بررسی کمیک‌های هفته اول و دوم اکتبر ۲۰۱۵

توسط : در تاریخ : جمعه, اکتبر 23rd, 2015

در این سری از نقدها بیشتر تمرکزمان را بروی عناوین جدید ناشران مختلف گذاشته‌ایم. امید است نوشته‌ها راهنمایی برای انتخاب درست کتاب‌های مورد علاقه‌تان باشد.


Secret Wars (2015-) 006-000Secret Wars #6

  • نویسنده: Jonathan Hickman
  • طراح: Esad Ribic
  • ناشر: Marvel Comics
هر چه به پایان رویداد «جنگ‌های پنهان» نزدیک می‎شویم داستان برای یک آخرالزمان حماسی آماده‌تر می‎شود. قسمت ۵ این کمیک آشکارسازی چگونگی به خدایی رسیدن دووم و رابطه او با جهان هستی‌ای که درش است را آشکار می‌کند، قسمت ۶ اما کمی به مریدان اطرافش، کاراکترهای دنیاهای اصلی و آلتیمت و البته آن‌چه بر سر گروه «۴ شکفت‌انگیز» آمد در قالب یک داستان خیالی کودکانه قبل از خواب از زبان سوزان را روایت می‌کند. حفره‌هایی در کار هیکمن است، ساب پلات‌هایی که با توجه به این که داستانش در کمیک‌های دیگری روایت شده اگر بخواهید تنها این کمیک را بخوانید کمی دچار سردرگمی خواهید شد. در عین حال برخی اتفاقات خیلی بی مقدمه و بدون پیش زمینه قبلی شکل می‌گیرد.
ایساد ریبیک نقش پررنگی در لحظه‌های بزرگ این کمیک داشته است. بعضی فضاهای خاص ترسیم شده ناخواسته شما را به وجد خواهند آورد.

اگرچه کمی در قسمت‌های ۵ و ۶ این کمیک عقب‌نشینی داشته تا خیلی سوالات را برطرف کند اما همچنان کیفیت اولیه را حفظ کرده و البته شاید ۹ قسمتی شدن این کمیک تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای برای به پایان رساندن درست این مجموعه باشد.

مهران فلاح
۸ از ۱۰

———————————–

tokyo_ghost_001_001Tokyo Ghost #1

  • نویسنده: Rick Remender
  • طراح: Sean Murphy
  • ناشر: Image Comics
  • جزیره لوس آنجلس سال ۲۰۸۹٫

یک پاد آرمان شهر با انسان‌هایی که توسط یک نفر همانند یک بازی کامپیوتری به راحتی کنترل می‌شوند: دیوی تروما. قهرمان داستان دِبی دیکِی به همراه روبات انسانی‌اش تنها افرادی هستند که دیوی کنترلی بر آن‌ها ندارد و حالا این دختر با بستن قرارداد پایانی‌اش با کمپانی فلک (کمپانی‌ای که بر این دنیای متعفن حکمرانی می‌کند) به دنبال نابودی تروما و آزادی خود از این دنیای کثیف است.
ریک رمندر با یک مونولوگ یک صفحه‌ای عالی فضای حاکم در کمیک را شرح می‌‍دهد، در ادامه داستان با تعقیب و گریزهای بین دیوی و دبی و صفحات پر جزئیات از اکشن ناب شان مورفی دنبال می‌شود و در پایان یک آشکارسازی عالی از شخصیت روبات داستان و یک صحنه عاطفی فوق‌العاده.
آخرین کار تحسین شده‌ای که از شان مورفی دیدم کمیک «بیداری» به همراه اسکات اسنایدر بود که قطعا برای خواندن این کمیک در زمان انتشار پیش نمایش آن در نمایشگاه Image Expo بسیار مشتاق بودم. طراحی‌های مورفی به همراه رنگ زنی هالینگ‌ورث (رنگ زن تحسین شده کمیک هاکای) حسی سراسر پویایی را به شما منتقل می‌کند.
«روح توکیو» آزمونی از اعتیاد روزافزون ما به تکنولوژی و ناچیزی است. چیزی که شاید روزی دنیایمان را فاسد کند. نگاهی متفاوت به تأثیر تکنولوژی بر جامعه مدرن و آینده تمدن وابسته به سرگرمی‌های زودگذر.
آخرین باری که با کسی غذا میل کردید و او در هنگام مکالمه با شما نگاهی به تلفن همراهش نینداخته کی بوده؟

