله دار عرضه شد. اما چیزی که سازندگان به خوبی متوجهش نشده بودند، این بود که هرچیز که در کمیک خوب کار می‌کند، لزوما در یک فیلم جواب نمی‌دهد. مثال واضحش پوشش‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی در کار فرانک میلر است که به صورت باکس‌هایی کوچک و پشت سر هم در کمیک تصویر می‌شده‌اند و در فیلم تبدیل شدند به مشتی اکسپوزیشن!‌ اینجا هم استایل آلن مور و برایان بولاند تصویرگر، الهام‌بخش بروس تیم و سم لیو برای ترجمه شدن به بهترین وجه ممکن به مدیوم تصویری نبوده، بلکه صرفا نصب‌العینشان بوده برای بازسازی تا جای ممکن مشابه همان موقعیت‌ها. نتیجه نه تنها به اصطلاح «آلن موری» نشده، بلکه در یک کلام خسته کننده شده. انیمیشن شوخی مرگبار به هیچ عنوان چشم‌نواز نیست، و این زیبایی بصری شاید ابتدایی‌ترین چیزی باشد که یک مخاطب انیمیشن از کاری که تماشایش می‌کند می‌خواهد. در واقع می‌توان استدلال کرد که بسیاری از پنل‌های تصویر شده توسط بولاند و دیکته شده توسط آلن مور، به شدت چشم‌نوازتر و زیباتر از انیمیشنی هستند که نصیبمان شده. نقاط ثابت و بی‌تحرک در انیمیشن خیلی زیادند(و نه از جنبه‌ی مینیمالیستی زیبایی شناسانه، بلکه از جبهه‌ی تنبلی انیماتورها)، نقاط متحرک کمیابند، جزئیات اندکند و رنگ پردازی‌ها بدون خلاقیت است و محصول کپی خام‌دستانه‌ای از چیزی است که قبلا بهترش را در فرم مکتوب داشته‌ایم. نهایتا اینکه می‌توان نقاط مثبت زیادی از فیلم را هم پشت سر هم ردیف کرد.مثلا پرده‌ی پایانی درگیر کننده‌اش که صدای پرشور مارک همیل به آن هیجان واقعی بخشیده و شنیدن دیالوگ‌های مور از زبان کسی که واقعا طرفدارشان است لذت بخش از آب درآمده است. یا اینکه موسیقی فیلم به خصوص در بخش اجرای همیل واقعا شنیدنی است.در کل باید گفت برای کسی که صرفا یک اقتباس تصویری از داستان کمیک بخواهد و نه چیزی فراتر، فیلم از دقیقه‌ی ۳۰ به بعد خوب کار می‌کند و قابل احترام است و قطعا داستان تکان دهنده‌اش برای کسانی که با کمیک آشنایی ندارند جذاب و گیرا خواهد بود. ولی انیمیشن شوخی مرگبار در پایان چیزی جز کتاب صوتی کمیکش نیست به انضمام یک پرولوگ ابتدایی آزاردهنده و اثبات دیگری بر این امر که فن‌فیلم‌های پرخرج به اسم فیلم رسمی، چیزی نیستند که برای فن‌های واقعی آن‌قدرها لذت بخش باشند. اما متاسفانه این درسی است که برادران وارنر فعلا قصد ندارد یادش بگیرد. فقط به فن فیلم پرخرج دیگری که اخیرا ساخته‌اند نگاه کنید: «بتمن در برابر سوپرمن»! باید امیدوار بود که وارنر، لااقل در جبهه‌ی انیمیشن‌های کمیک بوکی به مسیر درستی که با «بد بلاد» پی گرفته بود(و پیش‌تر از آن هم با اقتباسی محترمانه‌(ولی نه سزاوارانه‌) از محفل جغدهای اسکات اسنایدر در «بتمن در برابر رابین» این مسیر درست را کورکورانه یافته بود)، بازگردد و بیش از پیش اقتباس‌های آزاد استخوان‌دار و در عین حال وفادار به روح کمیک‌ها بسازد.

 

امتیاز: ۶ از ۱۰


منتقد: محمد سوری
کپی‌رایت © ۲۰۱۶ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.

