بررسی کمیک‌های هفته چهارم مارس

توسط : در تاریخ : سه شنبه, آوریل 1st, 2014

آماندا والر، سندمن، گوست رایدر، اونجرز و … بخشی از بررسی کمیک‌های آخرین هفته از مارس ۲۰۱۴ را تشکیل می‌دهند. برای دریافت کمیک‌های این هفته به این لینک مراجعه کنید.


All-New Ghost Rider #1All-New Ghost Rider #1

  • نویسنده: Felipe Smith
  • طراح: Tradd Moore
  • ناشر: Marvel

Ghost Rider روح سوار(که در ابتدا Phantom Rider شبح سوار نام داشت) کاراکتری با نام کارتر اسلید بود  که در سال ۱۹۴۹ برای اولین بار در قسمت ۱۱ کمیک Tim Holt توسط  گری فردریک، روی توماس و دیک آیرس خلق شد، در واقع تا به حال چند کاراکتر نام روح سوار را در کمیک‌های مارول داشته‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها  موتورسواری با نام جانی بلیز بود که برای نجات مربی خود حاظر می‌شود روحش را تقدیم شیطان کند و بدین صورت تبدیل به شخصیتی منفی با روحی شیطانی به نام روح سوار می‌شود این سری در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ منتشر شد و بعد از آن در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ دنیل کچ و در کراس‌اوری در سال ۲۰۱۱ الج‌آندرا در نقش روح سوار حاظر شدند اما همواره در طی سالیان جانی بلیز به عنوان اصلی‌ترین کاراکتر برای این نقش بوده است تا به امروز.

کمیکی که قرار است درباره‌اش صحبت کنیم هیچ کدام از شخصیت‌هایی که تا بحال می‌شناسید نیست.رابی ریز موتور سوار نیست، معشوقه‌ای ندارد و برای تأمین مخارج زندگی خود و برادر معلولش وارد مسابقات ماشین خیابانی می‌شود و در یکی از همین مسابقات است که قدرت‌هایش را بدست می‌آورد.

کمیک خیلی سرراست آن‌چه را که باید روایت می‌کند پیشینه‌ی کاراکترهایش را می‌گوید و زودتر از آن‌چه که فکرش را بکنید تمام می‌شود. قسمت یک سری جدید گوست رایدر خوب است و تنها خوب است نه خیلی عالی و نه بد. اصلاً هیچ چیز نمی‌شود گفت در مورد آینده‌ی این کمیک یا این‌که در کل گوست رایدر جدید کمیک خیلی خوبی است. بعد از خواندن قسمت اول با خود می‌گویید: خب فیلیپه اسمیت همین اول رفت سراغ اصل ماجرا پس در ادامه چه می‌شود؟ شاید کمی مقدمه‌چینی برای تبدیل شدن رابی به گوست رایدر کم بود.

ترد مور از قطب‌های اصلی خوب بودن کمیک است. سبک شیک، انرژیک و مانگا گونه‌اش جذابیت عمده کمیک را تشکیل داده. بهترین صحنه‌ها کمیک را می‌شود در صحنه‌های مسابقه جستجو کرد که پویایی بالای طراحی‌ها کاملاً مشهود است. رنگ‌آمیزی‌ها نیز از مشخصه‌های خوب بودن طراحی در این کتاب است.

سری جدید روح سوار خوب شروع می‌شود اما همان‌طور که گفتم قضاوت در مورد خوب بودن این سری خیلی زود است، زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

مهران فلاح
۹ از ۱۰


Red Lanterns #29Red Lanterns #29

  • نویسنده : Charles Soule
  • طراح : Alessandro Vitti
  • ناشر : DC

از روزی که کتاب Red Lanterns تبدیل شد به کتاب “گای گاردنر و دوستان” تقریباً بهترین عنوان از خانوادۀ کتاب‌های Green Lantern بوده است. ترکیب مناسبی از هیجان، طنز و درام (در حدی که مدیوم کامیکهای سوپرهیرویی اجازه می‌دهد) باعث شده در حالیکه اکثر عناوین مربوط به دنیای Green Lantern در سراشیبی افت کیفی قرار گرفته‌اند، Red Lanterns در بهترین دوران خودش به سر ببرد.