مهران فلاح
۹ از ۱۰

———————————–

Paper Girls 001-000Paper Girls #1

  • نویسنده: Brian K. Vaughan
  • طراح: Cliff Chiang
  • ناشر: Image Comics

«دختران کاغذی» نوشته برایان وان نویسنده محبوبی که شاید با کمیک «شیرهای بغداد» به یادش آورید و کلیف چیانگ طراح ران تحسین شده واندرومن برایان آزارلو حکایت دخترانی است که برای گذران زندگی در گرگ و میش هوا با دوچرخه‌شان روزنامه‌های صبح را به درب خانه‌ها می‌رسانند اما شبی اتفاقی عجیب برایشان می‌افتد…
چیزی که در همان لحظه اول توجه‌تان را جلب می‌کند خوش خوان بودن کمیک و طراحی زیبای آن است. دیالوگ‌هایی کوتاه و داستانی سرراست که بعد از خواندن ۵۰ صفحه متوجه گذر زمان نخواهید شد. این کمیک چیزی است که انتظارش را ندارید و با پیشرفت در قسمت اول متوجه خواهید شد که نویسنده چیزی متفاوت از آن‌چه فکرش را می‌کردید در آستین دارد. از تمامی صفحات به خوبی استفاده می‌شود، کاراکترها همگی مشخصه متفاوت خود را دارند و از پتانسیل هر کدام به مقدار مساوی در پیشبرد داستان استفاده می‌شود و در نهایت در نقطه‌ای مشخص و البته کمی گیج کننده چشم انتظار قسمت بعد خواهید ماند.
طراحی کمیک چشم نواز و رنگ‌زنی آن که کار مت ویلسون است تکمیل‌کننده تمامی نکته‌های مثبت کمیک است.
دختران کاغذی انتخاب خوبی حتی برای کسانی است که می‌خواهند پا به این دنیای پر زرق و برق بگذارند.

مهران فلاح
۹٫۵ از ۱۰

———————————–

Marvel's Jessica Jones 001-000Marvel’s Jessica Jones #1

  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح: Michael Gaydos
  • ناشر: Marvel Comics

جسیکا جونز مارول تا کمتر از یک ماه دیگر از شبکه نت‌فلیکس پخش خواهد شد و چه راهی بهتر از انتشار یک کمیک به عنوان مقدمه‌ای برای این سریال. اما آیا این کمیک کوتاه ۱۲ صفحه‌ای توانسته حداقل در قالب یک پیش درآمد ظاهر شود؟
جواب منفی است. شاید بشود این کمیک را فقط خوش آمدگویی برای شخصیت جسیکا جونز سریال به یونیورس سریالی مارول در کنار دردویل دانست. مایکل گیدوس در نظر داشته تا با نمایش طراحی نوآر فضای تاریک سریال را به تصویر بکشد که به هیچ عنوان در آن موفق نبوده و از طرفی برایان بندیس در روایت یک مقدمه کوتاه ضعیف عمل کرده است. چیزی که حداقل می‎شود از این کمیک انتظار داشت ارتباط داستان کوتاه رویات شده با سریال اصلی است.
راستش را بخواهید پیشنهاد می‌کنم به جای خواندن این کمیک به سراغ مجموعه Alias از همین نویسنده بروید که به خاستگاه این کاراکتر به خوبی پرداخته شده تا ذهنیتی بهتر قبل از دیدن سریال به شما القاء شود.

