بررسی کمیک‌های هفته اول فوریه

توسط : در تاریخ : جمعه, فوریه 8th, 2013

ماه فوریه هم از راه رسید و کمیک‌های بسیاری را با داستان‌های جدید با خود آورد، برای شروع به خواندن کمیک هیچ‌وقت دیر نیست، از همین ماه آغاز کنید.


Green Arrow #17Green Arrow #17

  • نویسنده: Jeff Lemire
  • طراح: Andrea Sorrentino
  • ناشر: DC

گرین ارو آمد و ما به درستی چشم به راهش بودیم. http://comics.fantasy.ir/?p=2781

قبل از هر چیز بگذارید از طراحی‌ها بگویم. طراح این کمیک همان طراح قدیمی آی ومپایر است و کارش در گرین ارو هم فوق العاده است. سبک سورنتینو در جای جای این کمیک دیده می‌شود: اینسرت‌های فراوان. و پنل‌هایی درون پنل دیگر. قاب بندی‌های تصاویر بزرگتر. و همانطور که از نام کمیک انتظار می‌رود، رنگ سبز در تمام صفحات به وضوح زیادی دیده می‌شود. همه چیز سبز رنگ است.

و اما داستان همانطور که لمیر قول داده بود، برای کسانی که تا به حال کمیکی از کماندار سبز نخوانده‌اند، قابل فهم است. در این تک شماره مقدمه داستانی شرح داده شد، دشمنی جدید و قدر معرفی شد و داستانی هیجان انگیز آغاز شد.

همانطور هم که قبلا گفته بودیم، خواندن کمیک گرین ارو از شماره ۱۷ به بعد به شما پیشنهاد می‌شود. پس از خواندن این سری کمیک ، احتمالا به یکی از طرفداران کماندار سبز تبدیل خواهید شد.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:9/10]


اولیور کوئین، اسمی که این روزها زیاد می‌شنویم و با شروع این کار قطعاً بیش از پیش خواهیم شنید. کاراکتری که از آن روزهای بدش در شروع سری New 52 فاصله گرفته است و جف لمیر اینجاست تا از او یک اسطوره بسازد. داستان با مونولوگی از الیور در یک بیابان و در حال مرگ شروع می‌شود. الی همه چیزش را از دست داده است، شهرت، ثروت، آینده‌اش و حتی هویت ابرقهرمانیش را. یک فلش‌بک و درگیری در یک ماجرای زیبا.

مقدمه‌ی خوبی برای این کمیک است ضمن این‌که خود جف لمیر نیز اشاره کرده بود که برای خواندن این داستان احتیاج به هیچ پیش زمینه‌ای نیست. راستش را بخواهید کمی در مورد این کمیک ترس دارم، اینکه نکند داستان از یک کلیشه‌ی ابرقهرمانی فراتر نرود، این را فقط گذر زمان ثابت خواهد کرد.

طراحی: سبک خاص طراحی‌های سورنتینو امتحان خود را در کمیک من، خون‌آشام پس داده‌اند، طراحی‌های این کمیک نیز عالی هستند اما واقعاً در حد آن کمیک هستند؟ چیزی که کمی مرا آزار داد در این کمیک رنگ‌زنی آن بود. رنگ‌زنی این کار بر عهده‌ی خود سورنتینو است که تجربه‌ی کم اودر این زمینه کمی از کیفیت کار را کم کرده است. در ضمن چرا کاراکتر جکس و نائومی در این کمیک اینقدر به کاراکتر اندرو و تیگ شباهت دارند؟ این شاید یکی از نقطه ضعف‌های سورنتینو در طراحی باشد، عدم مهارت در تنوع کشیدن چهره‌ی شخصیت‌ها، البته شاید. چون همکاری زیادی در این صنعت نداشته این قضاوت کمی عجولانه است.

شروع خوب یک داستان یعنی اولین گام در موفقیت یک پروژه. هنوز برای پیشنهاد خواندن این کمیک زود است اما اگر به اولیور کوئین و کاراکترش علاقه دارید این کمیک را دنبال کنید.

