بررسی کمیک‌های هفته دوم تا چهارم آوریل، اول تا چهارم می و هفته‌ی اول ژوئن

توسط : در تاریخ : جمعه, ژوئن 13th, 2014

متاسفانه نزدیک به یک ماه بود که نقدی بر کمیک های هر ماه نداشتیم و این موضوع قطعا مربوط به کمبود نیرو می‌شد. حال پس از مدت زمان بسیار و جذب نیروهای جدید، چند کمیک برتر از ماه‌های عقب‌افتاده را برای شما دنبال کنندگان همیشگی فانتزی کمیک به نقد و بررسی رسانده ایم.


The Woods #1The Woods #1

  • نویسنده: James Tynion IV
  • طراح: Michael Dialynas
  • ناشر: !BOOM

ناگهان بدون هیچ دلیل خاصی ساکنین یک مدرسه ی شبانه روزی خود را بر روی ماه سیاره ای دیگر می یابند. جایی در حومه ی یک جنگل عجیب با محیط و جانورانی غریب و درنده خو که به نظر نمی رسد منشاء انسانی داشته باشند. عده ای از دانش آموزان به رهبری دانش آموزی به نام آدریان راث تصمیم می گیرند دل به دریا بزنند و به درون جنگل گام بردارند چرا که به نظر می رسد قدرتی فرا انسانی مسئول این اتفاقات است و قصد دارد تا به این طریق آن ها را امتحان کند.

جیمز تینیون چهارم را بیشتر در همکاری طولانی مدتش با اسنایدر در کمیک بتمن و البته کمیک تالون برای دی سی می شناسند. مایکل دیالیناس طراح این کمیک در کارنامه ی خود مینی سری شمشیر آمالیا را دارد.

«جنگل» همان طوری شروع می شود که دوست دارد جلوه کند، یک فانتزی ماجراجویانه برای نوجوانان. راستش از همان شروع داستان می شود رد پای چند تا از کار های محبوب این سال ها را دید. از مسابقات عطش گرفته تا مردگان متحرک. و البته کسانی که کار جیمز تینیون را خوانده اند می دانند که هیچ وقت داستان های پیچیده نقطه ی قوت این نویسنده نبوده. شروع بی رمق داستان و البته طراحی های معمولی دیالیناس هم موید این موضوع است.

شاید با ورود گروه اصلی بچه های داستان به جنگل کمی کمیک جان بگیرد اما با قضاوت به قسمت اول داستان و شروع آن در حال حاضر حساب چندانی روی آن نمی توان باز کرد.

فرزاد خلیلیان
۵ از ۱۰


Rai #1-2Rai #1-2

  • نویسنده: Matt Kindt
  • طراح: Clayton Crain
  • ناشر: Valiant

سال ۴۰۰۱ است، ژاپن ۲۰۰۰ سال است که به یک کشور آرمانی تبدیل شده، ساختمان‌ها بروی یکدیگر قد علم کرده‌اند. بر فراز آسمان‌ها خالقی با نام «پدر» مردم را زیر بالهایش محافظت می‌کند  و هزاران سال است که هیچ جنایتی در این کشور صورت نپذیرفته است. حال بعد از چندین هزار سال فردی به قتل می‌رسد. پدر گماشته‌اش را به زمین می‌فرستد تا ماجرا را پیگیری کند، قهرمان داستان: «رای».

کمیک رای برای کسانی که با این کاراکتر در سری کلاسیک شرکت ولینت آشنا هستند کمی بیگانه است. دنیا و کاراکتری که این بار ولینت ارائه داده متفاوت است. فضایی سایپرپانکی با تمامی امکانات ژاپن آینده و خدایی که از این کشور محافظت می‌کند. بر اساس چیزی که از همچین داستان‌ها برمی‌آید با یک داستان نوآر طرف هستیم.

کم کم با پیشرفت در داستان مت کیندت قهرمان‌ها و ضد قهرمان‌هایش را معرفی می‌کند و طبق انتظار کمیک‌های ولینت در شروع داستانشان این کمیک نیز همه چیزش عالی است. از طراحی‌های وابسته به آینده کلیتون کرین گرفته تا داستان‌سرایی و شخصیت‌هایی که کیندت معرفی می‌کند و حتی شخصیت‌هایی مثل «پدر» که فقط نامش در داستان است.

تنها ضعف کمیک را می‌شود در نمایش چهره‌ها در برخی پنل‌ها دید که گاهی حالتی دفرمه دارند.

دو قسمت از کمیک رای ارائه شده، تا بحال که داستانی منسجم با تیمی که گویا قرار است بر سر کار بمانند به چاپ رسیده است. امیدواریم که این کمیک فدای اهداف ولینت برای گسترش یونیورس کمیک‌هایش نشود و این روال خوب ادامه پیدا کند.

مهران فلاح
۹٫۵ از ۱۰


Fantastic Four #5Fantastic Four #5

  • نویسنده: James Robinson
  • طراح: Leonard Kirk
  • ناشر: Marvel

برای تحلیل بهتر این شماره، بهتر است که نمایی از ساختار کلی و داستان بدهیم. در شماره قبلی این سری چهار شگفت انگیز، بنابر دستور یکی از ماموران S.H.I.E.L.D به نام ماریا هیل، باید در دادگاه حضور پیدا می‌کردند تا در مورد یورش حشرات فضایی که ویرانی بسیاری برای نیویورک به بار آورد و از ساختمان باکستر آمده بودند، توضیح بدهند. این شماره کلا به این جلسه دادگاه می‌پردازد.

چهار شگفت انگیز در حالی که پوشش‌های مخصوص خود را پوشیده‌اند در دادگاه حضور دارند و نماینده آنها جنیفر والترز یا همان She-Hulk (هالک موئنث) است. در این جلسه دادستان آیدن تولیور تمام تاریخچه آنها را بررسی می‌کند. صحنه‌های جلسه دادگاه را نقاش همیشگی سری لئونارد کیرک کشیده است در حالی که صحنه‌های یادآوری وقایع گذشته چهار شگفت انگیز که در طول دادگاه رخ می‌دهد توسط هنرمندان مهمان کشیده شده‌اند. در پایان این دادگاه چهار شگفت انگیز شکست می‌خورند و علاوه بر جریمه‌ها مجازات‌هایی که باید تحمل کنند، کودکان بنیاد فردا (از جمله فرانکلین ریچاردز) به یک مکان متعلق به S.H.I.E.L.D. برده می‌شوند که سابقا به نام کمپ هموند شناخته می‌شد و تحت رهبری مشعل انسانی اندرویدی، جیم هموند است.