مهران فلاح
۱٫۵ از ۱۰

———————————–

Amazing Spider-Man (2015-) 001-000Amazing Spider-Man #1

  • نویسنده: Dan Slott
  • طراح: Giuseppe Camuncoli
  • ناشر: Marvel Comics

خب باز هم تغییرات بزرگ و البته احمقانه دن اسلات در داستان اسپایدرمن. اولین و احمقانه‌ترین در این سری جدید اسپایدرموبیل است! به ماشین مخصوص اسپایدرمن انواع و اقسام گجت‌ها مثل تار فومی، تار برق دار و پادزهری که شبیه به بترنگ بتمن پرتاب می‌شود را هم اضافه کنید.
سری جدید اسپایدرمن با توجه به تغییرات بزرگی که داشته اما همچنان از ذات اصلی کاراکتر بسیار فاصله دارد. تغییراتی که با نگاهی کلی می‌شود نتیجه گرفت که نه تنها خلاقیتی از نویسنده درش نیست بلکه المان‌های آشنای دیگر کاراکترها یا کمیک‌ها را هم در خود دارد. پیتر پارکری که حالا علاوه بر تجهیزات پیشرفته، شرکتی را با نام خودش دارد، انسان معروفی در دنیاست و در ساخت تکنولوژی جدید به شیلد و دولت کمک می‌کند.
با توجه به طراحی عالی کمیک در این قسمت و البته پیش نمایش‌هایی از کمیک‌های دنیای اسپایدرمن بعد از داستان اصلی به شخصه همچنان مخالف دن اسلات و تغییرات زننده‌اش برای این کاراکتر محبوب هستم.

مهران فلاح
۳ از ۱۰

———————————–

Doctor Strange (2015-) 001-000Doctor Strange #1

  • نویسنده: Jason Aaron
  • طراح: Chris Bachalo
  • ناشر: Marvel Comics

همین ابتدای نقد توصیه‌ای به شما می‌کنم: هر کمیکی که جیسون آرون می‌نویسد را حتما بخوانید!
به جرأت می‌شود گفت دکتر استرنج دنیای «تماما جدید، تماما متفاوت مارول» یکی از بهترین کمیک‌ها در سری‌های جدید است و با قاطعیت می‌شود گفت بهترین نویسنده دنیای مارول در حال حاضر جیسون آرون است.
کمیک جدید دکتر استرنج برای نمایش پتانسیل بالای این کاراکتر تیم طراحی و نویسندگی خوبی را انتخاب کرده است. این شماره دقیقا از جایی شروع می‌کند که مخاطب جدید را هم پوشش دهد؛ خاستگاه دکتر از زبان خودش در صفحه اول (به همراه تصاویری از کمیک کلاسیک اصلی در پس زمینه با طراحی استیو دیتکو) و چندین اسپلش پیج عالی از باچالو بعد از آن. قسمت اول تماما به جایگاه دکتر استرنج در دنیای سحر و جادو، قابلیت‌هایش و مشکلات شخصی‌اش در میان موجودات عجیب بُعدهای دیگر نگاهی دارد و یک مقدمه عالی را روایت می‌کند.
طراحی باچالو با وجود نقص‌های بسیار کم عالی است اما اساسی‌ترین مشکلی که کارهای او دارد رنگ‌زنی‌های خاصش و البته پر از بی نظمی است که بخشی از سبک رنگ‌زنی او را تشکیل می‌دهد، از نظر من بزرگترین ضعف طرح‌های او همین رنگ‌زنی‌ها است که کمی توی ذوق می‌زند و البته در بعضی موارد ترسیم آناتومی و چهره‌های نامتقارن از نماهای دور کاراکترها.
با وجود نقص‌های کم در طراحی و نوشته، دکتر استرنج جیسون آرون و برایان باچالو جای پای خود را در شروع کار و عنوان اختصاصی‌اش محکم برداشته؛ این کمیک را بخوانید.