 


    • عرفان

      َما عالی هستین
      حتی از سایت های معروفی مثل rotten tomatoes هم سریعتر نقد این انیمیشن رو گذاشتین
      پوشش comic con هم عالی و سریعتر از هر جای دیگه بود فکر نکنید حواسمون به سرعت عمل شما نیست(البته کانالتون هنوز جا داره سریعتر بشه)
      بازگشت با شکوه فانتزی کمیک رو تبریک می گم!

    • Nima

      داشتم میخوندم …. دستم خورد اسکرولکردم پایین امتیازو دیدم…. ۶؟!!! تو از منتقدای راتن تومیتوز هم بدتری ! این چه امتیازیه جدا؟! کاملا مشخصه هیتر هستی… از ۷-۸ خط اخر نقدت معلومه…

      • علیرضا شهروی
        در پاسخ به Nima

        ببین عزیز نقدی که سایت انجام داده انیمیشن رو با سورس اصلی خودش یعنی کمیک مقایسه کرده. این انیمیشن دربرابر کمیکش این نمرات رو گرفته و واقعا هم لایق تمجید نیست. دیالوگ‌های عالی و بی نقص کمیک بدون حس گفته شدن و انگار گوینده ها به زور میخوان دیالوگ بگن. فلش بکا افتضاحن یعنی جوری نیست که شما دلتون به حال جوکر بسوزه یا باهاش هم ذات پنداری کنید اما این اتفاق تو کمیک میفته. یه audio drama هست از این کمیک پیشنهاد میکنم اونو ببینید خیلی بهتر از این بود

        • Arkham Knight
          در پاسخ به علیرضا شهروی

          برادر اخه دیگه اونقدرم بد نبود خداییش…. ۶ از ۱۰ اخه؟ بعد شاید شما ارتباط برقرار نکردی….من ارتباط برقرار کردم با فلش بک ها… اخه هیچ فیلمی و هیچ انیمیشنی نمیتونه اونجوری که میگید به کمیک نزدیک باشه… فیلمای مارول و دی سی رو ببینید…. تو مارول:‌کوییک سیلور و اسکارلت کلا قضیشون خیلی بیچیده تر از این حرفاست تو کمیک…کوییک سیلور تو کمیک به اون مسخرگی میمیره؟…هالک و بلک ویدو…مسخره شدن اخر فیلم سیویل وار… تو کمیک ها سیویل وار یه کمیک حماسی و احساسی بود…من با عکساش خداییش ارتباط برقرار میکردم… ولی فیلمش…. بیشتر کمدی بود!! جنگاشونم کمد بود … هرچند زیاد جنگ نداشت….خیلی چیزای دیگه تو دنیای سینمایی مارول هست که با کمیکا فرق داره… حالا دی سی :‌لکس لوتر…ظاهر اکوامن … من چیز دیگه ای ندیدم…. الان مثلا بی وی اس شباهتش با کمیک ها خیلییییی بیشتر از سیویل وار بود… اا آیا کسی این رو تو نقد گفت؟ آیا کسی تو نقد گفت که بیننده با دیدن نبرد دومزدی و واندروومن و سوبرمن یاد کمیکا میفته؟‌ همه به زک فحش دادن ولی ایا کسی گفت چه قدر خوب زک تو یه فیلم این همه کاراکتر رو جا داده و به همشون برداخته ؟! و این که اوریجینا خیلی به کمیک ها شبیه تره…و فیلم ایستر اگ های کمیکی زیادی داره؟‌این که وقتی واندرومن وارد میشه با اون اهنگه حماسی چه قدر بینده هیجانی میشه…نه!!! ایا بعد از اومدن نسخه اکستندد فحش هایی که به زک اسنایدر داده شد بس گرفته شد؟‌امتیاز متا کریتیک تغییر کرد؟ نه!!‌جالبه سایتا نمرات رو بردن بالا اما متا تغییرشون نداد….همه ی اینا رو گفتم برسم به این نقطه که با این که بی وی اس خیلی به کمیک نزدیک تر بود باز هم امتیازاتی که بهش داده شد خیلی کمتر از سیویل وار بود…که خوب درست هم بود!!‌جدا نسخه سینمایی سیویل وار بهتر از بی وی اس بود…درکل حقیقت اینه که تجربه تیم فیلم سازی مارول بیشتر شده به خاطر ۱۳ تا فیلم… اما در کل منظورم اینه ه قرار نیست همیشه همه چی شبیه کمیک باشه!