همچنین به خواننده صحنه‌ای کوتاه نشان داده می‌شود که در آن والریا ریچاردز و دکتر دوم با شکست کنت نفاریای شیطان صفت و آزاد کردن منطقه‌ای تحت کنترل او، در راستای خوبی تلاش می‌کنند. صحنه کودکان بنیاد فردا و صحنه والریا و دوم توسط دو تیم از هنرمندان کشیده شده اند.

رابینسون به خوبی می‌داند که چگونه خواسته‌های طرفداری مثل من را ارضا کند. نمی توانم بیان کنم که چه قدر خواندن شماره‌ای مانند این لذت‌بخش است که در آن چهار شگفت انگیز در وضعیتی مانند جلسه دادگاه قرار می‌گیرند و سپس از آن برای مرور گذشته سری استفاده می‌شود. همچنین، این کار حس بی دلیل بودن را القا نمی کند زیرا که رابینسون دقیقا صحنه‌هایی را انتخاب می‌کند که برای دادستان تولیور مطرح کردن آنها در این پرونده کاملا منطقی است. برخی از مسائلی که او مطرح می‌کند واقعا شگفت آور و جالب هستند، مثلا هیچگاه انتظار نداشتم که او به وقایع شماره اول چهار شگفت انگیز باز گردد تا از این تیم در مورد خرابی‌ای که برای رسیدن به رید به بار آوردند، بازجویی کند، پس از آنکه رید اولین منور را برای گرد هم آوردن تیم برای مقابله با mole man  شلیک کرد. علاوه بر این، او به این مساله اشاره می‌کند که‌ هالک معمولا اگر کسی کاری به او نداشته باشد، منطقه را بدون آسیب ترک می‌کند، پس آیا درگیری‌های این موجود با jade jaws بیشتر از آنکه مفید باشد مضر نبوده است؟ او یک موقعیت جالب دیگر هم به وجود می‌آورد، و با بهره گرفتن از غرور رید، او را به مبارزه طلب می‌کند، که نشان می‌دهد که رید یک نقصان شخصیتی اصلی دارد.

ترجمه حجت مزارعی
۸ از ۱۰


Dexter's Laboratory #2Dexter’s Laboratory #2

  • نویسنده: Derek Fridolfs
  • طراح: Ryan Jampole
  • ناشر: IDW

اگر قرار باشد لیستی از ناشران روبه توسعه منتشر کنیم، بدون شک انتشارات IDW درصدر آن قرار می‌گیرد، چرا که سیاست IDW مبنی بر خرید امتیاز نشر آثار بسیار مشهور اما کمتر دیده شده حقیقتا تاثیر گذار است. پس از سامورایی جک، بن تن و پاور فول گرلز (که امتیاز شان پیش از این در دست دی سی بود) حال نوبت عنوان نسبتا قدیمی کارتون نتورک، آزمایشگاه دکستر رسیده است (این انیمیشن  مدتها پیش با همین نام از شبکه یک سیما پخش گردید).

داستان این شماره از کمیک همچون اپیزودی از مجموعه کارتونی آغاز می‌شود، تصویری از یک پستچی دوچرخه سوار که نشان دهنده نخستین ساعات طلوع است، نمایی نزدیک از خانه و سپس دکستری که تازه روزش را شروع کرده است، روزی که با سایر روزها فرق دارد، چرا که دی دی دکستر را به قصد اذیت از خواب بیدار نمی‌کند، مادرش برای او صبحانه درست میکند بی آنکه حتی توجهی به دی دی داشته باشد و در کل هیچ خبری از دی دی نیست، تا اینکه دکستر متوجه حقیقت وحشتناک می‌شود، اختراع جدید او دی دی را در عالم رویا گیر انداخته است!

همه چیز در داستان روند منطقی به خود گرفته، اینکه دکستر تصمیم می‌گیرد دیگر خواهرش را به دنیا برنگرداند با محبت پدر و مادرش به او  و اینکه دیگر کسی نیست او را به هنگام کار اذیت کند توجیه می‌شود، اینکه دکستر می‌فهمد در نبود دی دی کمبود خاصی را احساس می‌کند با خستگی بسیارش در هنگام کار بدون تنوع منطقی به نظر می‌رسد و به همین شیوه داستان روند خود را به طرق مختلف منطقی جلوه می‌دهد.

شوخی ها بسیار خوب از کار در آمده اند تفاوت تصور دکستر از عالم رویا با آنچه که در حقیقت زندان دی دی گشته است بسیار به طنز کار کمک کرده است. شوخیها چه در شکل متنی(برای مثال زمانی که دکستر از پدرش میپرسد که دی دی کجاست پدرش میگوید که مطمئن است دی دی در بین سی سی و ای ای قرار دارد!) و چه در شکل تصویری(همچون سوختن لامپ بالای سر دکستر در نبود دی دی) کاملا حساب شده است.

در کل می‌توان اینگونه نوشت که آزمایشگاه دکستر اقتباسی خوب و کار شده است که همچون سایر آثار اقتباسی IDW حداقل ارزش یک بار خواندن را دارد.

محمد ارشیا
۹ از ۱۰


Amazing Spider-Man #2The Amazing Spider-Man #2

  • نویسنده: Dan Slott
  • طراح: Humberto Ramos
  • ناشر: Marvel

بسیار عجیب است که نسخه اصلی مرد عنکبوتی دوباره به یک شماره در این ماه تقلیل یافته است. با این وجود، این نسخه هر ماه با هنرمندی دن اسلات و هومبرتو راموس خوانندگان را با جدیدترین بازنویسی مرد عنکبوتی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اول با مساله‌ای آغاز می‌کنیم که بر چند شماره اول تاثیر منفی می‌گذاشت: الکترو. به وضوح حضور او در این داستان خوب نیست. من درک می‌کنم که اضافه کردن دشمن اصلی فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲» در این داستان می تواند جذاب باشد، اما احساس می‌شود که وارد کردن او اجباری و برای تبلیغ بوده است. همین مساله با لیزارد، زمانی که در فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» در حال اکران بود، اتفاق افتاد.

