رمان مصور آخرین داستان، «جمشید/ طلوع» رونمایی شد.

توسط : در تاریخ : چهار شنبه, ژانویه 18th, 2017

«در میان نخستین آفرینندگان، یزدان فره خود را به «جمشید» ارزانی می‌دارد، وی به جمشید صنعت می‌آموزد و از او می‌خواهد تا مردمش را برای رسیدن دیو سرما «ملکوس» آماده کند، همچنین دستور می‌دهد تا شهری بنا شود تا مخلوقاتش به نیکی گرد هم آیند و سرما را سپری کنند.»

جملات بالا بخشی از داستان رمان مصور آخرین داستان، جمشید/ طلوع نوشته اشکان رهگذر و اولین رمان مصور استودیو هورخش است. طی مراسمی که روز دوشنبه مورخ ۲۷ دی ماه در مکان شهرکتاب فرشته تهران برگزار شد، از این اثر داستانی و جذاب رونمایی گردید. در این مراسم که با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شده بود، افراد از گروه‌های سنی مختلف گرد هم آمده بودند تا در این رویداد هیجان‌انگیز شرکت کنند. همچنین کریستوف رضاعی، مهین جواهریان، علیرضا گلپایگانی، هرمز حقیقی، سعید ترخانی، هدی اثنی‌­عشری و امید حق‌شناس نیز از حاضرین این مراسم بودند.

2340672
مراسم با صحبت‌های مهرداد تویسرکانی، مترجم و محقق ادبیات علمی- تخیلی آغاز گردید. وی پس از اشاره به این موضوع که پس از مدت‌ها کمیکی صد در صد ایرانی دیدم که از تماشایش لذت بردم گفت: «حدود ۱۰ الی ۱۲ سال پیش یکی از اساتید در میزگردی از کمیک به عنوان پدیده‌ای سطحی یاد کرد و باور داشت اگر نوجوانان کتاب‌خوانی را با کمیک شروع کنند، سطحی‌خوان می‌شوند و سطحی خوان نیز باقی می‌مانند. در صورتی که خود من در چهارسالگی شکسپیر را با کمیک مکبث شناختم و علاقه من به او به این دلیل بود که فکر می‌کردم یک کمیک‌‌کار است.»

وی در ادامه به شرح مختصری از تاریخچه پیدایش کمیک بوک پرداخت: «اگر بخواهیم به تاریخ پیدایش کمیک برگردیم، ریشه‌های اصلی اون رو می‌توان در کتاب‌های مصور قرون وسطی پیدا کرد. از اون بعدتر می‌شه رد کمیک رو در قرن نوزدهم و مجله‌های عصر ویکتوریایی دید. از اینجا بود که مردم به دیدن تصویر همراه نوشته به قصد خندیدن عادت کردند. پس از اون در اوایل قرن بیست و با جهشی که صنعت چاپ ایجاد کرد، این پدیده فراگیرتر شد. در سال ۱۹۰۶ دو روزنامه مطرح امریکایی با نام‌های «نیویورک هرالد» و «شیکاگو هرالد تریبیون» چهار صفحه آخر خود رو به چاپ کمیک‌های رنگی اختصاص دادند. بدین ترتیب «نیویورک هرالد» وینزر مک­‌کی (بنیانگذار انیمیشن سینمایی) و «شیکاگو هرالد تریبیون»، لیونل فاینینگر را  برای این کار دعوت کرده و آن دو نیز ساختار صحیحی برای کمیک تعریف کردند. آنها تصاویر را  در مستطیل­‌هایی روی یک نوار قرار می‌دادند که به آنها نوارهای استریپ می­‌گفتند، و به همین دلیل بسیاری در ایران به اشتباه این هنر را کمیک استریپ می­‌شناسند. در هر صورت این مسیر با روندی رو به رشد ادامه یافت تا جایی که حتی تاثیر اون رو بر کمیک‌های اروپایی و بر شخصیت‌هایی مثل «هرژه» و «گوسینی» هم می‌توان مشاهده کرد.»