          • rambod
            در پاسخ به Arkham Knight

            دوست عزیز این چیزی که شما میگین فرق میکنه دنیای کمیک و سینمایی مارول با هم فرق میکنه و حتما لازم نیست که مثلا الان کاپیتان آمریکا بگه تو فیلم زنده باد هایدرا بلکه داستان های آن برگرفته از کمیکه این خیلی متفاوته . ولی جوک کوشنده کارتون دیسیه کارتون های دی سی هم بیشتر (ساخته شده)از روی کمیکه یعنی کمیک های حماسی رو به صورت انیمیشن نشون میده

          • علیرضا شهروی
            در پاسخ به Arkham Knight

            الان واقعا چه ربطی به نظر بنده داشت صحبت‌های شما؟ :/

    • پیام

      نقد جالبی بود. ولی انمیشن از اونی که شما توصیف و نقد کردین خیلی قشنگ تر بود
      و پرولاگ هم عالی بود و معاشقه باربارا و بروس هم ایده خوبی بود

    • محمد

      هنوز نقد نخوندم ولی ۶ اخه:|
      نیمه اول فیلم که رابطه بین بتمن و بتگرل عالی بود نیمه دوم هم که صفحه به صفحه کمیک بود از چیش خوشت نیومد اخه :/
      بریم بخونم…….

      • محمد
        در پاسخ به محمد

        نقد خوندم ولی بازم قانع نشدم یاد اون نقد ۵۰ دلیل تنفر از bvs افتادم 😐
        بزرگترین مشکل فیلم بنظرم بعضی از صداگذاری بعضی از قسمت ها بود

        • کسری اشرفی
          در پاسخ به محمد

          دوست عزیز رابطه ی بین بت گرل و بتمن یجورایی یه پرولوگ بود برای اینکه ۱- تایم فیلم بیشتر بشه و ۲-از باربارا گوردن کاراکتر سیمپاتیک تری بسازه و تیرخوردنش یکم بیشتر تحت تاثیرتون بذاره…
          ضمن اینکه شما همین بک استوری رو نگاه کن؛ باعث شده که فیلم بشه دو تیکه انگار داری ۲ تا عنوان متفاوت ببینی.
          و خب اینم جا داره بگم فیلنامه ی انیمیشن ثابت کرد که هرکسی که کمیک رایتر خوبیه حتما نمیتونه فیلمنامه نویس خوبی هم باشه…نمونشم میلر در گذشته و جدیدا هم خود آزارلو.

        • ali 2099
          در پاسخ به محمد

          ۵۰ تا ؟ اینو از خودت گفتی یا واقعا همچین چیزی هست ؟

          • black.robin
            در پاسخ به ali 2099

            بله.متاسفانه واقعا یه همچین چیزی وجود داره البته نه اینجا

            • ali 2099
              در پاسخ به black.robin

              همچین چیزی واقعا مسخرست . شاید فوق فوقش به ۱۰ تا دلیل برسه ولی ۵۰ تا غیر ممکنه . من مطمئنم هر کی این مقاله رو نوشته مارول فن شدید بوده و از این فیلم متنفر بوده .

              • davoid123
                در پاسخ به ali 2099

                آقا, واقعا برای تنفر از فیلمی به ضعیفی bvs (حداقل ورژنیش که رفت تو سینما. باید اقرار کنم که ورژنی که چند وقت پیش اومد خیلی بهتر بود, گندهای ورژن سینماییشو جبران کرد) احتیاجی به مارول فن بودن نیست. اسنایدر گند زد, و ۵۰ دلیل میشه پیدا کرد (البته اگه کسی که اون مقاله رو نوشته از سایتی باشه که فکر میکنم یکی از دلایلش احتمالا اینه که “اسپایدرمن توش نبود” یا یه همچین چیزی…)

                • ali 2099
                  در پاسخ به davoid123

                  حرفت درسته من خودم با ورژن سینماییش کاملا مخالفم و ورژنی که چند وقت پیش اومد بهتر بود . بازم باهات موافقم که اسنایدر خراب کرد . تیکه اخر حرفت رو هم خیلی باهاش حال کردم “اسپایدرمن توش نبود”. ولی باور کن مارول فن بوده و این که قبول کن ۵۰ دلیل واقعا نمیشه .