مکس دیلیون تقریبا تاثیری بر اتفاقاتی که بر پیتر می‌افتد ندارد. اسلات راه جالبی را برای وارد کردن الکترو در صفحات آخر شماره ۲ انتخاب می‌کند، اما مسیری که برای رسیدن به آنجا انتخاب کرده جالب نیست. اینها صفحات با ارزشی هستند که می‌توانند به بازگشت پیتر به دنیا اختصاص بیابند. مبارزه عنکبوتی و الکترو به راموس اجازه می‌دهد تا چند صفحه ای استعداد هنری خود را به رخ خواننده بکشاند و هیجان را بالا ببرد اما دست آخر با اسلات با روش تکراری ترکیب آب و برق و در نهایت نابودی الکترو برای بعضی از بیننده ها این هیجان را به حداقل می‌رساند.

مساله دیگری که مرا اذیت می‌کرد تعداد زیاد یادداشت‌های تبلیغاتی بود. لطفا تمامش کنید! ما به دو یادداشت نیاز نداریم که به ما بگویند چهار شگفت انگیز را بخوانیم. به جای آن یک یادداشت بگذارید که به ما بگوید که چه اتفاقی برای جانی استورم دارد می‌افتد و همانجا تمامش کنید. و قطعا به یک یادداشت برای توضیح دادن اتفاقات شماره قبل نیاز نداریم. (اینکه الکترو زندان را نابود کرده و گربه سیاه را آزاد می‌کند.) اما همه اینها در مقابل نمایش لذت بخش اسلات با نشان دادن مواجهه پیتر با چیزی که زندگی‌اش را دگرگون ساخته، کمرنگ می‌شوند. همانا این مساله به اسلات بیشتر این فرصت را می‌دهد که با پیتر شوخی کند. من همیشه از توضیح جی مایکل استرازنسکی در مورد شوخ طبعی پیتر خوشم می‌آمد: زمانی که پیتر بیشتر احساس ناراحتی می‌کند، بیشتر جوک می‌گوید. پیتر الان از اینکه می‌داند فرد دیگری ماه‌ها در بدن او بوده بسیار ناراحت است، پس کاملا قابل درک است که اکنون دایما در حال شوخی کردن است. همه آنها هم بامزه هستند. در تمام طول خواندن این شماره نیشخندی بر صورت من بود و دایما در حال خندیدن بودم.

دیدن آنا ماریا در کنار پیتر خوب است، هرچند که او بسیار سریع در قالب یک متحد وارد می‌شود. اسلات همچنین به خوبی انسجام داستان را از گذشته حفظ می‌کند . با وجود اینکه من الان پنج سال است که دارم کتاب‌های اصلی مرد عنکبوتی را می‌خوانم، اما یادآوری داستان ظریفی مثل این بدون باز فراخوانی آشکار مطالب گذشته، چیز خوبی است.

ترجمه حجت مزارعی
۶ از ۱۰

Elektra #1Elektra #1

  • نویسنده: Haden Blackman
  • طراح: Michael Del Mundo
  • ناشر: Marvel

الکترا نه شاگرد است، نه برده و نه قربانی. بعد از مدت ها الکترا این را بیش از همیشه می فهمد. الکترا همان چیزی است که همیشه بوده یعنی یک آدمکش. حالا الکترا که به خاطر دور بودن از دردویل معشوق سابقش به خارج نیویورک آمده به او ماموریت داده شده تا آدم کش مزدوری دیگر به نام کیپ کراو را بکشد. اما به نظر می رسد این همه‌ی قضیه نیست.

بلکمن کار شاخصش پیش از این همکاری اش با جی اچ ویلیامز در نوشتن سری بت ومن برای دی سی بوده. مایکل دل موندو هم عمده‌ی شهرتش را مدیون کاورهایی است که طراحی کرده. خصوصاً طرح کاورهای به سبک پاپ آرت میراث ایکس من را طرفداران این سری به خوبی به یاد می‌آورند.

الکترا از همان اول طراحی‌های تغزلی و فضاهای گوتیک خود را به رخ می کشد. چیزی که به نظر می رسد مستقیم از تجربه ی بلکمن از سر کمیک بت ومن به این کمیک منتقل شده و در زمانی که بت ومن روزگار چندان خوشی ندارد این برای طرفداران آن کمیک غنیمتی است.

الکترا بسیار خوش ریتم روایت می شود و شخصیت های جذاب خود را به خوبی معرفی می کند. طراحی ها و چینش پنل های باله وار و رقص گونه ی این کمیک این سوال را در ذهن پیش می آورد که مارول این همه طراح خوب و صاحب سبک را از کجا به خدمت خود در می آورد.

شروع طوفانی و جاه طلبانه‌ی الکترا نشان از آن دارد که در آینده انتظار بسیار زیادی از این کمیک باید داشته باشیم.

فرزاد خلیلیان
۹ از ۱۰


Green Lantern #32Green Lantern #32

  • نویسنده: Robert Venditti
  • طراح: Billy Tan
  • ناشر: DC

جنگ بین کهکشانی بر علیه گرین لانترن ها مدتی است که آغاز شده و در جلد ۳۲ نوشته رابرت وندتی، قهرمان های داستان شاهد تغییر بزرگی در اوضاع خواهند بود.

توئیستی در این قسمت  زده می‌شود که کاملاً غیر منتظره و از طرفی جزء ضعف‌ها به حساب می‌آید. این قضیه زمانی بدتر می‌شود که قهرمانان داستان نمی‌دانند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و درست وقتی که در قسمت‌های قبلی لنترن ها کمر به همت تغییر اوضاع بسته بودند، اتفاقی که پیش میاد هیچ سودی به کاراکترهای داستان نمی‌رساند و این کمی مخاطب را در سردرگم می‌کند البته تا به این‌جای کار نصف داستان این آرک پیش رفته است و برای قضاوت نهایی خیلی زود است. این جلد همان قدر که جذاب است، به همان اندازه نیز غیر قابل انتظار است اما امیدواریم که قهرمانان ما بتوانند جایگاه خودشان را با پایان داستان تثبیت کنند.

