بررسی کمیک‌های هفته اول آوریل

توسط : در تاریخ : دوشنبه, آوریل 7th, 2014

اولین سری از نقدهای هفته‌ی اول آوریل ۲۰۱۴ آماده شد، باز هم به دلیل کم بودن نقدها عذرخواهی می‌کنیم و باز هم تقاضا داریم که دوستانی که توانایی نوشتن نقدها را دارند و کمیک‌ها را بصورت هفتگی دنبال می‌کنند به ما بپیوندد تا این کمبود را برطرف کنیم.

برای دریافت دیگر کمیک‌های این هفته به این لینک مراجعه و برای دریافت کمیک‌های نقد شده بروی نام آن‌ها کلیک کنید.


Pretty Deadly #5Pretty Deadly #5

  • نویسنده: Kelly Sue Deconnick 
  • طراح: Emma Rios
  • ناشر: Image

مردی زنش را آزار می دهد، زن از دست او فرار می کند و جان می دهد. اما این خاتمه ی ماجرا نیست چون «مرگ» به عشق زن گرفتار می شود. حاصل ازدواجشان دختری است با نام «جینی مرگ چهره». او اکنون بزرگ شده و هفت تیر کشی مخوف، ماهر و قدرتمند است. او ناخواسته درگیر ماجرایی مربوط به نقال دوره گردی کور و دختر بچه ی همراهش که دختری کولی با چشمانی که هر کدام یک رنگ است می شود. این قضیه پای دو چیز که جینی سعی در فرار از آن دارد را دوباره به زندگی اش باز می کند. زندگی گذشته اش و پدر او یعنی مرگ…

کلی سو د کونیک همسر مت فرکشن ، نویسنده ی مطرح دنیای کمیک است. نویسنده ی مردی که بار ها در فانتزی کمیک از او نام بردیم و کارهای بسیار خوبی که در طی سال های اخیر نوشته نیاز چندانی به معرفی دوباره ندارد. اما مدت هاست این حکم در مورد زن مت فرکشن هم صادق است. کلی سو د کونیک از معدود نویسنده های زنی است که در زمینه ی نوشتن کمیک شهرت به سزایی دارد. شهرتی که خصوصاً بعد نوشتن سری کاپیتان مارول چند برابر هم شده و حتی شهرت همسرش هم نتوانسته آن را تحت شعاع قرار دهد.

اما ریوز طراح کار هم طراحی های بسیار زیادی برای ناشرینی مثل مارول و بوم داشته که از آن جمله به مینی سری استرنج او می شود اشاره کرد. در عین حال نویسندگانی مثل وارن الیس و مارک وید هم از سبک طراحی او ستایش کرده اند.

با قسمت چهارم این کمیک عملاً آرک اول حماسه ی مربوط به جینی مرگ چهره به پایان رسید. حماسه ای که وعده ی ادامه دادنش در جلد دوم سری «تقریباً مرگبار» داده شده. جینی مرگ چهره یکی دیگر از آن تلاش هایی بود در جهت ساختن قهرمان زنی پیچیده و جذاب و محبوب بدون آن که متکی بر اغواگری اغراق شده ی زنانه یا برعکس متکی بر جنسیت زدایی از زنان باشد. اکنون با پایان این آرک با خیال راحت تقریباً مرگبار را می توان در راستای خلق یک کاراکتر زن قدرتمند هم سطح با تلاش های موفق برایان آزارلو و گیل سیمون قرار داد. جینی مرگ چهره تلاشی موفق در جهت ساختن کاراکتر زنی قدرتمند و به یاد ماندنی است.

جدا از نویسندگی بسیار خوب د کونیک که در اکثر جاها در سطحی بسیار بالاتر از عناوین مارولش قرار می گیرد خصوصاً در بخش های مربوط به حکایت های اول هر قسمت در مورد خرگوش استخونی و پروانه. دکونیک داستانی می نویسد و دنیای فانتزی وسترن منحصر به فردی خلق می کند که تا مدت ها ذهن خواننده را به خود مشغول خواهد کرد. همه ی این ها در کنار طراحی های شکوه مند ریوز حسی شاعرانه به کمیک می دهد. زنی به توده ای از پروانه تبدیل می شود و زنی دیگر به کلاغ. رنگ ها در محیط فضاهایی انتزاعی و غریب می سازند. محیط های انتزاعی داستان یکی پس از دیگری جا را به هم دیگر می دهند و شخصیت ها در صفحه در هندسه ای نا ممکن مقابل هم قرار می گیرند. اما ریوز در تقریباً مرگبار دست به تجربه ای می زند که شاید نتوان آن را توصیف کرد و بهتر است تنها به تماشای آن نشست.

