بررسی کمیک‌های هفته سوم و چهارم نوامبر

توسط : در تاریخ : شنبه, دسامبر 3rd, 2016

ماه نوامبر نیز با عناوین خوبی سپری شد،در این پست با معرفی تعدادی از عناوین خواندنی و بررسی کیفیت این آثار در خدمت شما هستیم.

Kill Or Be Killed #4

  • نویسنده: Ed Brubakerclipboard-nov-16-2016-10-15-am
  • طراح: Sean Phillips
  • ناشر: Image Comics

بکش یا کشته شو شاید تمیزترین و خوش‌خوان ترین کمیک در حال انتشار حال حاضر باشد(که با در نظر داشتن انتشار ساگا و آی هیت فیری لند همزمان با آن، استاندارد بالایی محسوب می‌شود). کاری که اد بروبیکر ۴ ماه پیش کلید شروعش را زد، حالا کم‌کم قوام گرفته و به استقلال فرمالیستی خاصی رسیده که کمتر در کمیک‌های دنباله‌دار امروزی دیده می‌شود. در صفحات ابتدایی شماره‌ی دوم بود که روایتی از هزار و یک شب از زبان کاراکتر اصلی تعریف می‌شود، و شاید همین کلید اصلی شناختن بازی روایی و فرمی کمیک باشد!‌ اینکه آزادی بی قید و بند کمیک در روایت داستانش، پرش‌های متوالی به عقب و جلو و مداخلات بی‌تعارف راوی در روند داستان و مونولوگ‌های طولانی-که اغلب لذت‌بخش‌ترین بخش‌های داستان هم هستند- همه نوعی بازسازی آن فرم روایی هزار و یک شبی در یک کمیک خوش‌ آب و رنگ کاربرپسند قرن بیست و یکمی است. در این شماره‌ی چهارم هم به طور خاص می‌توان به آن پنل ابتدایی و برهم زدن تصورات خواننده از موقعیتی کلیشه‌ای که بارها و بارها در کمیک‌ها-به خصوص ابرقهرمانی‌ها- خوانده‌ایم و حتی بعضا راضی هم شده‌ایم اشاره کرد که چطور بازی نویسنده با روایت و واژگون شدن میزی که تعلیق باور برای پذیرش کلیشه‌های احمقانه در مدیوم باشد، تجربه‌ی نویی می‌سازد.
راستش این کمیک شاید یکی از بهترین کارهای در حال انتشار باشد. با وجود بعضی شعارهای لیبرالیستی که شاید کمی بیش از حد توی چشم به نظر برسند، باید توجه داشت که بازی کمیک با فلسفه‌ی اخلاق و تناقض درونی‌اش با پیام‌هایی که راوی اخلاق‌مدار جامعه‌ستیز مثلا می‌خواهد به خواننده بدهد، خود موقعیت جذاب دیگری خلق می‌کنند. داستان خوب چیزی است که به خودش، جهان و ژانر رفرنس داشته باشد و «بکش یا کشته‌شو» این هر سه مولفه را دارد. به خصوص رفرنس به ژانر و مدیوم و بازتعریف آن که مطمئن نیستم در درازمدت چطور جواب بدهد، ولی فعلا که یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای ایمیج در سال جاری را خلق کرده.

محمد سوری

۹ از ۱۰


Saga #40

  • نویسنده: Brian K. Vaughansaga-40-325x500
  • طراح: Fiona Staples
  • ناشر: Image

یک شماره ی دوست داشتنی و نفس گیر دیگر از ساگا، با شروع و پایانی مرتبط و مناسب.
شاید بارها در شماره های پیشین، با دغدغه ها و نگرانی های شخصیت ها رو به رو شده باشیم ولی دلیل نمی شود که این دغدغه ها برای آنها تمام شده باشند و دیگر با آن ها مواجه نشوند. و البته اینطور هم نیست که پرداخت دوباره ی آن ها باعث تکراری شدنش بشود. این چیزی است که شخصیت ها را واقعی تر می کند و ما را به همدردی با آن ها وا می دارد.
شاهزاده روبات که نگرانی اش برای پسرش و عذاب وجدان اتفاقی که برای ایزابل افتاده است، در خواب های مشوشش منعکس می شوند و همین تشویش هایش هستند که ما را به پنل های آخر می رسانند و در لحظه ای نفس گیر رهایمان می کنند که مشتاقانه و مضطرب منتظر شماره ی بعد بمانیم.
و جدا از همه ی این درگیری های احساسی و عاطفی، هنوز آن بیرون جنگی بی پایان در جریان است، و معاوضات سیاسی ای در اتاقی مخفی در می گیرد که نشان می دهد این جنگ برای نویسنده، فقط یک بیس برای داستان عشق غیر ممکن و خانواده ی عجیب مارکو و الانا نیست. این جنگی است که واقعا دارد اتفاق می افتد، و در جریان داستان جایی دارد.