گای گاردنر و همراهانش تا به امروز مشکلات بزرگی را از سر گذرانده‌اند و بارها و بارها با مرگ دست و پنجه نرم کرده‌اند اما در این شماره با بزرگترین مشکلشان تا به امروز روبرو شدند : یک دختر نوجوان اهل سیارۀ کریپتان و مسلح به حلقۀ قدرت قرمز رنگ ! احتمالاً هیچ موجودی در دنیای DC خطرناکتر از کارا زر-ال این روزها نباشد. گای گاردنر موجودی که تا همین چند وقت پیش تمام مشکلات را با مشتهای گره کرده حل می‌کرد، حالا تبدیل به انسانی شده که منطقی فکر می‌کند و به خوبی می‌داند که قرمزها توانایی کنترل کارا را نخواهند داشت پس از فردی که فکر می‌کند می‌تواند این مشکل را حل کند کمک می‌گیرد و آن فرد کسی نیست جز سوپرمن.

Red Lanterns عنوانیست که کاملاً در محدودۀ کلیشه‌های معمول ژانر ابرقهرمانی و علمی-تخیلی حرکت می‌کند اما به قدری خوب از کلیشه‌ها استفاده می‌کند که مخاطب را قسمت به قسمت دنبال خود می‌کشد. البته این شماره بیشتر حالت حاشیه‌ای برای داستان اصلی داشت اما اضافه شدن کارا به قرمزها می‌تواند مسیر اصلی داستان را به جاهای هیجان‌انگیز و بسیار تازه‌ای بکشاند.

با قدرت گرفتن مجدد Atrocitus وضعیت گای از همیشه متزلزلتر خواهد بود. رویدادهای قسمت بعدی Red Lanterns غیرمنتظره خواهند بود.

سینا گلاب‌زاده
۸٫۵ از ۱۰ 


Avengers #27Avengers #27

  • نویسنده: Jonathan Hickman
  • طراح: Salvador Larroca
  • ناشر: Marvel

داستان شماره ی بیست و هفتم اونجر ادامه ی داستان شماره ی قبل آن است. در قسمت قبل دانشمندان ای آی ام از دنیایی موازی نسخه ای دیگر از اونجر ها را به دنیای مارول آورده که در واقع نسخه ی پلید اونجر های این دنیا هستند. این قسمت شرح رویارویی اونجرهای دنیای اصلی مارول با همزادان شرور خود از دنیایی موازی است.

داستان این آرک داستانی از کمیک اونجر ها شباهت انکار ناپذیری با کراس اور بزرگ دی سی یعنی همیشه شیطانی جف جانز دارد. هیکمن نویسنده ی قدری است اما این بار اول نیست که دست به کپی کاری در کمیک اونجر ها از روی دست دی سی می زند. این موضوع بعد از موفقیت کمیک های ماه شرورهای دی سی و البته سری کمیک های همیشه شیطانی چندان دور از انتظار نبود.

هیکمن هم چنان اونجر ها را خوب می نویسد. طراحی های کمیک هم چنان چشم نوازند اما واقعاً اونجرها در این شماره چیزی بیشتر از کمیک همزاد خود در دی سی ندارد. کسانی که همیشه شیطانی را خوانده اند به خوبی می دانند تا چه اندازه این کمیک محملی بود برای فن سرویس های متعدد برای بازی با هویت ابر قهرمانان و ابر شرور های دی سی. هیکمن ایده های جالبی دارد مثل لوبوتومی شدن هالک در دنیایی موازی یا این که جارویس جای تونی استارک را به عنوان آیرون من در دنیایی موازی گرفته. اما وقتی نوبت به داستان گویی می رسد انگار هیچ ایده ای به جز شاخ به شاخ شدن دو گروه اونجر ها با هم ندارد. چیزی که به داستان این آرک بیش از پیش جلوه ای تحمیلی می دهد که بیشتر از آن که دستپخت نویسنده ی کمیک باشد به نظر می رسد حاصل تحمیل دپارتمان ادیتوریال مارول است.

اونجرز هم چنان کمیک خوبی است و هم چنان خواننده ی پیگیرش را از خود نا امید نخواهد کرد. اما اگر پایان این قسمت را در نظر نگیریم با هیکمن به عنوان نویسنده ای مواجه می شویم که در حد و اندازه ی خود ظاهر نشده است. البته با توجه به سابقه ی هیکمن می شود در نظر گرفت که این آرک اونجرز هنوز تمام نشده و منتظر داستانی پر پیچ و خم و جذاب بود اما تا آمدن شماره های بعدی اونجرز چیز چندانی درباره ی آن نمی توان گفت.