بخش طراحی را که بیلی تن به عهده گرفته خوب است اما ضعف‌هایی در کار نیز وجود دارد.

در مجموع این کمیک و این قسمت چیزی در سطح متوسط ارائه می‌دهد.

مایک لگسدون(IGN)
۷٫۴ از ۱۰
ترجمه: علی علمی


جنبش 12THE MOVEMENT #12

  • نویسنده: Gail Simone
  • طراح: Freddie Williams
  • ناشر: DC Comics
شماره ۱۲ جنبش جمله پایانی از یک دیدگاه نوین برای آینده کمیک‌ها است.
زمانی که گیل سیمون جنبش را یک سال پیش آغاز کرد، برای آن یک هدف مشخص وجود داشت. برخی تبلیغات غیر دقیق اولیه آن را یک تحلیل ابرقهرمانانه از مسائل ” تسخیر وال استریت” و گروه هکر Anonymous نشان دادند که در زمان نامناسبی به وجود آمده است. و همچنین با یک کمیک ابرقهرمانی نوجوانان در مورد چند چهره مشهور به شدت پولدار (گروه سبز: تریلیاردرهای نوجوان ) جفت شده بود تا به اصطلاح دو طرف شکاف طبقاتی را نشان بدهد. اما با وجود اینکه جنگ طبقاتی یکی از تم‌های جنبش است، موضوع اصلی آن نیست. جنبش کمیکی درباره عدالت بود. نه آن عدالتی که از انداختن یک دیوانه با قدرت‌های فراطبیعی در زندان به دست می‌آید، بلکه آن عدالت که جامعه مدرن تقاضای آن را دارد اما به آنها داده نمی شود. جنبش کمیکی در مورد جامعیت بود، که نشان می‌داد که برای ایجاد تغییر نیاز به قرار گرفتن در یک قالب خاص ندارید. کمیکی بود درباره فرهنگ در حال تغییر کمیک‌ها. کسانی که کمیک می‌خوانند از انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و پس زمینه‌ها هستند، و کتاب‌هایی را می‌خواهند که داستان شخصی آنها را بگوید. اما شماره ۱۲ جنبش نشان می‌دهد که بیش از هر چیز کمیکی فراتر از زمان خود بود.
توقف کمیک جنبش چند ماه پیش اعلام شده بود.(خبرش این‌جاست) اما هرچند که کم فروش ترین کمیک از New 52 بود، مدیریت DC در یک بزرگواری غیر منتظره به ویلیامز و سیمون چند ماه فرصت دادند که گروه تازه به دنیا آمده شخصیت‌هایشان را به پایان برسانند. به این دلیل در این شماره یک حس اتمام و پایان وجود دارد که معمولا برای دیگر سری‌های که با توقف و انحلال مواجه می‌شوند بسیار سخت می‌آید، اینکه مجبور شوید چیزها را به سرعت در چند صفحه آخر یک بازه داستانی به پایان برسانید.
طراحی ویلیامز همانند قسمت های قبل جذاب و دوست داشتنی است و میتواند خود را با محیطی که سیمون مدنظرش در داستان است وقف دهد. داستان نیز مثل اینکه تمی غمناک دارد. این موضوع قطعا به احساس سیمونه در نگارش مربوط میشود اما درکل همانند سری های قبل روان و جالب است و میتواند ده دقیقه ای فرد را از پشت کامپیوتر یا موبایل دور سازد.
جنبش کمیک خوبی بود اما قطعا دیسی با انبوه کمیک هایی که درحال حاضر دارد نمیتواند جایی برای کمیک کم فروش جنبش که قطعا یک شکست تجاری برای این انتشارات محسوب می‌شود، قائل شود.
ترجمه حجت مزارعی
۹ از ۱۰


Cyclops #1-2Cyclops #1-2

  • نویسنده: Greg Rucka
  • طراح: Russell Dauterman
  • ناشر: Marvel

کمیک سایکلاپس را می‌شود یکی دیگر از اسپین‌آف‌هایی نامید که بندیس در دنیای  All New X-Menـاش خلق کرده است. یک کمیک ماجرایی بر پایه‌ی روابط پدر و پسری.

اسکات سامرزی که گرگ پک در این کمیک به نمایش می‌گذارد یک کاراکتر نوجوان و خام است که در کنار پدرش(که بعد از سال‌ها دریافته که زنده است) ماجراجویی‌هایی را در سیارات مختلف می‌گذرانند. بر خلاف دنیاهای تاریکی که اکثر کمیک‌ها این روزها سعی دارند به نمایش بگذارند سایکلاپس به لطف طراحی‌های خوب جدیدترین استعداد مارول یعنی راسل داترمن کهکشانی از لحظات فان با اکشنی پرهیجان و البته رازهایی در پشت پرده برایتان دارد.

زمانی در شروع فاز جدید کمیک‌های مارول قرار بود تا مقایسه‌ای بین کمیک‌های سری جدید شرکت دی‌سی و مارول داشته باشیم که آن زمان اگر همچین اتفاقی می‌افتاد دی سی با چند پله بالاتر قطعاً برنده میدان بود اما از زمان انتشار فاز دوم کمیک‌های مارول و نزول کیفیت کارهای دی سی حالا با قاطعیت تمام می‌شود دست مارول را بالا برد. با نویسندگان و طراحانی  با استعدادی که مارول به خدمت گرفته می‌شود باید لقب کمپانی کشف استعداد در بین ناشران را به او داد. راسل داترمن طراح این کمیک یکی از همین استعدادهای تازه است. سبکی که او ارائه می‌دهد تلفیقی از کارهای الویر کویپل با چهره‌های اختصاصی و دیوید مارکز با یکدستی و درخشندگی در طراحی است.

بزرگترین ضعف این‌جور کمیک‌ها یا به نوعی کمیک‌هایی که از داستانی مشتق شده‌اند را می‌شود در این مسئله که گویی پس‌درآمدی بر داستان اصلی هستند دید که کمیک سایکلاپس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کمیک سایکلاپس با سابقه‌ی خوبی که نویسنده‌اش دارد و طراحی که به خدمت گرفته آینده‌ی روشنی را در پیش رو دارد، خواندنش پیشنهاد می‌شود.