        • rambod
          در پاسخ به محمد

          دوست عزیز داغون بودن b v s یک کلمه است بتمن تو فیلم آدم میکشه میدونی یعنی چی یعنی قانون شماره ۱ خودش رو رها میکنه یعنی تمام ارزش هایی که بتمن رو ساخته هیچ . یعنی ۶۰ سال بتمن در کمیک و… هیچ .
          سوپر منم که انگار خداست وقتی دادگاه منفجر میشه بجای اینکه کمک کنه یا اینکه ببینه کی زنده کی مرده عین خدا یه نگاه به چپ یه نگاه به راست بعد بای بای

          • ali 2099
            در پاسخ به rambod

            درسته بد بود و همین دلایلی هم که گفتی درسته و منم قبول دارم فیلم بدی و فاجعه ای بود و به origin شخصیت های کمیک توهین کرد ولی ۵۰ تا خدایی زیاده . نیست ؟

    • kia spider

      خوب بود ولی نمره کم دادید.انیمیشن رو دیدم لیاقت نمره ۷ از ۱۰ رو داره

    • black.robin

      نقدتون فوق العاده بود. گفتم شاید ترجمه باشه فکر نمی کردم کار خودتون باشه.
      من از این نقد بیشتر از خود انیمیشن لذت بردم.
      برای همین نقد ها و مقالاته که فانتزی بی نظیره.

    • Mohammad

      جهان وارکرفت اسم بازی بود نه فیلم , اون وارکرفت بود
      بعد اصلا چه ربطی به وارنر داره ؟
      اونو کمپانی یونیورسال ساخت که ..

      • محمد سوری
        در پاسخ به Mohammad

        درست میگین. اشتباه لپی بود و اصلاح شد. هرچند استودیوی لجندری از کمپانی‌های سازنده‌ی وارکرفت بود که یکی از بال‌های تجاری وارنر محسوب میشه.

        • Arkham Knight
          در پاسخ به محمد سوری

          در کل به این نتیجه میرسیم که نمیونم چرا واقعا ولی خیلی فقط میخواین وارنر رو بکوبین…دوستان ایرانی هنوز تو جو نسخه سینمایی bvs هستن… دوستان نسخه بلوری رو ببینید حتما…

    • rambod

      سلام خدمت دوستان عزیز یه نقد کوتاهی خم میخواستم برای این نیمه فاجعه بدم
      اولا این که جوک مرگبار نه بلکه برترین کمیک بتمن بلکه از بهترین های کمیک ها جهان است که شخصیت واقعی جوکر را نشان مداد اینکه جوکر بالعکس باقی ویلن ها ست یعنی به ویلن های دیگر خصومت شخصی با قهرمانان دارند فقط همین ولی دقیقا بالعکس قهرمانان نیستند مثلا گرین گابلین درسته پدر مرد عنکبوتی رو درآورده ولی نقطه بالعکس مرد عنکبوتی نیست بلکه اشتراک هایی دارند مثلا اینکه هردو شوخی زیاد میکنند با سایبرتوث با ولورین که هردو تا میتونند میجنگن و عقب واینمیسن
      یا دکتر دووم با ریچاردز که هردو نابغه اند ولی جوکر نه اگر بتمن یه روی سکه است جوکر روی دیگر و این جذابه اینکه جوکر میکشه تا حال بتمن بگیره تا لذت ببره و یه دلقکه در صورتی که بتمن نقطه بالعکس اون نمیکشه یه خط قرمز داره شخصیت دارک داره و هدفش خندوندن نیست بلکه ترسوندن دشمناشه برای همین جوکر بهترین ویلنه درسته جوکر معشوقه بتمن نکشته چون اصلا اونو نمیشناسه با این حال رابینو کشته به بتگرل تیر اندازی کرده ودر حالی که باربارا خونریزی میکرده بهش تجاوز کرده با این حال که هویت بتمن رو نمیشناخته . حالا اگر میشناخت چه میکرد و…..
      خوب نقد این کارتون
      شروع کارتون موزیک خوبی داره اما امان از وقتی که بتگرل از کامیون پرت میشه پایی از اونجا به بعد فیلم از نظر موسیقی نابود میشه دیگه از جملات نگم که انگار یه ربات داره اونو میخونه اون جملات زیبا که تو کمیک به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین جملات تاریخ اند مخصوصا جملات بتمن در بطن ورود به تیمارستان آرکام که میگه (من داشتم درباره خودمون فکر میکردم شاید من تورو بکشم شاید تو منو شاید زود شاید دیر..) این بهترین جمله تاریخه که توی این کارتون داغونه داغون و بی روح
      این کارتون به ارجین هم گند زده یعنی رابطه بتگرل و بتمن در سقف که اصلا اتفاق نیافتاده و بتمن رو یه مرد بی صلابت ….نشون میده که بتمن رو این کارتون نابود کرده گند زده به شخصیت بتمن و بتگرل و اورجین هرو رو به نابودی کشیده واین حداقل نمره این کارتون رو به ۵ میرسونه حالا بگذریم از موزیک و مکالمه های بی روح حتی توی این کارتون اون قسمت آخر که بتمن با جوکر میخنده و دوربین به سمت آب های جمع شده روی زمین میره فقط آبه که اینجوری نیست در کمیک بتمن پس از خندیدن یقه جوکر رو میگیره و دوربین روی زمین میره و ماشین های پلیس رو که دارن به سمت آن ها میان رو نشون میده