فرنوش فدایی

۹٫۵ از ۱۰


 

 

Lucifer #12                lucf_cv12

  • نویسنده: Holly Black                                                              
  • طراح: Lee Garbett
  • ناشر: Vertigo

پیکره ای مرموز هم اکنون بر بارگاه خالق تکیه زده است و لوسیفر نیز باید با او مقابله کند؛البته این بار بدون هیچ یک از قدرت هایش.از طرفی دیگر نوئما پرستو باید تصمیم بگیرد که چگونه از قدرت هایش استفاده کند.و در نهایت جنگ همیشگی بین جهنم و بهشت.

هالی بلک از از ابتدای این آرک داستان نسبتا خوبی را شروع کرده است.بهره گیری از اتفاقات سری قبلی و ایجاد چالش های جدید داستانی نسبتا قوی را زیردست بلک شکل داده است.از طرفی دیگر شخصیت ها هر کدام نقش خود را در روایت به درستی ایفا می‌کنند.با اینکه داستان هالی بلک با واژه ی متوسط فاصله ی چشمگیری دارد اما به شخصه توقع داستان بهتری (با توجه به استفاده از ایده های خوابیده در سری قبلی ) داشتم.
مورد قابل ذکر بعدی دیالوگ سرایی ستودنی بلک است؛رقص دیالوگ‌ها و ایفای نقششان در جلو رفتن داستان موردی است که این جلد از لوسیفر را جذاب تر از پیش می‌کند.
طراحی گاربت مانند سری های قبلی ستودنی است.درگیری ها به نحواحسن جای خود را پیدا کرده اند و به زیبایی هیجان را به شما منتقل می کنند.طراحی صحنه هایی مانند بهشت و یا میدان جنگ و یا خالق جدید نیز امتحان های سختی بوده اند که گاربت با موفقیت از آنها بیرون آمده است.
مجلد جدید لوسیفر اثری با داستان خواندنی و طراحی چشم نواز است که شما را تا صفحات آخر پاگیر خود می‌کند.

کسرا اشرفی

۸ از ۱۰


Batman #11

  • نویسنده: Tom King12
  • طراح: Mikel Janin
  • ناشر: DC Comics

در ادامه ی ماجراهای آرک جدید بتمن، او و تیمش را در یک قدمی رسیدن به سایکو پایرت می یابیم. اما قدم آخر چندان هم راحت نیست.برای رسیدن به سایکو پایرت بتمن و تیمش باید به درون زندان سانتا پریسکا، یعنی خانه ی بین نفوذ کنند.

اعتراف میکنم بعد از کراس اور ضعیف شب مردان هیولاپیکر این آرک مانند آبی بر روی آتش است.البته مجلد قبلی از این آرک نیز اشکالاتی دارد اما در این شماره اکثر آن ها برطرف شده است.داستان این جلد مثل همیشه توسط کینگ به زیبایی روایت شده است؛ مونولوگ ها ودیالوگ ها مانند همیشه به خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند و کینگ نیز در عین حال با استفاده ی به موقع از فلش بک ها داستان را توجیح می‌کند. کینگ به زیبایی دو داستان موازی را پیش می برد و در عین حال شمارا در موقعیتی نگه می‌دارد که نمی‌دانید آیا توئیست مد نظر بخشی از نقشه ی بتمن است یا واقعا دور از انتظار او اتفاق افتاده است.

طراحی مایکل جنین در این شماره تقریبا بی نقص  و روان است (برای مثال صحنه‌ی بالارفتن کت وومن از میان لوله‌ها) و رنگ آمیزی جون چانگ به گیرایی این طراحی ها افزوده است.

شماره ی یازده بتمن بعد از نشیبی چند شماره ای با فرازی مقبول برگشته است و خود را به عنوان اثری خواندنی معرفی می‌کند.

کسرا اشرفی

۷٫۵ از ۱۰


Civil War #7

  • نویسنده: Brian Michael Bendiscivwarii2016007_int2-7
  • طراح: David Marquez
  • ناشر:Marvel Comics

اسپایدرمن و کاپیتان آمریکا سعی می‌کنند تا ثابت کنند که الهامات اولایسس درست نیستند.در این بین اولایسیس به زمانی که به نظر می‌آید آینده ی احتمالی باشد نگاهی می‌اندازدو از صحبت هایی که با لوگان پیر دارد متوجه تقدیر شوم ناانسان‌ها می‌شود.و در نهایت نبردی که به نظر می‌رسد آخرین نبرد کاپیتان مارول و آیرون من باشد.

ایونتی که قرار بود جان تازه ای به مارول ببخشد همچنان بی رمغ ادامه میابد.البته لازم به ذکر است که این شماره از تمامی مجلدهای قبلی جنگ داخلی بهتر بود و حداقل آنچنان دل آدم را نمی‌زد.

مشکلی که از ابتدای کار با جنگ داخلی دو همراه بود همچنان پابرجاست.توازنی که در سری اول بین طرفین برقرار بود در این سری برقرار نیست و تنش میان دوطرف از روی جبر نویسنده جلوه می‌کند.البته در این شماره درگیری ها منطقی تر و انتخاب طرفین درگیری با دقت بیشتری بود.

طراحی های مارکز مانند قبل گیرا و پویا هستند.پنل بندی صفحات با مهارت انجام شده است و در نهایت بخش طراحی اثر را بدون هیچ ایرادی باقی می‌گذارد.