مهران فلاح
۸٫۵ از ۱۰


Tiny Titans Return to the Treehouse #1Tiny Titans Return to the Treehouse #1

  • نویسنده: Art Baltazar & Franco
  • طراح:  Art Baltazar
  • ناشر: DC

از زمانی که به یاد دارم احترام ویژه‌ای برای مجموعه تاینی تیتانز قائل بودم و این گروه ابرقهرمانی را امتیاز ویژه دی‌سی نسبت به مارول میدانستم و با این توضیحات احتمالا نیازی نیست که بگویم چقدر از بازگشت کمیکهای این مجموعه تحت عنوانی مستقل (نه عناوینی همچون Tiny Titans go!) خوشحالم. بازگشت به خانه درختی بهانه خوبی است برای بیان این قضیه که Tiny Titans هنوز میتواند داستانهای شاهکاری داشته باشد، داستان مثل همیشه آغازی ساده دارد وبهانه‌ای است برای اجرای شوخیهای متعددی که درون کار نهفته است. ضمن آنکه اصلیت داستان (ربودن خانه درختی توسط بیگانگان) نه یک تهدید ، که اساسا بازی است!

بخشهای کُمیک این قسمت بسیار نقض و با ظرافت طراحی شده و در حقیقت به خوبی هدفش را (که ریسه رفتن خواننده به هنگام مطالع است) به وقوع رسانده است. شخصیتها از تمام ظرفیتشان برای خنداندن استفاده میکنند (برای مثال رابین مدام با وسایل شگفت انگیزش به دیگران فخر میفروشد) ؛ به علاوه اسامی به کاربرده شده ، همچون سگ خفاشی و خرگوش خفاشی ، خود گواهی است بر تلاش پدیدآورندگان برای خنداندن مطلق.

شاید اغراق نباشد اگر بگویم Tiny Titans – Return to the Treehouse کمدی‌ترین (و شاید در مواقعی طنزترین) کمیک حال حاضر است و اگر کمیک را از منظری که باید بنگریم با عنوانی طرفیم که کوچکترین لغزشی در به ثمر رساندن رسالتش نداشته است.

محمد ارشیا
۱۰ از ۱۰


Iron Fist - The Living Weapon #1Iron Fist – The Living Weapon #1

  • نویسنده: Kaare Andrews
  • طراح:  Kaare Andrews
  • ناشر: Marvel

یکی از خوبی های آل نیو مارول ناو این بود که به بسیاری از قهرمانان حاشیه ای تر دنیای مارول فرصت داده شد که با سری های تکیشان و با کمک نویسندگان و طراحان خوب فرصت بیشتری برای عرض اندام پیدا کنند. حالا به نظر می رسد «مشت آهنی: سلاح زنده» به نویسندگی و طراحی کار اندروز کانادایی تبار که بیشتر شهرتش را مدیون کار روی هالک باور نکردنی و دیگر عناوین مارولش است به این جرگه پیوسته.

مشت آهنی در عین حال که با دختری درباره ی گذشته اش حرف می زند آن را به یاد می آورد. پدری را به یاد می آورد که چطور با جنونش نزدیک بود خودش و مادرش را به کام مرگ بفرستد. جنونی که ذره ای از آن هم در او هست. دختر بچه ای از سرزمینی دور دست حامل پیغامی برای مشت آهنی است. اما عده ای نمی خواهند این پیغام به او برسد.

از زمانی که پیش نمایش مشت آهنی را دیدم منتظر این کمیک بودم. به نظر نمی رسد که مشت آهنی تا این جا تمام انتظاراتم را برآورده کرده است. مشت آهنی با تکیه اش بر استفاده ی خلاقانه از کلوزآپ ها خصوصاً کلوزآپ های چهره ی خود مشت آهنی که حالات صورتش به ندرت تغییر چندانی می کند و استفاده ی خلاقانه و گرافیکی از صدا آوا ها اثری متفاوت خلق کرده. در کنار این ها به خوبی دو روایت موازی داستانش را با هم ترکیب می کند و یک قسمت فوق العاده شکل می دهد. توام با جنون همان طور که وعده داده بود.

مشت آهنی در کنار شوالیه ی ماه و هاوک آی از آن دسته از کمیک های مارول است که خواندنشان الزامی به نظر می رسد چون نخواندن آن تنها محروم کردن خود آمد از لذت یک سری فوق العاده است.

فرزاد خلیلیان
۹ از ۱۰


The Superior Spider-Man #31The Superior Spider-Man #31

  • نویسنده: Dan Slott
  • طراح:  Giuseppe Camuncoli
  • ناشر: Marvel

با عرضه شماره ۳۱ اسپایدرمن برتر پرونده‌ی این کمیک بسته شد و خیال همه را راحت کرد. دن اسلات ریسک بزرگی را در نوشتن این کمیک کرد و البته توانست با ترفندهایی فروش کمیک را افزایش دهد اما به واقع اسپایدرمن برتر نه تنها برترین بلکه بدترین اسپایدرمن دورانش را ارئه داد. ایده‌ی اصلی کمیک بسیار عالی بود: حضور یک ابرشرور در کالبد قهرمانی مسئولیت‌پذیر. اما دن اسلات این ایده را به بدترین شکل ممکن پیاده کرد. مخاطب مشتاق و فریب‌خورده (از جمله خود من) برای این‌که سر در بیاورد چه اتفاقی در قسمت‌های بعد کمیک می‌افتد مشتاقانه هر قسمت را دنبال می‌کرد بدون این‌که بداند در دام نویسنده‌ی احمق این کمیک گرفتار شده است.

دست اسلات در داستان‌سرایی افتضاحش درست بعد از قسمت دهم کمیک رو شد، جایی که باید برای همیشه به زندگی پیتر پایان داده می‌شد و به ظاهر هم داده شد اما در حقیقت این امر محقق نشد. اسلات حتی تئوری‌هایی که خودش چید را نقض کرد، گویی که فراموشی دارد و اصلاً یادش نیست که دارد هر آن‌چه که نوشته را نادیده می‌گیرد. او در اسپایدرمن برتر در لحظه داستان‌سرایی کرد و یک کمیک غیر منسجم که انگار هر قسمتش جدای از دیگری است ارائه داد و در نهایت هم پایانی آبکی که فقط به خواننده یادآوری کند پیتر پارکر اسپایدرمن برتر است!