مهران فلاح
[rating:8/10]


 Hit-Girl #5Hit-Girl #5

  • نویسنده: Mark Millar
  • طراح: John Romita Jr.
  • ناشر: Icon

بتمن آغاز می‌کند، کریستین بیل، بیگ بنگ تئوری، مایکل جکسون، سریال خانوادگی کیم کارداشیان. این‌ها نمونه جملاتی هستند که در دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های این ۵ قسمت کمیک هیت‌گرل یا بهتر است بگویم کیک‌اس ۳ بسیار کار رفت، فقط و فقط برای جذاب‌تر کردن داستان.

اما بی‌خیال میلار، این ترفند‌ها دیگر تکراری شده.

 اشتباه میلار از قسمت آخر شماره‌ی اول کیک‌اس شروع شد، جایی که باید داستان تمام می‌شد و نشد، البته هنوز هم نشده چون اینطور که به نظر می‌رسد قسمت چهارمی هم در کار است، این کمیک پلی ارتباطی بین قسمت اول و دوم کمیک بود و تا جای ممکن سعی داشت تا حفره‌های خالی این داستان را پر کند اما به نظرم داستانی اضافی بود که شاید میلار هرگز نباید سراغش می‌رفت. قرار نیست این نقد دادگاهی برای محاکمه میلار باشد، خود من یکی از طرفداران سرسخت میلار هستم اما باید واقع‌بین بود و واقعیت را گفت، این کمیک در حد انتظار هم ظاهر نشد. بگذارید این را هم بگویم که لحظات جذابی هم داشت که از آن لذت بردم، لحظاتی پرخشونت مثل همیشه یا درس ادبی که میندی به هم کلاسیش داد.

در مورد طراحی انگار مارک میلار تا آخر عمر با رومیتا قرار داد بسته است که هر چه کیک‌اس از ذهنش تراوش می‌شود تصویر کند. با یک نگاه دقیق به طراحی‌های کیک‌اس ۱ می‌شود حدس زد که گویی زیر گلوی رومیتا اسلحه گذاشته‌اند که باید این کمیک را نقاشی کنی. مشخص است که کار خیلی بی دقت و سرسری کشیده شده است.

اگر از هواداران میلار هستید این کمیک را به شما توصیه نمی‌کنم در غیر این صورت اگر عاشق صحنه‌های خشن و خارج از چهارچوب‌های روتین هستید که برایتان تازگی داشته باشد سری کیک‌اس گزینه‌ی مناسبی است.

مهران فلاح
[rating:5/10]


Dial H #9Dial H #9

  • نویسنده: China Mieville
  • طراح: Alberto Ponticelli, Dan Green
  • ناشر: DC

در مانگای باکومن، که به نحوی آموزش مانگا نویسی هم بود، جایی ذکر شده بود که برای محبوب شدن مانگایی غیر جریان اصلی، لازم است که آن مانگا مشخصات مانگاهای جریان اصلی را داشته باشد، ولی در پایه متفاوت باشد.

در کمیک دایل اچ دقیقا چنین چیزی را می‌بینیم. این کمیک ویژگی‌های کمیک‌های ابرقهرمانی را دارد، اما به هیچ وجه ابرقهرمانی نیست. و این ابرقهرمانی نبودن داستان، خواندن آن را لذت بخش‌تر می‌کند.

در این شماره دشمن جدید بیشتر معرفی شد، چندین قهرمان جذاب و زد و خورد هم دیدیم و در نهایت با پایانی غیر قابل پیش‌بینی مواجه شدیم. پایانی که ما را برای خواندن شماره بعدی مشتاق نگه می‌دارد.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:8.5/10]


Detective Comics #17Detective Comics #17

  • نویسنده: John Layman
  • طراح: Jason Fabok
  • ناشر: DC

«مرگ خاندان» در روند داستانی بسیاری از کمیک‌های خانواده بتمن تاثیر منفی داشت. اما در کمیکهای کاراگاهی اینطور نبود. نویسنده این کمیک خیلی راحت و با کمترین هزینه یک آرک دو قسمتی را به مرگ خاندان اختصاص داد و در کنار آن داستان خودش را نیز پیش برد.

داستان مربوط به جوکر در این شماره به اتمام رسید و جالبی‌اش این بود که اصلا مربوط به جوکر هم نبود. این موضوع را بیش از این باز نمی‌کنم. فقط بدانید که پس از خواندن کمیک‌های کاراگاهی دچار جوکرزدگی نمی‌شوید.