«اما پدیده‌ی انقلابی در صنعت کمیک بوک، چاپ اولین شماره «اکشن کامیکز» بود که داستان سوپرمن رو روایت می‌کرد. از اینجا بود که کمیک به یک تکنیک تبدیل شد. تکنیکی که نشان داد متن و تصویر تا چه اندازه به هم وابسته هستند. انتشار کمیک سوپرمن تاثیر بالایی داشت. در حالی که جنگ جهانی دوم تازه شروع شده بود و مردم با مشکلات مالی مواجه بودند، کماکان از این کمیک استقبال می‌کردند. این امر نشان دهده‌ی آن است زمانی که نیاز به یک محصول فرهنگی در یک جامعه احساس بشه، مشکلات مالی نمی‌تونن مانعی ایجاد کنند. این روند تا آغاز دهه پنجاه که به اون عصر طلایی می‌گن ادامه داشت.»

«پس از اون و در عصر برنزی، کم کم تصور کمیک بعنوان محصولی مختص بچه‌ها رخت بر بست. تا جایی که در سال ۱۹۷۶ «ویل آیزنر» که به ریش سفید کمیک امریکا شهره بود، کتابی با نام «قراردادی با خدا» شامل چهار داستان رئالیستی رو منتشر کرد و روی جلد اون عنوان «گرافیک نوول» رو ذکر کرد. (که درواقع با این کار به عنوان مبتکر اصطلاح گرافیک نوول هم شناخته می‌شه.) در همین دوره شاهد انتشار کمیک‌های زیرزمینی که به اصطلاح به اونها «Comics» گفته می‌شد هم بودیم که با مخالفت شدید نیروهای پلیس مواجه می‌شد. همچنین کمیک‌هایی با محتوای کاملاً بزرگسالانه و گاه سیاسی هم منتشر می‌شد که همین امر باعث شد دید بچه‌گانه به کمیک کاملاً از بین بره. در همین حین کمپانی مارول نیز کار خودش رو با خلق قهرمانانی که در عین حال که کارهای خارق‌العاده انجام می‌داند، اما بیشتر درگیر دغدغه های روزمره بودند، آغاز کرد.»

«ویژگی بارز نویسندگانی که در دوره‌های بعد و در سال‌های ۶-۱۹۸۵ کار خود رو شروع کردند این بود که درواقع این نویسنده‌ها در عصر کمیک بوک بدنیا آمده و بزرگ شده بودند. نویسندگانی مانند «آلن مور» و «نیل گیمن» صرفاً برای نوجوانان نمی‎‌نوشتند، بلکه برای هم نسلان خود که با کمیک بوک بزرگ شده بودند می‌نوشتند.»

«در سال ۱۹۸۷ کمیکی منتشر شد که در جریان اصلی ادبیات قرار گرفت، در دانشگاه‌ها بحث شد و افراد سرشناس مطالبی در مجله‌های مختلف راجع به اون نوشتند. با خواندن کمیک نگهبانان(Watchmen) پی به جایگاه واقعی کمیک بوک در دنیای امروز می‌بریم. این کمیک خود به تنهایی کلاس درسی برای نویسندگان تازه کار محسوب می‌شه.»

مهرداد تویسرکانی در حالی‌که جلدی از کمیک جمشید- طلوع را در دست داشت به صحبت‌های خود اینگونه پایان داد: «کمیک آرمانی یک اثر هنریه که باید با وسواس و مآل اندیشی یک مجموعه‌دار آثار هنری باهاش برخورد بشه. تقریباً بعد از تعطیلی انتشارات یونیورسال، این اولین کتابی است که از نظر کیفیت چاپ و تمیزی لایق چنین توجه و بزرگداشتیه و بسیار خوشحالم که می تونم این کتاب رو در زمره اینگونه کتاب‌ها قرار بدم.»