مهران فلاح
۹ از ۱۰

———————————–

Invincible Iron Man (2015-) 001-000Invincible Iron Man #1
  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح: David Marquez
  • ناشر: Marvel Comics
«کارخانه‌دار و مهندس بزرگ تونی استارک بعد از ربوده شدن توسط تروریست‌ها و جراحت سنگینی که پیدا کرد تحت فشار قرار گرفت تا یک سلاح کشتار جمعی بسازد. در عوض، او زره‌ای قدرتمند برای فرارش خلق کرد. حالا او عهد کرده که دنیایی که خودش به نابودی‌اش کمک کرده را محافظت کند و به مرد آهنین شکست‌ناپذیر Invincible Iron Man تبدیل شده است.»
بندیس، مارکز، پانسر. تیم ۳ نفره‌ای که پیش‌تر قدرت خود را در مجموعه Ultimate Spider-Man نشان داده بودند و حالا با دنیایی جدید و کاراکتری جدید دوباره گرد هم آمده‌اند.
راستش به همان اندازه که از خواندن و دیدن مایلز مورالز بندیس و مارکز لذت می‌بردم این حس را با درصدی بالاتر در ابتدای خواندن این کمیک داشتم اما به هر اندازه که کمیک شروع خوبی داشت روند نزولی را تا پایان پیش گرفت. بخش اعظم داستان اسپلش پیج هایی است که فقط با دیالوگ‌های تونی و همکار جدیدش پر شده است. چند صفحه اکشن و چند صفحه تونی در زره جدیدش و یک پایان غافلگیرکننده. متأسفانه بر خلاف دکتر استرنج این کمیک به بعد از اتفاقات رویداد «جنگ‌های پنهان» اشاره دارد، رویدادی که با بی برنامگی مارول انتشار شماره پایانی‌اش به بعد از کمیک‌های دنیای جدید مارول موکول شد.
طراحی کار و رنگ‌زنی آن عالی است اما همان‌طور که گفتم درصد کمی از اکشن و پویایی مارکز را در این قسمت می‌بینیم. دیوید مارکز طراحی است که به هیچ وجه نقصی در طرح‌هایش نیست و خوشبختانه پس زمینه کارش بر خلاف گذشته در این کمیک کمی پرجزئیات‌تر است.
شماره اول «مرد آهنین شکست‌ناپذیر» کمی زیر سایه سری فیلم‌های آن و لحن بازی رابرت داونی جونیور شروع می‌کند اما خواندنش لذت‌بخش است.

مهران فلاح
۷ از ۱۰

———————————–

Assassin's Creed 001-000Assassin’s Creed #1

  • نویسنده: Anthony Del Col و Connor McCreery
  • طراح: Neil Edwards
  • ناشر: Titan Comics

«بر دنیای ما نیروهای عجیبی سایه افکنده‌اند. نیروهایی که از زمان طلوع تاریخ انسان‌ها برای سلطه‌گری مبارزه کرده‌اند. گروهی از طریق نظم و کنترل به دنبال ثبات بودند و دیگری از طریق اراده آزاد و آزادی به دنبال ترقی. این‌ها شایعاتی هستند که واقعیت دارند و حالا قرار است وارد زندگی شارلوت دِ لا کروز شوند…»
زندگی شارلوت دِ لا کروز. سری کمیک جدید «عقیده حشاشین» در مورد زندگی این دختر و نوع درگیری داستان او با تمپلارها و حشاشین است. کمیک از همان ابتدای کار در عین جذابیت کاملا نامنظم و غیر اصولی داستانش را روایت می‌کند: صفحاتی که به یکباره از مکانی به مکان دیگر پرش می‌کنند، روایت نامنسجم خاستگاه کاراکتر اصلی و از همه مهم‌تر پنل‌چینی نادرست در اکثر مواقع. داستان از جایی شروع می‌شود که شارلوت در حال بازی با هدستی است که همانند دستگاه انیموس گذشته را در قالب یک بازی شبیه‌سازی می‌کند، شبی ۲ جوان در خانه شارلوت حاضر می‌شوند و خود را عضو انجمن برادری می‌یابند، سرنوشت او در نقش یک قاتل در دوران محاکمات جادوگری در سیلم از همین‌جا آغاز می‌شود.
طراحی‌های کار راضی کننده است و علاوه بر آن روایت تاریخی کمیک همانند بازی به جذابیت کار افزوده است اما همچنان نمی‌شود ضعف‌های مذکور را نادیده گرفت.
قسمت اول سری جدید کمیک Assassin’s Creed همانند یک سرگرمی زودگذر زیر سایه داستان‌های روایت شده در مجموعه بازی آن است اما دیدن حال و هوای بازی در فرمت کمیک بوکی آن لذت خودش را دارد.