فرزاد خلیلیان
۵٫۵ از ۱۰


The Sandman Overture #2The Sandman Overture #2

  • نویسنده : Neil Gaiman
  • طراح : J.H. Williams III
  • ناشر : DC/Vertigo

نیل گیمن نه تنها یکی از بهترین کامیک نویسهای تاریخ است بلکه یکی از بهترین فانتزی نویسهای تاریخ هم هست. قسمت اول Overture با وجود تمام انتظارات نجومی که از آن می‌رفت فرسنگ‌ها بیشتر از حد انتظارات ظاهر شد اما تاخیر در عرضۀ شمارۀ دوم نکتۀ منفی بزرگی محسوب می‌شود که امیدوارم برای شماره‌های بعدی با چنین تأخیر طولانی‌ای روبرو نشویم.

پنل آخر شمارۀ اول بی هیچ شک و تردیدی بهترین تک پنل در میان تمام کامیکهای سال ۲۰۱۳ بود. این شماره هم در ادامۀ راه شمارۀ قبل در طراحی سنگ تمام گذاشته است. این کتاب را حتی فقط به خاطر نگاه کردن به طراحی‌های بی نظیرش نباید از دست بدهید. طراحی مانند طراحی‌های این کتاب شاید هر ده سال یک بار به وقوع بپیوندد، طراحی‌هایی که چیزی میان یک رؤیای ترسناک یا یک کابوس شیرین هستند.

داستان این شماره در زمان حال و با نسخۀ جدید مورفیوس شروع شد و شخصیتهای شناخته شدۀ قدیمی هم در قسمت ابتدایی داستان حضور داشتند که تداعی خاطراتی برای طرفداران قدیمی Sandman بود. بعد داستان به زمان شمارۀ اول و سال ۱۹۱۵ بازگشت که نسخۀ قدیمی مورفیوس در میان دیگر اشکال نماد رؤیا در تفکرات مختلف حضور داشت و میزگردی در میان رؤیاها بر پا شد. نوع روایت و ساختار بصری Overture بیشتر از آنکه به سری Sandman نزدیک باشد، به دیگر نوشته‌های گیمن مانند Tragical Comedy و Signal to Noise نزدیک است که به فضای داستان حس و حال دگرگونی نسبت به سری اصلی داده است و در همه حال خواننده احساس می‌کند در میانۀ یک رؤیا قرار دارد.

اگر تحمل فاصلۀ طولانی بین انتشار شماره‌های مختلف را دارید به هیچ وجه Sandman Overture را از دست ندهید.

سینا گلاب‌زاده
۱۰ از ۱۰ 


Vandroid #1Vandroid #1

  • نویسنده : Tommy Lee Edwards, Noah Smith
  • طراح : Dan McDaid
  • ناشر : Dark Horse

فیلم های رده بی دهه ی هشتاد معمولاً با داستان های علمی تخیلی ارزان قیمت، مردان عضلانی یکه بزن با تفنگ های بزرگشان( که شاید بشود از قهرمان نوعی این فیلم ها از آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه نام برد) و خشونت و روابط جنسی بی پروا شناخته می شوند. فیلمنامه ی وندروئید که هرگز ساخته نشد هم واجد همین خصوصیات است. اکنون بعد از گذشت سی سال فیلمنامه ای که به نظر می رسید هرگز ساخته نشده برای یک کمیک اقتباس شده.

بعد از این که یک گروه تحقیقاتی که موفق به ساخت اولین هوش مصنوعی شده اند توسط همان هوش مصنوعی قتل عام می شوند مدیر پروژه از شرکت اخراج می شود. او تصمیم می گیرد پروژه ی خود را به صورت مستقل و با حمایت سرمایه دارانی که به کارهای خلاف مشغول هستند ادامه دهد. در این راه از یاری یک مهندس الکترونیک هیپی به نام چاک هم سود می برد. او ناخواسته آدم مصنوعی یا همان وندروئید مورد نظر را به نسخه ای ارتقا یافته تر از شخص خود تبدیل می کند. اما وندروئید مورد نظر تصمیم غریبی می گیرد. او بعد از کشتن چاک، اکنون خود را چاک می داند و جای او را در زندگی اش می گیرد.

چیزی که وندروئید را بعد از سال ها هنوز جذاب نگه می دارد یک نوستالژی شیک از دوران و فیلم های سپری شده نیست بلکه برخورد شوخ طبعانه با همه ی آن عناصر است. گنگسترهایی که لباس وایکینگ ها را پوشیده اند. دوست قدیمی چاک که ناگهان از ناکجا پیدایش می شود و برای رفع نیاز وندروئیدی که با چاک اشتباه گرفته انباری از اسلحه در اختیارش می گذارد و صحنه های زد و خوردی که رنگی از شوخ طبعی از خود دارند و استفاده ی درست از عناصر تاریخی آن دوران از کمیک گزینه ای جذاب برای خواندن ساخته.