جنگ داخلی دو همچنان اثری است با داستان متوسط که پتانسیل های واقعیش را هدر داده است ولی حداقل از لحاظ بصری پویا و دیدنی است.

کسرا اشرفی

۶ از ۱۰


 

Justice League #9

  • نویسنده: Bryan Hitch15
  • طراح: Neil Edwards
  • ناشر: DC Comics

حلقه های فانوسان سبز لیگ عدالت که زمانی جزو قوی ترین اسلحه های آن ها بود؛ هم اکنون قصد کشتن اعضای لیگ را کرده اند.دشمنی جدید با قابلیت برنامه ریزی دوباره حلقه های فانوس سبز ظهور کرده است و لیگ عدالت را به جنگی با فانوس های سبزش مشغول کرده است.

ران جاستیس لیگ برایان هیچ مانند قبل مسیر خود را حفظ کرده است و از تحویل اثری حداقل “خوب” خودداری می‌کند.تقریبا کل این جلد مملو از اکشن های طولانی (از جمله قرار دادن تقریبا تمام اعضای لیگ در برابر جسیکا کروز و سایمن باز) و گاهاً نفس گیر است. در عین حال طرز گره گشایی برایان هیچ از درگیری های داستان به شدت ساده لوحانه و ناقص جلوه می‌کند.

طراحی اثر با توجه به حجم زیاد درگیری ها و اکشن های آن خوب از کار درآمده است.طراحی چهره های در هنگام درگیری ها به زیبایی احساسات را منتقل می کنند و صحنه های حساس به خوبی پرداخته شده اند.

ران برایان هیچ اثری متوسط با داستان پردازی معمولی و طراحی های گاها خوب است که قطعا درخور عنوانی بزرگ مانند لیگ عدالت نیست.

کسرا اشرفی

۵٫۵ از ۱۰


WonderWoman #10

  • نویسنده: Greg Rucka18
  • طراح: Nicola Scott
  • ناشر: DC Comics

پنجمین قسمت از آرک داستانی سال اول هم چندی پیش منتشر شد. در این قسمت دایانای تازه وارد به همراه استیو ترور و بقیه قدم به پاساژی تفریحی به قصد شناختن دنیای انسان ها میگذارد غافل از اینکه این اتفاق اولین دیدار واندروومن با یکی از مهم ترین پدیده های قرن بیست و یکم، یعنی تروریست را رقم می‌زند.

ران واندروومن گرگ روکا از ابتدای ریلانچ تولد دوباره جایگاه خود را به عنوان اثری شایسته محکم کرد.داستان منسجم و روایت دلنشین روکا در طی این سری همیشه شما را مجذوب می‌کند اما به طور خاص در این مجلد طراحی اسکات است که توجه را به خود جلب می کند.طراحی زیبای پنل های درگیری و اکشن از جمله صحنه ی درگیری با تروریست ها که از دید دایانا و در چهارده پنل طراحی شده نفس‌گیر و تماشایی از آب درآمده اند.آناتومی و ابراز احساسات توسط حرکات نیز کاملا شمارا غرق در داستان این جلد می کند.

شاید برای نظر دادن در مورد داستان این شماره باید نگاهی کلی به تمام آرک داشت.روند روایی این داستان شاید اندکی کند باشد و بعضی جاها بیهوده و کش دار تلقی شود ولی در عین حال کشش و جذابیت داستان این مورد را برطرف می کند.طراحی اثر و طراحی کاور (که اخیرا حواشی زیادی داشته است !) نیز بر زیبایی این اثر افزوده اند و در مجموع واندروومن را به عنوان یکی از خواندنی ترین عناوین دیسی معرفی می‌کنند.

کسرا اشرفی

۸ از ۱۰


Death of X #4

  • نویسنده: jeff lemire Charles soule21
  • طراح:  aaron kuder
  • ناشر:  Marvel Comics

یکی از مهم ترین واقعه های حال حاضر مارول که در بی سر و صدا خود را برای مقصد نهایی اش آماده می کند؛ مرگ ایکس می باشد.در نهایت این مینی سریز به قلم جف لمیر و چارلز سول(نویسندگی افراد ایکس در برابر ناانسان ها نیز بر عهده ی سولز می باشد) پرده از مرگ سایکلاپس بر می دارد.
از ایرادات روایی این مینی سری می توان به عدم انسجام داستانی و عدم پاسخگویی به سوالاتی که در طی خواندن داستان پیش می آید اشاره کرد. از طرفی توییست داستانی قوی این مجلد کاملا خواننده را مبهوت می کند.
در طراحی داستان قسمت هایی به صورت مبهم در بگ گراند به چشم می خورد.علاوه بر این طراحی صورت کارکتر ها اندکی شبیه هم هست و شاید خواننده را به اشتباه بیندازد.
مرگ ایکس یک مینی سری چهارجلدی با داستانی جذاب ولی روایتی ضعیف و طراحی متوسط است که خواندش برای ایونت های پیش رو واجب است ولی لذت بردن از آن نه !

کسرا اشرفی

۵ از ۱۰