photo_2017-01-17_19-14-46

پس از صحبت‌های تویسرکانی، اشکان رهگذر، نویسنده اثر پشت تریبون آمد و به شرح روند انتشار کتاب پرداخت: «همه چیز از شناختن گرافیک نوول در سفری که به فرانسه داشتم شروع شد. من که محو تماشای تصاویر کتاب‌ها‌ شده بودم، چند جلد از اون‌ها رو خریدم و با خودم به ایران آوردم و مدت زیادی با دوستانم به بررسی اونها پرداختیم. این در حالی بود که هفت سالی از کار بروی انیمیشن سینمایی آخرین داستان می‌گذشت. به این فکر افتادیم رمانی برای بیان ناگفته‌های فیلم منتشر کنیم. وقایع این رمان که در عین حال که به داستان فیلم مرتبط هستند، خط داستانی مجزایی رو هم دنبال می‌کنن، از انتهای حکومت جمشید شروع می‌شود. که البته با برداشتی آزاد از  روایت شاهنامه به نگارش در اومده. در واقع از متون زیادی برای پرداختن به این داستان استفاده شده؛ تاریخ پیشدادیان، وندیداد، اوستا و … با این وصف داستان صرفا بر اساس شاهنامه نیست و از روایت‌­های کتب کهن دیگر نیز بهره بردیم. شاهنامه فردوسی، با ارزش‌ترین، زیباترین و مفصل­‌ترین بخش از تاریخ اساطیری ماست، اما متون کهن دیگری نیز در این میان وجود دارد.»

در این بخش از مراسم، تیزر ساخته شده برای معرفی اثر جمشید- طلوع به نمایش درآمد. موسیقی این تیزر را نیز امید پورخلج ساخته بود.

پس از اتمام نمایش تیزر، اشکان رهگذر ادامه داد :«رمان مصور آخرین داستان در سه «چرخه» نوشته شده و در هر چرخه چندین رمان خواهیم داشت.( وی همچنین اشاره می‌کند چرخه لغتی من درآرودی برای این اثر است.) چرخه اول با نام جمشید/ طلوع، اشاره به تشکیل حکومت و قدرت گرفتن جمشید داره. در چرخه دوم با نام جمشید/ غروب که اوایل سال آینده منتشر می‌شه، شاهد انحطاط جمشید هستیم، و پایان جلد دوم رمان با ابتدای انیمیشن آخرین داستان پیوند خواهد خورد. چرخه سوم که ارشیا نام داره و مجموعه‌ای چهار جلدی است، متکی به انیمیشن سینمایی آخرین داستانه و اسرار زیادی برای فاش کردن به همراه داره. این جلد همزمان با اکران فیلم منتشر خواهدشد.»

در ادامه وی به قدردانی از تیم صد نفره استودیو هورخش که مدت هفت سال برای خلق اثری استاندارد در تلاش بوده‌اند، پرداخت. همچنین از دپارتمان گرافیک، PR و تصویر سازی اثر که بیش از یک سال به طول انجامید، از آرمان رهگذر که کیفیت چاپ اثر را مدیون وی می‌دانست، همچنین از محمد چرم‌شیر، نویسنده فیلمنامه انیمیشن آخرین داستان که ویرایش متن را برعهده داشت تشکر و قدردانی به عمل آورد. تشکر ویژه‌ای از زحمات شبانه روزی فائزه سپهرصادقیان، داوود دیبا و شیوا گل‌محمدی نیز بعمل آورد.

فائزه سپهرصادقیان، طراح اثر صحبت‌های خود را با قدردانی از زحمات خانواده خود آغاز کرد و ادامه داد: «این اولین تجربه کمیک من بوده، حین کار سعی می‌کردم خودم رو جای جمشید بگذارم و بزرگی و عظمت این فرد رو احساس کنم.»

photo_2017-01-17_19-14-51

سورپرایز مراسم، قطعه موسیقی ساخت گروه «رام» با نام «جمشید طلوع» بود که مخصوص همین جلد از مجموعه ساخته شده و در آن از ابیاتی از شاهنامه که داستان حکومت جمشید را روایت می‌کنند استفاده شده‌بود.

مراسم با رونمایی از جلد رمان مصور جمشید/ طلوع به همراه پخش موسیقی گروه رام پایان یافت.

رمان مصور آخرین داستان، جمشید/ طلوع در ۴۸ صفحه و با قیمت ۳۵۰،۰۰۰ ریال توسط انتشارات ماه باران و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.