مهران فلاح
۶٫۵ از ۱۰

———————————–

Lara Croft and the Frozen Omen 001-000Lara Croft and the Frozen Omen #1

  • نویسنده: Corinna Bechko
  • طراح: Randy Green
  • ناشر: Dark Horse Comics

«لارا کرافت بازگشته و حالا نجات دنیا به عهده اوست. لارا وظیفه دارد تا جلوی گروهی مذهبی برای نابودی دنیا را بگیرد. کلید رستگاری و نابودی دنیا هر دو در جواهرات باستانی قدیمی مصری است که از موزه انگلستان دزدیده شده است. داستانی با المان‌های کلاسیک لارا، اکش خارق‌العاده، دو اسلحه و ماجراجویی نفس گیر!»
اشتباه نکنید. توضیحاتی که در بالا آمد چیزی است که دارک‌هورس در زمان انتشار اولین پیش نمایش کمیک لارا کرافت و پیشگویی یخ‌زده منتشر کرد اما متأسفانه کمیک هیچ شباهتی به بند پایانی توضیحات ارائه شده ندارد. حداقل در قسمت اول که همین طور است. قدم‌های کندی که کمیک در قسمت ابتدایی برمی‌دارد به جز چند سوال ساده چیزی از دنیایی که دشمنانش قصد تصرف آن از طریق گروهی مذهبی را دارند (که البته این قسمتش را باید خودتان حدس بزنید چون به جز چند پنل کوتاه چیزی از آنتاگونیست داستان نمایش داده نمی‌شود) چیز بیشتر برایتان به ارمغان نمی‌آورد.
طراحی کار عالی نیست اما دیدن چهره لارا و شباهت او به بازی حداقل آزارتان نمی‌دهد. کمیک همانند اکثر کتاب‌های برگرفته از بازی‌های کامپیوتری خیلی پرجزئیات نیست.
سری جدید کمیک اختصاصی لارا کرافت نه چیزی از سری‌های قبلی‌اش کم دارد نه چیزی بیش. قسمت ابتدایی نتوانسته یک مقدمه خوب را ارائه دهد شاید باید منتظر قسمت‌های بعد بود.

مهران فلاح
۴ از ۱۰

———————————–

Telos-001-(2015)-(Digital-Empire)-001Telos #1
  • نویسنده: Jeff King
  • طراح: Carlo Pagulayan
  • ناشر: DC Comics
کمیک تلوس نگاهی دقیق‌تر به شخصیت تلوس، برگرفته از رویداد کانورجنس و دشمنی دو کاراکتر تلوس و برینیاک را بازگو می‌کند. کمیک همانند یک بازی سبک Beatem up آن هم از انتهای کار و رویارویی با رئیس آخر بازی (برینیاک) شروع می‌کند که در نهایت دو کاراکتر با یکدیگر برای به انجام رساندن کاری هم پیمان می‌شوند.
متأسفانه تنها بخشی از داستان ضعیف کانورجنس که پتانسیل یک اسپین آف خوب را نداشت همین تقابل میان تلوس و برینیاک بود. در این کمیک هم با همان دیالوگ‌های حوصله‌ سر بر رویداد اصلی طرف هستیم و انگیزه پروتاگونیست داستان (نجات خانواده‌اش) برای دست زدن به کاری بزرگ کمی نخ‌نما و پیش پا افتاده است.
چیزی که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت طراحی فوق‌العاده پاگولایان برای صفحات ابتدایی اکشن است و آغاز ضعیف کار را به راحتی با صفحات پرجزئیات و پویا پوشانده است.
اگر کمیک را می‌خوانید که فقط از طراحی‌های خوب آن لذت ببرید این کمیک یکی از بهترین‌هاست اما اگر داستان قوی در الویت کار شما قرار دارد «تلوس» کمی ناامیدتان می‌کند.