ایمیج با تقریباً مرگبار بار دیگر ثابت می کند که چطور می توان در فضایی خارج از ناشرین بزرگ دست به کارهایی جذاب و به یاد ماندنی زد و این که چطور تعداد زیادی از ناشرین بزرگ با دید های محدود خود بخش عظیمی از نیروی خلاقه ای را که دارند به هدر می دهند. تقریباً مرگبار مدرکی محکم برای اثبات این موضوع است.

فرزاد خلیلیان
۹ از ۱۰


Ultimate Spider-Man #200Ultimate Spider-Man #200

  • نویسنده: Brian Michael Bendis
  • طراح: Dave Marquez, Mark Brooks, David Lafuente, Sara Pichelli, Mark Bagley, Andrew Hennessy
  • ناشر: Marvel

شماره ۲۰۰ از مرد عنکبوتی نهایی پایانی بر ۱۵ سال داستان‌گویی بندیس از پیتر پارکر در دنیایی دیگر است، ضیافتی از دومین سال مرگ پیتر پارکر و با حضور افتخاری کاراکترهای آشنای این سری و طراحان صاحب سبک این سال‌ها.

در مورد این‌که اسپایدرمن بندیس در دنیای آلتیمت چقدر خوب است مخصوصاً بعد از آرک مرگ پیتر پارکر بسیار در بررسی‌هایمان صحبت کرده‌ایم اما این کمیک در واقع شروعی تازه بر دنیایی است که او به همراه دیوید مارکز برای مایلز مورالز، اسپایدرمن جدید ساخته‌اند.

داستان در مورد جشن دورهمی است که زن عمو می برای پیتر پارکر ترتیب داده و اکثر آشنایان و دوستان پیتر را به این مهمانی دعوت کرده است، اوج کمیک جایی است که به یاد پیتر گوئن سوالی را مطرح  و طراحان این چند سال را با طرح این سوال به مهمانی یادبود پیتر دعوت می‌کند: به نظر شما اگه پیتر الان زنده بود چی کار می‌کرد؟ وقتی بزرگ می‌شد چه شکلی بود؟

این دورهمی بهانه‌ی خوبی نیز برای ایجاد روابط جدید و تجدید دوباره‌ی روابط سابق است.

اگرچه هر کدام از طراحان سبک خاص خود را دارند اما رنگ‌زنی جاستین پانسر یک محصول به هم پیوسته می‌سازد، بخش اعظمی از طراحی‌های کمیک را دیوید مارکز کشیده و مثل همیشه عالی است و اما من هنوز هم فکر می‌کنم که مارکز ضعف بزرگی در نمایش صفحات پرجزئیات دارد چون تا بحال در هیچ کدام از کمیک‌هایش نمایشی از صفحات پرکاراکتر و بک‌گراندهای شلوغ نداشته است.

بندیس با این کمیک پرونده‌ی پیتر پارکر در نقش اسپایدرمن را می‌بندد و رسماً از سری جدید ماجراجویی‌های مایلز مورالز و تیمش را باید دنبال کرد، پیتر پارکر را فراموش کنید، این سری از قسمت آینده شروع می‌کند.

مهران فلاح
۹٫۵ از ۱۰


Inhuman #1Inhuman #1

  • نویسنده: Charles Soule
  • طراح: Joe Madureira
  • ناشر: Marvel

اولین قسمت سری کمیکی که مدت ها خیلی ها را منتظر خودش نگه داشته بود بلاخره این هفته عرضه شد. دلیل این انتظار چیزی به جز یک نام نبود یعنی جو مد. طراح افسانه ای کمیک که بعد از این که کمیک مشهور خود یعنی نبردجویان را در شماره ی نهم خود نیمه تمام گذاشت تا بخت خود را در بازی های رایانه ای بیازماید. حاصل این کار بازی تاریک نشینان( دارک سایدرز) بود که بعد از ورشکست شدن تی اچ کیو آن هم نیمه کاره ماند. حالا او بعد از این اتفاقات دوباره به دنیای کمیک برگشته است.