شاید دلیل عدم شکست این کمیک در زمان انتشارش طراحی‌های خوب طراحان آن بود. رایان استگمن، هامبرتو راموس و گیسپه کامونکولی هر کدام با سبکی انحصاری نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت کار داشتند. اگر بشود در مجموع امتیازاتی برای کمیک در نظر گرفت اسپایدرمن برتر بخش اعظم این امتیازات را مدیون طراحی‌هایش است.

خوشبختانه همیشه خواننده با شماره اول کمیک‌ها شکستی را که آرک یا عنوان قبلی خورده فراموش می‌کند و سعی می‌کند از داستانی که می‌خواند لذت ببرد. با عرضه‌ی شماره اول کمیک اسپایدرمن شگفت‌انگیز و بازگشت پیتر پارکر می‌شود همه چیز را فراموش کرد اما نباید یادمان برود که هنوز هم دن اسلاتی که این بلا را بر سر پیتر پارکر درآورد روی کار است، امیدواریم با شروع سری جدید اسلات کمی هم از نبوغ نویسندگی‌اش استفاده کند!

مهران فلاح
۳ از ۱۰


Miles Morales - Ultimate Spider-Man #1Miles Morales – Ultimate Spider-Man #1

  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح:  David Marquez
  • ناشر: Marvel

Miles Morales: Ultimate Spider-Man عنوانیست در راستای تحقق هدف جدید مارول یعنی نزدیکتر کردن شماره تمام کمیکها به یکدیگر (شبیه به آنچه که در دنیای دی‌سی وجود دارد) و این یعنی وجود شماره ۱ در کنار عنوان کمیک به هیچ وجه به این معنا نیست که این کمیک برای شروع خواندن ماجراهای مایلز مورالز مناسب است.

اکشن کار بسیار کمتر از آن چیزیست که باید باشد، تا حدی که اصلا وجود دوقلوهای عنکبوتی به چشم نمیاید. داستان بیش از هرچیزی سعی دارد به مشکلات شخصی مایلز بپردازد، هر چند که به  غیر از یکی دو مورد (خصوصا امید همیشگی مایلز برای بازگشت پدرش) در به تصویر کشیدن سایر روحیات وی زیاده روی کرده است. در مقابل نورمن بسیار خوب پردازش شده است و حس وحشت و ناشناختگی را به خوبی به خواننده منتقل میکند.

اولین شماره از Miles Morales: Ultimate Spider-Man عنوانیست که دیدنش به دلیل قلم شگفت انگیز David Marquez (بی خود نیست که او معمولا در یک فصل خاص تنها یک عنوان را قبول میکند) میتواند از خواندنش جذاب تر باشد (هرچند که Brian Bendis اثبات کرده که باید در دراز مدت به او اعتماد کنیم)  و این در حالیست که اگر سعی نمیکرد این همه اطلاعات را در یک شماره به خورد مخاطب دهد، می‌توانستیم این شماره را در هر دو زمینه شاهکار قلمداد کنیم.

محمد ارشیا
۸٫۵ از ۱۰


Earth 2 #24Earth 2 #24

  • نویسنده: Tom Taylor
  • طراح:  Eddie Barrows
  • ناشر: DC

از زمان به عهده گرفتن مسئولیت کار کمیک توسط تام تیلور، او تمام تلاشش رو به کار برده است تا معجونی پر از کاراکترهای جدید و جذاب رو به خورد مخاطبان بدهد. اما در جلد ۲۴ام شاهد یکی از بهترین تلاش های او برای برقراری تعادل بین قدیم و جدید بودیم. در این جلد ما شاهد حضور دوباره “فلش” هستیم و میبینیم که از آخرین حضورش چه اتفاقاتی را از سر گذرانده که بسیار جالب و سرگرم کننده است. گرین لانترن و هاوک گرل هم در این کار حضور پررنگی دارند و در لحظات حساسی مداخله می‌کنند. تایلور برای بتمن، جیمی اولسن، وال و دیگر کاراکترهای اصلی نیز وقت گذاشته و طرفدارها هم دوست ندارند لحظات کل کل بین جیمی و بتمن رو از دست بدهند!

حقیقت همین است. این قسمت یک سناریو با قابلیت های بسیار بالا رو به ما معرفی می‌کند. گرچه مرگ یکی از کاراکترهای مهم داستان کمی دلسرد کننده بود زیرا در داستان زیاد به این کاراکتر پرداخته نشده بود.

این جلد، کاری سرگرم کننده و پر از اکشن است و داستان نیز پیشرفت های زیادی می‌کند. ادی باروز مسئولیت بخش هنری کار را به عهده گرفته و در کار صفحه هایی داریم که بسیار قوی کار شده اند. گرچه متاسفانه صفحه های بسیاری هم موجودند که پرداخت بسیار ضعیفی دارند و چنگی به دل نمی‌زنند.

مایک لگسدون(IGN)
۸٫۲ از ۱۰
ترجمه علی علمی


Miles Morales - Ultimate Spider-Man #2Miles Morales – Ultimate Spider-Man #2

  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح:  David Marquez
  • ناشر: Marvel

زمانی که برایان بندیس کاراکتر مایلز مورالز را به عنوان اسپایدرمن جدید دنیای آلتیمت معرفی کرد یکی از اهدافش این بود که نشان دهد این کاراکتر قرار نیست جایگزین پیتر پارکر شود و شخصیتی کاملاً مستقل و متفاوت از او دارد. مایلز مورالز شخصیتی کاملاً متفاوت با پیتر پارکر است، شرایط زندگی‌اش، قدرت‌هایش، احساساتش و حتی رنگ پوستش. حالا در این سری شاید مجبور باشد که لقب مرد عنکبوتی را به صاحب اصلی‌اش بازگرداند!