مهران فلاح
۵٫۵ از ۱۰

———————————–

The Twilight Children (2015-) 001-000Twilight Children #1
  • نویسنده: Gilbert Hernandez
  • طراح: Darwyn Cooke
  • ناشر: Vertigo
Twilight Children از سری کمیک‌های بزرگسالانه دی‌سی همانند اکثر کمیک‌های خوب ورتیگو بسیار هوشمندانه روایت می‌شود. دیدن نام گیلبرت هرناندز به عنوان نویسنده و داروین کوک خود گواهی بر انتخاب بی درنگ این کمیک است. داستان در دهکده‌ای کوچک دنبال می‌شود که روزی گویی درخشان در ساحل این دهکده پدیدار شده و ماجراهایی تازه را رقم می‌زند. به مقدار کافی به تمام المان‌های موجود در داستان توجه شده و در قسمت ابتدایی هر کاراکتر جایگاه خود را دارد و به خوبی پرداخت می‌شود، اگرچه کمی نقش بعضی از شخصیت‌ها نادیده گرفته می‌شود.
به روایت عالی هرناندز طراحی داروین کوک معروف، برنده چندین دوره جوایز آیزنر و رنگ‌زنی دیو استوآرت را اضافه کنید تا ویترین افتخارات این کمیک در قسمت ابتدایی‌اش تکمیل شود.
«کودکان سپیده‌دم» کمیکی است با تلفیق چند ژانر مختلف و روایتی عالی. این کمیک را به لیست ماهانه خود اضافه کنید.

مهران فلاح
۹٫۵ از ۱۰

———————————–

i_hate_fairyland_001_001I Hate Fairyland #1

  • نویسنده:  Skottie Young
  • طراح: Skottie Young
  • ناشر: Image Comics

«روزی روزگاری دختری با نام گرترود زندگی می‌کرد که آرزویش رسیدن به دنیایی شگفت‌انگیز سراسر از عجایب، جادو، شادی و خوشی بود. از شانس گرترود کوچک، بعضی آرزوها به واقعیت تبدیل می‌شوند.»

اگر با کارهای اسکاتی یانگ آشنایی داشته باشید (اگر هم ندارید نقد Rocket Racoon را بخوانید) بدون تأمل این کمیک را انتخاب می‌کنید. داستان در مورد دختری است که در سرزمین عجایب قدم گذاشته و حالا به فکر بازگشت به خانه است. شهر پریانی که یانگ به تصویر می‌کشد مجذوبتان می‌کند اما چون این کمیک را Image منتشر کرده قطعا بر خلاف ظاهرش مناسب خواننده‌های کم سن و سال نیست. طراحی‌ها با رنگ‌های شاد و سرزنده پر است از صحنه‌های خشن و خون و خونریزی و بر خلاف مقدمه صفحات ابتدایی داستان، گرترود بعد از ۲۷ سال سرگردانی در شهر پریان نه تنها راه خانه را پیدا نکرده بلکه دیگر آن دختر ساده و پاک نیست!

«من از دنیای پریان متنفرم» پر از خلاقیت و ابداعات جالبی است که در دیگر کارهای اسکاتی یانگ دیده‌ایم. دنیایی که ارجاعات هوشمندانه‌ای به عصر حاضر دارد.