چارلز سول هم نویسنده ای است که بعد از درخشش در تعدادی از عناوین کمیک به نویسنده ای محبوب بدل شده. چیزی که به نظر می رسد در این که مارول در لحظات آخر او را جایگزین مت فرکشن کند بی تاثیر نبوده. اتفاقی که به نظر نگارنده به نفع کمیک تمام شده.

داستان نا انسان Inhuman بعد از کراس اور مهم مارول یعنی لایتناهی Infinity می گذرد. به خاطر وقایعی که در لایتناهی اتفاق افتاد ناگهان شهر بزرگ نا انسان ها بر روی زمین سقوط کرده. شاه نا انسان ها بلک بولت ناپدید شده و تریگان که نوعی گاز است که باعث تبدیل شدن انسان هایی که ژن نا انسان را درون خودشان دارند به نا انسان می شود در بخش عظیمی از اتمسفر جهان پراکنده شده. مشکل این جا این است که انسان هایی با ژن نا انسان از مدت ها پیش به زمین مهاجرت کرده اند و الان تعداد زیادی انسان با ژن نا انسان بر روی زمین وجود دارد. حالا مسئولیت اداره ی همه ی این بی نظمی و متحد کردن همه ی نا انسان در غیاب بلک بولت بر دوش ملکه ی نا انسان ها مدوزا افتاده. داستان کمیک از جایی شروع می شود که اریک که شخصیتی خود ویرانگر دارد طی وقایعی به یک نا انسان تبدیل می شود و با مدوزا همراه می گردد. در این بین گروه هایی هم هستند که علیه مدوزا دست به شورش زده اند…

طراحی های نا انسان و شکل داستان گویی آن تا حدود زیادی شباهت به کارهای دهه ی نود دارد. عصری طلایی برای دوران کمیک که اوج فعالیت جو مد هم در همان زمان است. سبک و سیاقی که تا حدودی بندیس سعی کرد در سری ایکس من هایی که می نویسد به آن دست یابد و تا حدود زیادی هم در این راه موفق شد. به خاطر همین است که شاید سبک و سیاق داستان نویسی پیچ در پیچ چارلز سول بسیار برای نوشتن چنین کمیکی مناسب تر بود تا سبک و سیاق داستان های واقع گرایانه ی همراه با طنز سیاه فرکشن.

نا انسان تا این جای کار همه ی آن چیزهایی که کمیک های دهه ی نود را هنوز خواندنی می کند دارد. ضد قهرمانانی جذاب و قدرتمند با انگیزه هایی ساده ولی شخصیت هایی پیچیده. قدرت ها و مبارزات سریع و پرهیجان و عجیب و غریب و غیر منتظره. طراحی های خوب و داستان هایی با ریتم تند که حداقل در هر قسمت نوید یک مبارزه ی جذاب را می دهند و شخصیت هایی که مدام جبهه عوض می کنند و کمتر پیش می آید در طولانی مدت موضعی ثابت داشته باشند. کمیک چارلز سول و جو مد یعنی نا انسان تا این جا یادآور احیای بهترین لحظه های کمیک های دهه نودی بوده بدون این که از جریان کمیک های این روز ها چندان جدا باشد.

تا این جای کار به نظر می رسد شعار تبلیغاتی جدیدترین حماسه ی مارول آغاز گشته چندان با واقعیت فاصله نداشته باشد البته به شرطی که نویسنده و کمیک بتوانند روند خوب فعلی را ادامه دهند.

فرزاد خلیلیان
۸ از ۱۰


Detective Comics #30Detective Comics #30

  • نویسنده: Brian Buccellato, Francis Manapul
  • طراح: Brian Buccellato, Francis Manapul
  • ناشر:  DC

آرک جدید مخصوصاً با یک تیم جدید برای هر کمیکی نقطه‌ی خوبی برای شروع و همراهی با سوپراستار یک کار است. این قسمت کمیک‌های گارآگاهی بتمن هم از آن نقطه شروع‌هاست که خود من از مخاطبان جدیدش هستم.