طبق روال گذشته این شماره هم یک ضمیمه داشت که داستان اصلی را بیشتر باز می‌کرد. در این شماره خاص، به سیر داستانی چیزی اضافه نشد، بلکه شخصیت سازی شخصیت منفی داستان کامل شد.

دتکتیو کمیکس در حال حاضر بهترن کمیک بتمن، بعد از عنوان اصلی به نویسندگی اسکات اسنایدر است. خواندن آن را از دست ندهید.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:8/10]


Iron Man #6Iron Man #6

  • نویسنده: Kieron Gillen
  • طراح: Greg Land
  • ناشر: Marvel

اگر یادتان باشد در معرفی سری‌های جدید مارول و در مورد این کمیک نوشته بودیم که قرار هست در این کمیک تونی استارک بیشتر اوقاتش را با زن‌ها بگذراند و خوش باشد، این قسمت هم از این قاعده مستثنی نبود و به نوعی کیرون گیلن باید به حرف خود قبل از انتشار کمیک عمل کند و احتمالاً در شروع هر آرک باید شاهد همچین چیزی باشیم. آرک قبلی که به هیچ وجه خوب نبود، امید داشتم تا حداقل این آرک حرفی برای گفتن داشته باشد اما این آرک هم در صفحات اول به قدری ضعیف عمل کرد که از شدت عصبانیت باید سر به دیوار کوبید اما خوشبختانه ورود فینیکس روزنه‌ای از امید را ایجاد کرد، البته کیرون گیلن هیچ چیز جدیدی برای این سری تا به حال عرضه نکرده است، آرک قبلی که از اکسترمیس وام گرفته بود حالا هم اونجرها علیه ایکس‌من.

در کل طراحی داستان اشکالی درش وارد نیست چون به شخصه بسیار از طرح‌های گرگ لند لذت می‌برم، در ضمن آرمر جدید آیرون‌من هم طراحی بصری زیبایی دارد.

این داستان روندی بسیار بسیار کند را طی می‌کند، اما گویا در این قسمت آن روایت واقعی را دارد شروع می‌کند چون قرار هست این آیرون‌منی که به نمایش گذاشته شد در داستان‌های دیگر حضور داشته باشد پس فقط امیدوارم که از این روایت مزخرف در قسمت‌های بعد خبری نباشد، مخاطب داستان‌های ابرقهرمانی هیجان می‌خواهند، هیجان.

مهران فلاح
[rating:4.5/10]


Phantom Stranger #۵Phantom Stranger #5

  • نویسنده: Dan DiDio
  • طراح:  Brent Eric Anderson, Philip Tan
  • ناشر: DC

این شماره فانتوم استرنجر از شماره‌های قبلی بهتر بود. در این شماره چند بحث فلسفی مطرح شد. جادوی غلیظ‌تری به نمایش گذاشته شد.

این شماره آخرین فرد سه گانه گناه را نشان داد و همانطور که حدس می‌زدیم، او «پرسش» بود.

در این قسمت «شبح» که در قسمت صفرم این کمیک ساخته شده بود، دوباره معرفی شد و هدف و انگیزه پشت کارهایش نمایان شد.

نویسنده داستان در این قسمت کارت مهمی را رو کرد. باید دید که آیا می‌تواند در قسمت‌های بعد بهترین بازی را با این کارت انجام دهد یا خیر.

به نظر می‌رسد زمینه سازی‌ها برای این داستان کامل شده است و اگر این روند رو به رشد ادامه یابد، فانتوم استرنجر توانایی این را دارد که در آینده، به یکی از بهترین عناوین دی سی تبدیل شود.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:7/10]


Swamp Thing & Animal Man #17Swamp Thing & Animal Man #17

  • نویسنده: Scott Snyder, Jeff Lemire
  • طراح:  Andrew Belanger,Steve Pugh, Timothy Green II, Joseph Silver
  • ناشر: DC

فقط دو شماره از دنیای فساد باقی مانده است و همه ما می‌دانستیم که این تغییرات دائمی نیستند و باید راهی وجود داشته باشد تا دنیا به حال طبیعی خودش بازگردد. اما پایانی که برای داستان در نظر گرفته شد قابل حدس‌ترین پایان ممکن بود.

داستان در قسمت اولش که در کمیک انیمال من روایت شد، پر از اکشن بود. و همین زد و خوردها دینامیک داستان را حفظ کرده بود. دیدن جنگیدن بازمانده‌‌های قرمز و سبز، با اعضای قدیمی جاستیس لیگ جذاب است. ولی در این بین فرانکنشتاین بود که بیشتر از همه خودنمایی می‌کرد.