اتفاقات این قسمت از پایان قسمت یک ادامه می‌یابد. مایلز و دوست صمیمی‌اش گنک در حال تجزیه و تحلیل چیزی که مایلز دیده است هستند. آیا او(کاراکتری که به دلیل فاش نشدن داستان از بردن نام او خودداری می‌کنم) خودش بوده؟ یا فقط یک نسخه شبیه‌سازی شده است؟ مهم‌ترین اتفاق کمیک در این سری با بازگشت و نمایش دشمن دیرینه‌ی اسپایدرمن یعنی نورمن آزبورن می‌افتد. پرداخت و مقدمه‌ی خوبی که برای بازگشتش در نظر گرفته شده مخاطب را بسیار برای رویارویی گابلین و اسپایدرمن مشتاق نگه می‌دارد. از طرفی دو کاراکتر دو قلو با نام مردان عنکبوتی در حال دزدی‌هایی از شرکت تونی استارک هستند و فعلاً هدفشان از این کار مشخص نشده است. تقریباً هیچ اتفاق خاصی در این قسمت به جز درگیری ذهن مخاطب با بازگشت او به وقوع نمی‌پیوندد، بهترین بخش این قسمت این است برایان بندیس با سرنخ‌هایی که پیش رویتان می‌گذارد در پایان کمیک اجازه می‌دهد تا خودتان نتیجه‌گیری کنید.

طراحی‌های مارکز و رنگ‌زنی پانسر چیزی کمتر از شگفت‌انگیز نیست. مهم‌ترین تفاوت طراحی این سری با سری قبلی اسپایدرمن نهایی که همیشه نسبت به آن گلایه داشتم پیشرفت مارکز در نمایش پس‌زمینه‌هاست. پس‌زمینه‌های اصلی در برخی پنل‌ها به جای یک صفحه‌ی خالی از جزئیات جایشان را به تصویری مه آلود و گرفته ابری داده‌اند که ترکیب خوبی به تصاویر داده‌اند.

با این‌که اطلاعات زیادی نسبت به قسمت اول کمیک داده نمی‌شود و هنوز هم داستان‌گویی کند آزارتان می‌دهد اما همچنان هیجان داستان فوق‌العاده بالاست و قطعاً مقدمه‌ای عالی که بندیس در این سری چیده، چندین ماه سرگرم‌تان می‌کند.

مهران فلاح
۹ از ۱۰


 کپی‌رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.


    • mirabilis the great
      در پاسخ به mirabilis the great

      برای سری بعد ، یه دو تا نقد کار میکنیم که الوعده وفا کرده باشیم . 😉

    • بأسوار
      در پاسخ به بأسوار

      بابت دیر فرستادن ترجمه ها متاسفم
      ولی کم کم از نقد دارم یک چیزایی سر در میارم
      ماهم بگیریم یک کمیک رو ازمایشی نقد کنیم:D

    • حجت مزارعی
      در پاسخ به حجت مزارعی

      از نقدای ای جی ان خوشم میاد…میتونی ترجمه کنی بعد خودت ویرایشش کنی و بزاریش به اسم خودت(البته منظورم اضاف کردن یکی دو کلمه نیستا، ویرایش اساسی)

      • MEHRAN
        در پاسخ به حجت مزارعی

        یعنی اصلاً نرو اون ورا! این خودش دزدی ادبی به حساب میاد پسر جان:دی
        درسته شاید یه بخشایی از دیدگا هها ممکنه یکی باشه یا اصلاً برداشت آزاد داشته باشی ولی این که بیای مستقیم ترجمه کنی و بعد ویرایش کنی بزنی به اسم خودت خدایی کار درستیه؟

    • Farzad
      در پاسخ به Farzad

      آقا من یه چیزی بگم. محمد واقعاً تینی تایتانز ۱۰ و التیمیت اسپایدرمن ۸/۵؟ آقا خیلی شوخی دردناکیه این.
      من خودم به اولتیمیت اسپایدرمن امتیازم ۷ هست احتمالاً چون آقا رسماً نسبت به آرکای خوب کمیک مث ارک عموی مایلز مورالس یا آرک مرگ پیتر پارکر واقعاً ضعیفه. ولی خب واقعاً تینی تایتانز گو کار ضعیف تریه به وضوح. آقا شاید به نظرت عالی بوده ولی خب خواهشاً یه ذره تو امتیاز بالا دادن خسیس باش.
      و آقا من می گم یه قانونی بذاریم که ده دادن فقط با توافق هیئت تحریریه ی سایت ممکن باشه. چون آقا پرستیژ سایت این جا مطرجه.
      و این که مهران ریویو رو سایکلوپس خیلی خوب بود. فقط نویسنده ش گرگ روکاست دی:معلومه فکرت زیادی پهلوی بتمن سوپرمن و هالک گرگ پک بوده دی: و این که من هم چنان غبطه می خورم می تونی سوپریور اسپایدرمن رو تحمل کنی. من دوست داشتم شخصاً بهش صفر بدم دی: ولی خب خوندنش قابل تحمل نیست برام جدی.

      • باسوات
        در پاسخ به Farzad

        تازه جالب تر اینه که IGN به تینی تاینانز ٩داده بود:دی

        • Farzad
          در پاسخ به باسوات

          خب قرار نیست بریم رو نقدای آی جی ان اسکی کنیم و جوگیری های اونا رو تکرار کنیم. آقا خودتون قضاوت کنید جدی این کمیک نه هست؟ یا هایپ یه سری فن هست که کمیک افتضاح هم باشه نمره ی نه و ده می دن بهش. آقا دیگه فراتر از فاجعه ی سوپریور اسپایدرمن نیست با نمره های نه و ده و یا اون آکوآمن غیر قابل تحمل. بعد بهترین شماره ی سوپرمن از بند رسته که شماره ی پنج باشه رو می دادن سه. آقا آی جی ان و کمیک بوک ریسورس رو خیلی رک ریویوهاشون رو جدی نباید گرفت

          • باسوات
            در پاسخ به Farzad

            والا ما حرف دیگه غیر این نزدیم
            اصولا فسخ مشهور IGN دادن نمره های زیاد و دست بالا گرفتن چیزهاست
            منظور ما این بود که حتی IGN که دست بالا میگیره به این ٩داده حالا خیلی دور از ذهنه که بهش ١٠ داد

            • MEHRAN
              در پاسخ به باسوات

              حرف شما و فرزاد رو تأیید می کنم. آی جی ان یا سایت‌های کمیک بوکی خارجی مجبورن به خاطر یه سری تعهداتی که به ناشرا دارن به یه سری کمیک ها نمره بالا بدن. اشتباه ما هم (که اوایل خود من هم همین بودم) اینه که کمیک رو می خونیم و برای قضاوت در موردش می ریم چند تا نقد خارجی رو می خونیم و همون نقدا به ذهنمون جهت می ده و نمی زاره خودمون واقعاً تصمیم بگیریم که کمیکی که خوندیم واقعاً خوب بوده یا بد.