مهران فلاح
۱۰ از ۱۰

———————————–

Batman & Robin Eternal #1Batman and Robin Eternal #1

  • نویسنده: Scott Snyder, James Tynion IV
  • طراح: Tony Daniel
  • ناشر: DC Comics

خب، شماره‌ی اول این کمیک هم آمد و باید بگویم که دقیقاً همانی بود که انتظار داشتم. دقیقاً تکرار همان چیزهایی که در «بتمن جاویدان» شاهدش بودیم. دشمن قدیمی، انتقام، خانواده، معما. اگر نقدهای ما را دنبال کرده باشید می‌دانید که نظر خوشی نسبت به مجموعه‌ی هفتگی «بتمن جاویدان» نداشتیم. (نقدش قسمت آخرش را در اینجا بخوانید.) اینکه دی‌سی بار دیگر چنین مجموعه‌ی مشابهی را به بهانه‌ی هفتاد و پنج سالگی کاراکتر «رابین» چاپ کند مایه‌ی تاسف است ولی دو چیز مایه‌ی دلگرمی است. این کمیک برخلاف «بتمن جاویدان» ۵۲ قسمت نخواهد داشت و به ۲۶ قسمت بسنده می‌کند و همچنین لیست درازی از نویسندگان را به همراه ندارد. به نظر می‌رسد که این بار «اسکات اسنایدر» تقریباً به تنهایی نویسندگی را برعهده دارد که شاید باعث شود کیفیت این کمیک از قبلی بهتر باشد. هرچند من که چشمم آب نمی‌خورد.

این قسمت برخلاف قسمت‌های دیگر ۳۰ صفحه دارد. ۳۰ صفحه‌ای که در آن چیزهای زیادی می‌بینیم: تعامل بین شخصیت‌ها، اکشن، ورود شخصیت‌های تازه و البته یکی دو تا سورپرایز. برخلاف «بتمن جاویدان»، شخصیت اصلی این کمیک «دیک گریسون» است و خبری از خود «بتمن» نیست. البته نباید زیاد از این بابت مطمئن بود و ممکن است در ادامه خیلی چیزها تغییر کند. ولی خب همانطور که در ابتدا نیز گفتم «بتمن و رابین جاویدان»، به بهانه‌ی ۷۵ سالگی «رابین» چاپ می‌شود و بنابراین یاران «بتمن» نقش پررنگی در داستان خواهند داشت. در همان چند صفحه‌ی اول شاهد حضور رابین‌های سابق هستیم: دیک، جیسون و تیم. (دیمین غایب است. در کاور قسمت اول نیز دیمین به چشم نمی‌خورد. آیا او اصلاً در داستان حضور ندارد؟) پس از مدتی پای «مترسک» به ماجرا باز می‌شود و داستان فلش‌بک می‌خورد به اولین ماجرای «دیک» به عنوان رابین. یک بار دیگر دشمنی از گذشته برای انتقام بازمی‌گردد. پس از چندین صفحه زد و خورد، ناگهان شخصیت «کاساندرا کین» وارد داستان می‌شود. دوباره زد و خورد بی‌مورد داریم و دوباره به وجود آمدن سوالات بی‌پاسخ در رابطه با گذشته‌ی «بتمن» و «رابین». «کاساندرا کین» چه نقشی دارد؟ شخصیت «یتیم Orphan» کیست؟ نقش «مترسک» در ماجرا چیست؟ ماجرای آن لیست مرموز چیست و «بزرگترین گناه» بتمن کدام است؟

قبلاً در یکی از نقدهای «بتمن جاویدان» گفته بودم که در داستان به شخصیتی به نام «مادر» اشاره شده است. (اینجا) پس از آن شماره دیگر از این شخصیت خبری نشد ولی مثل اینکه در این داستان نقش پررنگی خواهد داشت و بالاخره خواهیم فهمید او کیست. در کل «بتمن و رابین جاویدان» شروع چندان غیرمنتظره‌ای را نداشت و با داستان جالبی روبرو نبودیم. هرچند طراحی‌های بسیار خوب «تونی دنیل» از نقاط قوت این شماره بود ولی این طراحی را هم در قسمت‌های بعد نخواهیم داشت.