در قسمت دوم علاوه بر پایان بندی ضعیف، طراحی هم گیرا نبود. طراحی که برای این قسمت انتخاب شده بود، به هیچ وجه به درد داستانی چنین تیره و تار نمی‌خورد و با سبک کارتونی خود، تاثیرگذاری داستان را کاهش داده بود.

همان طور که گفتم فقط دو شماره از دنیای فساد باقی مانده است، و اگر آن دو شماره خوب باشند، میتوان خوب نبودن سوامپ ثینگ ۱۷ را فراموش کرد.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:6.5/10]


Snapshot #1Snapshot #1

  • نویسنده: Andy Diggle
  • طراح:  Jock
  • ناشر: Image

«در یک آن» نام یکی دیگر از کمیک‌های زیبای ایمج در ژانر پلیسی جنایی است و به راستی چقدر این اسم برازنده‌ی کمیک است، همه چیز در یک آن اتفاق می‌افتد و کاراکتر داستان خود را در میان اوضاعی اشفته می‌بیند.

 جیک دابسون در پارک گوشی‌ای را پیدا می‌کند که او را در دردسر بزرگی می‌اندازد و حالا آرزو می‌کند تا ای کاش هیچ وقت دیاالوگ Finders,keepers. Loosers,weepers را بر زبان نمی‌آورد. مقدمه داستان خوب شروع می‌شود و نویدبخش یک جنایی بی‌همتاست. شاید کمی موضوع کلیشه‌ای است و به جزئیات داستان توجه زیادی نشده باشد اما در مجموع این کمیک شما را جذب خواهد کرد.

 کاراکتر خوب و بد در این داستان وجود ندارد، هیچ چیز مشخص نیست و این یعنی موفقیت در روایت یک داستان گیرا. این کمیک سیاه و سفید است اما هیچ جای نگرانی نیست وقتی با یک داستان‌نویس و طراح باسابقه طرف هستید این‌ها دیگر اهمیتی ندارد.

با این کمیک‌بوک جادوی صنعت کمیک را «در یک آن» تجربه کنید.

مهران فلاح
[rating:8/10]


Harbinger #0Harbinger#0

  • نویسنده: Joshua Dysart
  • طراح: Mico Suayan, Pere Perez
  • ناشر: Valiant

هاربینجر در شماره صفرم خودش ، داستان را به هارادا اختصاص داد. رئیس مجموعه هاربینجرها و شخصیت منفی اصلی داستان.

این شماره در دو زمان روایت می‌شد. یکی در زمان جنگ جهانی دوم و بمباران اتمی ژاپن و دیگری در زمان حال.

در فلش‌بک‌های این شماره زمانی که را دیدیم که هارادا در محیطی سخت و خشن زندگی می‌کرده. زمانی که مجبور بوده تنها با استفاده از قدرتهایش زنده بماند. و بعد در زمان حال او را می‌بینیم که اتفاقات دنیای مدرن را از پشت پرده کنترل می‌کند.

این شماره گوشه‌ای از ذات تاریک هادارا را برای ما به نمایش گذاشت ولی در عین حال او را انسانی تر و باورپذیر تر کرد. کاری کرد که با او احساس همدردی کنیم.

طراحی این شماره را دو نفر انجام دادند. یکی فلش بک‌ها و دیگری دنیای مدرن. طراحی سوایان برای دنیای مدرن خیلی خوب بود، اما ژاپن زمان جنگی که پرز طراحی کرده بود، عالی و بی نقص بود. او توانسته بود ژاپن زمان جنگ را به زیبایی به تصور بکشد و صحنه‌های بصری هراسناکی به وجود آورد.

هاربرینجر شماره صفر یکی از بهترین شماره‌های این سری بود که خواندنش نیاز چندانی به اطلاعات قبلی نداشت. خواندن این شماره که از نظر داستانی و بصری عالی بود، به شما توصیه می‌شود.

پوریا تقوی‌مقدم

[rating:9.5/10]


Ultimate Comics  Spider-Man #20Ultimate Comics  Spider-Man #20

  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح:  Sara Pichelli
  • ناشر: Marvel

به من اعتماد کنید، اگر این کمیک را نخوانید داستان زیبایی را از دست می‌دهید.