تیم بوچلاتو و ماناپول به تازگی از کمیک فلش به این سری کوچ کرده‌اند تا بخت خود را در این سری نیز بیازمایند، در سری فلش این تیم تأثیر بسزایی در ساخت دنیایی جدید و تغییرات بزرگ برای شخصیت بری آلن داشته‌اند و حالا با این قسمت ثابت می‌کنند که این تغییرات اتفاقی نبوده است. بروس وین هنوز در تأثیر از دست دادن فرزندش است و این تیم از همین موضوع استفاده کرده و برای مخاطب پلی برای معرفی کاراکترهای جدید می‌سازند. النا و آنی آگیلا.

کمیک در حین ایجاد روابط جدید از موضوعات دیگر غافل نمی‌شود، اکشن را در خود دارد، بدمن‌های درجه ۲اش و قربانیان آن‌ها را معرفی می‌کند.

طراحی کار خوب است به خصوص دو صفحه‌ای‌های زد و خورد و تعقیب بتمن ولی متأسفانه خبری از آن پنل‌بندی‌های خلاقانه در کمیک فلش نیست، کار کردن هر دوی مانپول و بوچلاتو به صورت همزمان کمی تفاوت در نوع قلم‌زنی‌ها بوجود آورده که البته به راحتی قابل تشخصی نیست اما به عنوان یک ضعف باید به آن اشاره کرد.

در مجموع آرک جدید این کمیک با تیم جدیدش آغاز به کار موفقی داشتند، اگر می‌خواهید شروع به خواندن کمیک‌های کارآگاهی بتمن کنید این قسمت برای شروع بسیار مناسب است، بهتر است از دستش ندهید.

مهران فلاح
۸٫۵ از ۱۰


Deadpool vs Carnage #1Deadpool vs Carnage #1

  • نویسنده: Cullen Bunn
  • طراح: Salva Espin
  • ناشر: Marvel

ددپول علیه کارنیج بالاخره منتشر شد و در یک کلام کمیک یک چیزی است شبیه به گودزیلا علیه گیدورا!

 کمیک خوب نوشته شده است، طنز خوبی دارد اما سوژه‌ی به جان هم انداختن دو کاراکتر روانی آن هم وقتی یکی از آن‌ها کارنیجی باشد که کمتر داستان خوبی برایش نوشته شده است هیچ چیز جدیدی نیست. کالن بان نویسنده‌ای که سابقاً بروی عناوین مختلف ددپول کار کرده است از ددپول این کمیک نیز یک ایده‌آل مورد انتظار می‌سازد، پرحرف مثل همیشه، طناز و دیوانه.

داستان در مورد فرار دوباره‌ی کارنیج از زندان است که ددپول از طریق تلویزیون این خبر را می‌شنود و از قضا همین رسانه او را مجاب به دنبال او رفتن می‌کند.

طراحی‌ها انرژیک و پرزرق و برق هستند، سالوا اسپین پیش‌تر نیز سابقه‌ی همکاری با کالن بان در عناوین ددپول را دارد و امتحان خود را در این زمینه پس داده است.

ددپول عیله کارنیج عنوان سرگرم‌کننده‌ای است، اگر کمیک‌های خوب در لیست انتظارتان را خوانده‌اید خواندنش توصیه می‌شود، برای کسی که عاشق شوخی‌های ددپول است کمیکی عالی است اما متأسفانه در نقطه‌ی مقابل ددپول داستان یک کارنیج خشک و نچسب مثل همیشه ارائه می‌دهد.

مهران فلاح
۶ از ۱۰


Caliban #1Caliban #1

  • نویسنده: Garth Ennis
  • طراح: Facundo Percio
  • ناشر: Avatar

کالیبان نام شخصیتی در یکی از معروف ترین نمایشنامه های کمدی شکسپیر یعنی طوفان است. شخصیتی منفی در نمایشنامه و غیر انسان است که به ارباب جزیره یعنی پراسپرو خدمت می کند و طبیعتاً علیه ارباب خود می شورد.