      • MEHRAN
        در پاسخ به Farzad

        فرزاد چرا از محمد همش انتقاد می کنی؟ خب امتیاز من که نسبت به محمد از مایلز مورالز بیشتره. بعد من خودم یه تذکر کوچیک به آقا محمد دادم و گفتم که یه ذره وسواس بیشتری به خرج بده تو امتیاز دادن ولی من همیشه برای این که سوء تفاهم پیش نیاد می گم که امتیاز دادن بحث سلیقه هست، ایشون بیشتر تو این سبک کمیک می خونن و خب تو این سبک هم نمره می دن. اصلاً به نظر همین مدل نمره دادن هم قشنگ هست تو نوع نگاه منتقدا به کمیک. این که کاربر تو سایت ما داره می بینه که هر کس سبک خودش رو تو نوشتن نقد داره خب خوبه اشکالی نداره.

    • باسوات
      در پاسخ به باسوات

      اسلات واقعا نابغه ای هست که دومی نداره ولی متاسفانه در جزییات به شدت میلنگه
      اگه کلیت داستان superior رو نگاه کنیم با یک چیز کاملا متفاوت و جذاب رو به روییم
      مردعنکبوتی که همیشه بچه مثبت بوده بشه خشن و خفن
      ولی تو جزییات میلنگید و خیلی جاها تقلیدی کار میکرد
      میتونست خیلی عالی باشه ولی حیف…

    • امیرحسین
      در پاسخ به امیرحسین

      سلام ببخشید یه سوال فنی:
      شما لینک دانلود کمیک های بعد از آوریل رو گذاشتید؟

      • MEHRAN
        در پاسخ به امیرحسین

        سلام نه. یا فرصت نشده یا لینک نبوده. من مدتی هست که پیگیر گذاشتن لینک مستقیم برای کمیک های هفتگی هستم ولی به نتیجه ای هنوز نرسیدم.

    • محمد ارشیا
      در پاسخ به محمد ارشیا

      اولا ممنون از حمایت مهران و اینکه لطف داری و جبران کنیم و اینا ، دوما فرزاد این پرستیژ چیز خوبیه که امروز یادگرفتی!(از این چیزا یاد گرفتی به ماهم یاد بده)
      سوما من الان واقعا لازم میبینم در مورد چیز یه چیزی بنویسم. بعد “تینی تایتانز گو کار ضعیف تریه به وضوح” ؟ مگه من یه همچین عنوانی رو نقد کردم اصلا؟فرزاد امروز اصلا حوصله خوندن نداری ها!

    • م.ارشیا
      در پاسخ به م.ارشیا

      الان توقع دارید کامنت آماری بدم دیگه ، نه؟
      Matt Santori-Griffith منتقد سایت Comicosity به کمیک داده ۹ و پیشنهاد کرده که شجاع باشم و سراغ این کمیک بریم ، چرا که شاید ما رو نخندونه اما مطمئنا ما رو به لبخند وامیداره.
      Tres Dean منتقد سایتIGN به کمیک داده ۹ و اون رو یکی از بهترین کمیکهای حال حاضر دی سی خطاب داده.
      Brian Salvatore منتقد سایت Multiversity Comics به کمیک داده ۹ و گفته که این اولین کمیکیه که به دخترش هدیه داده و شاهد شادی اون شده.
      Jim Werner منتقد سایت Weird Science به کمیک ۹ داده و میگوید این کمیک اثبات میکند که کمیک خوب نیازی به خون وخشونت ندارد.
      Tony ‘G-Man’ Guerrero منتقد سایت Comic Vine به کمیک ۸ داده و گفته این عنواان بسیار سرگرم کنندست و اون رو نوری در قفسه های تاریک کمیک دونسته.
      Doug Zawisza منتقد سایت Comic Book Resources به کمیک ۸ داده و گفته این کمیک درووازه خوبیست برای ورود خوانندگان جوان و تازه کار به دنیای کمیک.
      Dan Pennacchia منتقد سایت All-Comic به کمیک ۸ داده و اون رو عنوانی بسیار لذت بخش خونده.
      کافیه یا بازهم بگم؟

    • هادس
      در پاسخ به هادس

      من ضمن اعلام حمایت از فرزاد، می گم چون قبلا هم بحث مشابهی پیش اومده بود، بهتره که یه جلسه ای بزاریم و دور هم اساسی در مورد نمره دادن و معیارهامون با هم بحث کنیم!

      • MEHRAN
        در پاسخ به هادس

        من به شدت موافقم و به نظرم بشینیم یه سیستم نمره دهی و یه سری توضیحات راجع به نمرات هم طراحی کنیم. من خودم خوراکمه طرح زدن:دی

    • پاری
      در پاسخ به پاری

      واقعا این اسپایدرمن برتر کمیکش افتضاح بود ولی حالا این رو بگم که نظر شخصیه به نظرم شماره یک اسپایدرمن شگفت انگیز هم یه کمی تند و بی مقدمه بود و من یکم قاطی کردم. داستان هم خیلی تند و سریع روایت می شد و کلا من خیلی ازش خوشم نیامد

    • پاری
      در پاسخ به پاری

      ببخشید میشه لینک کمیک ددپول وینس کارنینج رو از شماره ۳ به بعد بر رروی سایت قرار دهید با تشکر

    • پاری
      در پاسخ به پاری

      ۲ رو هم قرار بدید خوب میشه

    • Amir.h
      در پاسخ به Amir.h

      آقا کمیک های swamp thing ارزش وقت گذاشتن و خوندن دارن؟

    • spidervenom4738
      در پاسخ به spidervenom4738

      سلام یه سوال شما کمیک original sin رو ترجمه نمیکنین؟

    • god of war
      در پاسخ به god of war

      Idw کولاکه