چندین و چند بار گفته‌ام که این داستان به قدری زیباست که جای خالی پیتر پارکر را به هیچ وجه احساس نمی‌کنید، این زیبایی در این قسمت بسیار ملموس است. از همان ابتدا خود را وسط میدان جنگی می‌بینید که یک لحظه هم از هیجان آن کاسته نمی‌شود. بندیس به سراغ مسائل جدی‌تر رفته است، شاید مرگ پدر مایلز در کار باشد شاید هم نه. آرک ونوم آرک فوق‌العاده‌ای است، اولین آرک جدی در دنیای مایلز، اولین رویارویی اسپایدرمن با یکی از دشمنان اصلی‌اش.

از هر چه بگذریم سخن طراحی خوش‌تر است. طراحی پیچلی دیوانه‌کننده بود در این قسمت، هر چه باشد مایلز مورالز ساخته دست‌های توانمند اوست. طراحی ونوم بسیار عالی کار شده است، همه چیز عالی است نه تنها ونوم.

به من اعتماد کنید این کمیک را…

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


Fairy Quest #1Fairy Quest #1

  • نویسنده: Paul Jenkins
  • طراح:  Humberto Ramos
  • ناشر: !Boom

موقعی که این کمیک را برای خواندن انتخاب کردم، فکر نمی‌کردم داستان جذابی داشته باشد، ولی اشتباه می‌کردم. این کمیک عالی بود.

در این کمیک داستان قدیمی شنل قرمزی روایت شد، اما داستان به هیچ وجه چیزی نیست که انتظار دارید.

این کمیک کاری می‌کند که شما داستانی تکراری را با هیجان دنبال کنید و هر لحظه منتظر اتفاقی جدید باشید.

داستانی که در آن شخصیت های قصه‌های پریان علیه نویسنده آنها گریم، اعتصاب می‌کنند.

در طول خواندن داستان هر لحظه آرزو می‌کنید که این صفحه صفحه آخر نباشد و داستان هنوز ادامه داشته باشد.

و تنها نکته منفی این کمیک این است که شما به عنوان خواننده افسوس می‌خورید که چرا چنین داستان زیبایی تنها دو قسمت دارد؟

هیچ چیز را نمی‌خواهم اسپویل کنم. فقط این را می‌گویم: «خفقان در محیط قصه های پریان.»

این کمیک را «حتما» بخوانید.

پوریا تقوی‌مقدم
[rating:10/10]


Colder #4Colder #4

نویسنده: Paul Tobin
طراح: Juan Ferreyra
ناشر: Dark Horse

داستانی زیبا در ژانر هارر فیکشن. داستانی که این روزها کمتر می‌توان پیدا کرد، چیزی میان جنون و وهم با اتفاقاتی در دنیایی برزخ مانند.

«سردتر» کمیکی عالی با روایتی جدید است البته اگر اهل داستانهای ترسناک باشید در نگاه اول یا شمای کلی اسکریپت دارای ایده‌هایی مشابه است اما المان‌هایی به این داستان اضافه شده است که آن را متمایز می‌کند، المان‌هایی مانند دیوانگی مردمانی که شاید از یک عاقل هم عاقل‌تر باشند یا کم رنگ بودن نقش انسان‌های عادی در داستان، بی تفاوتی انسان‌ها به اتفاقات اطراف، فضاسازی زیبای جنون‌وارش.

طراحی این کمیک به اندازه‌ای قابل قبول هست که حس ترس را به شما انتقال دهد، ترسی همراه با غمی عجیب.

این کمیک فضایی عجیب را در دنیایی خاص ساخته که اگر درگیر آن شوید تا مدت‌ها شما را رها نخواهد کرد و قطعاً پتانسیل داستانی بیشتر از ۵ قسمت را دارد، واقعاً حیف که قسمت بعد قسمت پایانی است.

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


پانوشت : در این ریویوها، از بررسی کمیک Young Romance: New 52 Valentine’s Day Special #1 که کمیک ویژه ولنتاین امسال شرکت DC بود اجتناب می‌کنیم. اما اگر از خواندن داستانهای عاشقانه‌ای از شخصیت‌های دنیای دی سی لذت می‌برید، خواندن این ویژه نامه به شما توصیه می‌شود.