کالیبان جدید ترین کار گارث انیس حکایت آینده ای را تعریف می کند که انسان ها بلاخره به فضای دور دست دست یافته اند. اما هر چه بیشتر در فضا پیش می روند کمتر به نشانی از موجودات زنده بر خورده اند. اما به علت غنی بودن مواد معدنی در فضا، فضا نوردانی هستند که منابع را از سیارات دور دست استخراج می کنند و به زمین می فرستند. کالیبان حکایت دسته از از این فضانوردان با محوریت زنی به نام نومی است. ان ها در جهش مکانی سفینه به مشکلی غیر منتظره بر می خورند. چیزی که می تواند تمام دانسته های بشر را درباره ی حیات زیر سوال ببرد.

گارث انیس شهرتی بیشتر از آن دارد که نیاز به معرفی اش باشد. او سال هاست که کمیک می نویسد و از عهده ی این کار هم خوب بر می آید. در کارنامه اش کار های شاخصی مثل هجویه ی پسران و البته ران بسیار معروفش روی کمیک هل بلیزر و شخصیت جان کنستانتین و البته پایه گذاری نشر دینامیت به چشم می خورد. او بعد از جدا شدنش از مارول و اتمام سری نیک فیوری اکنون مشغول نگارش دو سری برای آواتار است. یکی همین سری مورد بحث و دیگری هجویه اش بر داستان های زامبی آپوکالیپس که از دید سه سگ روایت می شود با نام رد راور چارلی.

فاکوندو پرسیو طراح کار علاوه بر همکاری فعلیش با گارث انیس، همکاری با دو نویسنده ی مشهور دیگر هم در کارنامه دارد. همکاری اش با وارن الیس در آنا مرکوری. و البته تبدیل اسکریپت قدیمی آلن مور به کمیک یعنی هیولای مد که پیش تر نگارنده ی این ریویو درباره ی آن در همین سایت مطلب نوشته است.

شروع کمیک بیشتر به ترکیبی از سری داستان های یک ادیسه ی فضایی کلارک و فیلم های بیگانه ی ریدلی اسکات می ماند. اما تیم سازنده‌ی کمیک از همان ابتدا سعی می کنند که راه خود را از آثار مشابه جدا کنند. طراحی های فاکوندو از چهره های خواب آلود شخصیت ها که در پر تنش ترین موقعیت ها هم این حس را به خواننده می دهند که هر آن ممکن است کاراکتر ها چرت بزنند. جر و بحث های طنازانه در مورد این که چه کسی افسر کشیک است که امضای نوشته های انیس را بر خود دارد. همراه با نوعی خشونت گرافیکی شدید و موقعیت های مهمی که سعی شده کمترین تاکید روی آن شود همه و همه نشان از این دارد که انیس کار را می خواهد به سبک و سیاق خود پیش ببرد.

کالیبان شروع خوب و نفس گیری دارد اما باید دید که آیا انیس می تواند به اندازه ی کارهای دیگرش در آن موفق باشد یا صرفاً با یک کار خوب ولی کم رمق دیگر از او مثل تیم قرمز مواجهیم؟

فرزاد خلیلیان
۸ از ۱۰


 کپی‌رایت © ۲۰۱۴ فانتزیِ کمیک
هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.


    • fotokian
      در پاسخ به fotokian

      با تشکر از آقا مهران وفرزاد عزیز!درمورد شماره ۲۰۰از کمیک التیمیت اسپایدرمن باید بگم راضی کننده بود و طراحیاش هم ای!!!، بد نبود…اما چیزی که منو آزار میده اینکه چرا مارول اسپایدرمنو تو دنیای التیمیت کُشت؟؟؟…حالا از اون گذشته میاد و تو کمیک های امیزینگ اسپایدرمن میکشدش و بعد برشمیگردونه؟؟؟تازه چرا انقد بیرمق برمیگردونه یارو رو؟؟؟نا سلامتی طرف اسپایدرمنه…!!!