      در نتیجه این کارتون از نظر من ۴ هم براش زیاده و یه تنه بتمن رو به نابودی کشیده به خصوص با اون رفتار بتمن و بتگرل روی سقف
      نمره کل ۴ (با ارفاق)

      • davoid123
        در پاسخ به rambod

        خداوکیلی چرا همه فکر میکنن ژوکر نقطه مقابل بتمنه؟ مثل اینه که بگیم آب پرتقال نقطه مقابل آب آلبالوئه.
        اگه بخوایم جدی حرف بزنیم نقطه مقابل بتمن یا کتوومنه (که دقیقا بتمنیه که از مهارتهاش برای دزدی استفاده میکنه) یا دث استروک (که حتی از بتمن ماهرتره, ولی moral codeش با بتمن فرق میکنه)
        هرکی باشه جوکر نیست (درسته که دشمن اصلی بتمنه, ولی نقطه مقابلش نیست)
        همین حرف درمورد اسپایدی (که به نظر من نقطه مقابلش ونومه) هم صدق میکنه.
        نقطه مقابل به این معنا نیست که دو نفر هیچ شباهتی نداشته باشن, سر اینه که تفاوتشون در یه چیز خیلی اساسی باشه و به همین دلیل دشمن هم باشن.
        ولی با نمره دهی شما موافقم.

        • rambod
          در پاسخ به davoid123

          دوست عزیز ببین نقطه مقابل نه اینکه فردی با همون مهارت های یک قهرمان نقطه مقابل یعنی دو تفکر ضدهم یهنی یه مقبله تمام عیار بین ارزش ها مثلا مثل پرسپولیس و استقلال که ضد هم اند در همه جهت جوکر قدرت بدنی نداره میلیونر هم که نیست شخصیتی با تفکر تولید درس با خنده است درست برخلاف بتمن که یه میلیونره قدرت بدنی فوق العاده و با تفکر تولید ترس با پوشش جدی یه خفاش

          پس ببین این درگیری بین یه فرد تولید کننده خنده با یه فرد جدی
          درگیری بین کسی که میکشه و براش اهمیتی هم نداره که اون کیه ولی بتمن نمیکشه
          درگیری بین شب و روزه
          درگیری بین یه دلقک با یه خفاشه

    • Batman

      اول از همه من بسیار خوش حالم که دوباره به سر کار برگشتید و امید وارم فعال تر از قبل هم بشین
      دوم من یه سوالی داشتم ته داستان چی شد ؟ یعنی واقعا فقط بتمن و جوکر رو در روی هم ایستادند تا پلیس بیاد؟؟ یا نه من نمی فهمم؟؟

جوکر Joker

img

جوکر، شاهزاده دلقک جرم و جنایات، دشمن دیرین بت‎من، استاد هرج و مرج با آن لباس 3 تکه بنفشش و خنده‎هایی زیرکانه. او بیشتر از هر دشمن دیگری بت‎من را تا پای جنون کشانده است. نام، خاستگاه و انگیزه‎‎ی جوکر هنوز هم یک معماست.