وندروئید شاید از بهترین کمیک های امسال نباشد ولی کمیکی است که قطعاً ارزش خواندن دارد.

فرزاد خلیلیان
۷ از ۱۰


Suicide Squad Amanda Waller #1Suicide Squad: Amanda Waller #1

  • نویسنده: Jim Zub
  • طراح: Andre Coelho
  • ناشر: DC

از پررنگ شدن نقش آماندا والر در کمیک‌ها و سریال‌های DC مشخص بود که به زودی این ناشر یک عنوان مستقل از این کاراکتر منتشر خواهد کرد. مدتی است انتشار کمیک‌های تک‌قسمتی و مستقل از کاراکترهای پشتیبان در دنیای DC به یک رسم تبدیل شده است و از قضا حرکت بسیار خوبی است، البته این رسم از ابتدا بوده است اما بعد از انتشار کمیک‌های ۵۲ کمتر شاهد آن بودیم.

آماندا والر روایتی کوتاه قبل از قسمت ۲۴ کمیک جوخه‌ی انتحار از یک حادثه است که منجر می‌شود تا در آن آماندا تصمیمات سختی بگیرد، همان‌طور که از عنوان روی جلد کمیک برمی‌آید. به عنوان یک داستان تک‌قسمتی کمیک خوب شروع و خیلی خوب تمام می‌شود، جذابیتش برای نگه‌داشتن شما پای کتاب کافی است و طراحی‌های قابل قبولی دارد.

طراحی این کمیک سبک و ابتکار تازه‌ای درش نیست اما خوب با داستان هماهنگ می‌شود و هر دو یعنی طراحی و داستان در یک خط موازی تا انتها جلو می‌روند.

کمیک جوخه‌ی انتحار: آماندا والر به عنوان یک داستان تکی خوب عمل می‌کند، هیچ قهرمان یا ضدقهرمانی در این کمیک نیست، یک داستان تراژیک با پایانی تراژیک.

“کسی که به دنبال چیزهای کوچک است باید چیزهای کوچکی فدا کند. آن‌کس که به دنبال هدفی بزرگتر است باید چیزی بزرگتر را فدا کند.”

– نقل قولی در انتهای کتاب از جیمز آلن

مهران فلاح
۸ از ۱۰


کپی‌رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.


    • فرزاد.خ
      در پاسخ به فرزاد.خ

      نکته اینه که نویسنده ی آماندا والر جیم زاب هست. که خب یحتمل ترجمه های فارسی از سامورایی جک رو ممکنه دیده باشین. و خب غریبه برا من که این همه وان شات می نویسه برا ناشرای بزرگ چرا یه کار ران بهش نمی دن.

    • Thunder
      در پاسخ به Thunder

      کلا دیگه سوپریور اسپایدرمن نقد نمیشه؟
      گابلین نیشن که خوبه به نسبت دیگر فجایع اسلات

      • mirabilis
        در پاسخ به Thunder

        نه خب ، قضیه اینه که هنوزم اسلات بد مینویسه ! هر وقت اصلاح شد ، خودم یه نقد کار میکنم اصلا ! 🙂

        • فرزاد.خ
          در پاسخ به mirabilis

          من نمی خونم ولی مهران می خونه گه گاه. توی قسمت آخر در خبره که ادای اول کیلینگ جوک رو در می اورده اسلات و خب گابلین شده بوده جوکر و اسپایدرمن شده بتمن.
          خب آقا آدم می ره به جای این کارا بتمن می خونه. چه کاریه خب بشینه اسپایدرمنی رو بخونه که نسخه ی درجه سه ی بتمنه. این ملت گابلین هم ماجرا اینه که داره ادای بتمن موریسون رو داره در میاره. من واقعاً سختمه خوندنش. کسی تونست بخونه و یه ریویوی درست حسابی و غیر هایپ بنویسه روش ریویوش رو می ذاریم. به خاطر این که تا اطلاع ثانوی ریویو نوشتن از روش از توانایی من خارجه.

    • Thunder
      در پاسخ به Thunder

      ای بشکنه دست اسلات.. 😀

      “برتر” رو می خونی حالت بهم میخوره از اسپاک ولی تیم آپ یاست…
      اسپاک جنبه های مثبتی نسبت به اسپایدی داشت ولی اسلات کاری میکنه که همه چیز رو فراموش کنیم و فقط تنفر بمونه

    • sajad
      در پاسخ به sajad

      avengers 27 که ماله هفته پیشه!!