فرزان رحمانی
۶ از ۱۰

———————————–

Justice League of America #4Justice League of America #4

  • نویسنده: Bryan Hitch
  • طراح: Bryan Hitch
  • ناشر: DC Comics

وقتی داستان فوق‌العاده زیبایی چون «جنگ دارک‌ساید» در کمیک «اتحادیه‌ی عدالت» جف جانز در حال جریان است، کار کمی برای برایان هیچ و کمیک «اتحادیه‌ی عدالت آمریکا» سخت می‌شود که داستانی به همان خوبی ارائه کند. هرچند تا تا اینجا که «هیچ» تمام تلاشش را کرده و نتیجه‌ی کار خیلی هم بد نیست.

خدای قدیمی «کریپتون» به نام «رائو» به زمین می‌آید تا دین خود را تبلیغ کند. وی مریضان را شفا می‌دهد، مجرمان را به راه راست می‌آورد و در نتیجه بسیاری به او ایمان می‌آورند. اعضای اتحادیه ولی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. سوپرمن رائو را با آغوش باز می‌پذیرد در حالی‌که بتمن با شک و تردید به قضایا نگاه می‌کند. واندروومن سر از ناکجاآباد در می‌آورد و فلش و فانوس سبز به گذشته می‌روند. اینکه کاراکترها از هم جدا شده و هرکدام داستانک خود را داشته باشند، حرکت درستی بوده است که اجازه داده هر شخصیت فرصت خودنمایی داشته باشد. تا اینجای کار هیچ زیاد از آکوامن استفاده نکرده و اگر درست به یاد بیاورم او فقط در قست اول و دوم حضور داشت. امیدوارم در آینده او نیز در داستان حضور داشته باشد چون در داستان «جنگ دارک‌ساید» نیز خبری از آکوامن نیست.

یکی از ایرادهایی که به کار هیچ وارد است، ریتم کند داستان او است. واقعاً وقایعی که در این چهار شماره رخ داده‌اند را می‌شد در شماره‌های کمتری نیز دید. وجود داستانک‌ها طبیعتاً باعث کند شدن داستان می‌شود ولی هیچ می‌توانست کمی قسمت‌های مربوط به معجزات و عقاید رائو را کمتر کند و بیشتر داستان را جلو ببرد. هرچند در این قسمت خوش‌بختانه زیاد به فرعیات پرداخته نشد و داستان سرراست بود.

در این قسمت سرانجام تا حدودی حقیقت در مورد رائو و حضورش در زمین مشخص می‌شود. روایت موازی تحقیقات بتمن و سایبورگ و ماجراهای فلش و فانوس سبز در گذشته جالب از آب درآمده است. ولی از طرف دیگر شخصیت سوپرمن بار دیگر به شکل یک موجود ساده و کم‌تجربه به تصویر کشیده شده است که به مذاق من خوش نیامد. یکی از قسمت‌های تاثیرگذار کمیک جایی بود که در آن پدر و مادری دختر کوچک خود را مجبور می‌کنند تا به رائو ایمان بیاورد. این قسمت واقعاً خوب در آمده بود و مقدمه‌ای بود بر آشکار شدن اهداف و عقاید رائو. ماجراهای فانوس سبز و فلش که در «کریپتون» به سر می‌برند نیز خوب بود و ذره ذره معمای رائو را حل می‌کرد.

در کل اینکه «اتحادیه‌ی عدالت آمریکا» شاید به اندازه‌ی داستان جف جانز خوب نباشد و شاید طراحی‌های جیسون فابوک را نداشته باشد ولی اگر وقتش را دارید، این کمیک نیز ارزش دنبال کردن را دارد.

فرزان رحمانی
۷ از ۱۰


 کپی‌رایت © ۲۰۱۵ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.