      • MEHRAN
        در پاسخ به fotokian

        آقا طراحی‌هاش خدایی عالی بود کم لطفی نکن.
        خب ایده‌ی کشته شدن اسپایدرمن تو دنیای آلتیمت رو خیلی سال پیش‌تر از این‌که اسلات بخواد به ذهنش خطور کنه بندیس پیاده کرد و خیلی عالی و تراژیک هم بود، مقدمه‌ی ساخت یه دنیای جدید برای اسپایدرمن جدید که همون مایلز مورالز بود رو هم یه دو سالی هست که داره می ریزه، به این می گن یه کاری که پشتش فکر هست. دن اسلات به نظرم تنها کار مثبتی که کرد این بود که فقط یه کاراکتر خبیث تو جلد یه سوپرهیرو ساخت که خب چیز تازه‌ای بود ولی اونم اصلاً جواب نداد. من اوایل اسپایدرمن برتر رو دوست داشتم و خب خدایی ایده‌اش هم خوب بود که اسپایدرمنی که همیشه مثبت بوده یه ذره بد بشه و کارای بد بکنه ولی واقعاً اسلات فقط داشت یه سری تک‌قسمتی می‌نوشت که هیچ‌کدوم به هم ربط ندارن، این آدم تو هر قسمت انگار یادش می‌رفت یه اتفاقایی هم قسمت قبلی افتاده، خیلی شیک بدون توجه به نوشته‌های خودش دوباره یه سری ایده که آن واحد از ذهن مبارکش تراوش می‌شد رو میاورد رو کاغذ. کلاً هیچ تئوری‌ای پشت کاراش نبود الان که پیتر پارکر برگشته اصلاً هیچ حسی ندارم که آره نگاه کن پیتر پارکر مرده بودا الان برگشته من خیلی خوشحالم اصلاً بهتره به این قضیه فکر نکنیم که مرگی در کار بوده و دوباره برگشته، بابا لامصب خودت مگه تو قسمت ده کارو تموم نکردی دیگه این مسخره بازیا چی بود؟!
        الان فقط تنها آرزویی که دارم اینه که ببینم خبر عوض شدن تیم کمیک اسپایدرمن بیاد.

        • mirabilis
          در پاسخ به MEHRAN

          آقا گفتی ، داغ دلمون تازه شد ! مارول ، فقط از فروش اسپایدرمن برتر راضیه وگرنه تا حالا باید بیست باری این تیم رو عوض میکرد .
          از این ها گذشته ، اسپایدرمن آلتیمیت ، بد نیست ولی به نظرم خیلی تینیجریه ، هر چی میخوام شبه انگاری کنم و قضیه رو ملموس کنم ، نمیشه که نمیشه ! نمیدونم ، شاید عدم ارتباط منه ، شایدم نه .
          از این ها گذشته ، یه سوال برام پیش اومده ، این بندیس نمیخواد ایده هاش تموم بشه ؟ :دی بیش از ۱۵۰ داستان نوشته ، چرا نمیخواد کم بیاره ؟ 🙂

    • mados
      در پاسخ به mados

      ولی به نظر من قسمت ۲۰۰ التیمیت شروع دوباره ای برای پیتر پارکره نه پایان چون به احتمال خیلی زیاد اون شخص مرموزی که در اخرین پنل داشت خونه زنمو می رو دید میزد همون پیتره به قول معروف تنها کسایی که تو دنیای کمیک زنده نمیشن عمو بن و گوءن استیسین

    • MEHRAN
      در پاسخ به MEHRAN

      بررسی کمیک کالیبان اضافه شد.

    • Haganeno
      در پاسخ به Haganeno

      خیلی خیلی ممنون بابت نقد ها
      عاشق کاور این شماره detective comics هستم.
      واقعا عالیه
      با نقد کالیبان هم کاملا موافقم .
      امیدورام همونجور که گفتین نویسنده بتونه داستان رو در ادامش خوب ادامه بده و جمع و جورش کنه
      اینهیومن رو هم هنوز نخوندم ، چون هنوز ارک ایترنیتی رو نخوندم !

      • فرزاد.خ
        در پاسخ به Haganeno

        لازم نیست اینفینیتی رو بخونی. داستان اینهیومن درسته که بر اثر وقایع اون اتفاق می افته ولی زیاد داستان ربطی نداره. همین که بدونی بلک بولت مرده و مدوزا شده ملکه ی این هیومن ها و یه سری ملت دارن اینهیومن می شن تو سرتاسر دنیا چون این هیومن بودن کافیه. برای فهم بهترش به جای اینفینیتی من توصیه م اینه که اینهیومنیتی نوشته مت فرکشن رو بخونی. البته این هیومن کلاً کمیک داستان محوری نیست. بیشتر مبارزه های کول و طراحی های باحال داره

    • M.A.KH
      در پاسخ به M.A.KH

      سلام
      ببخشید قسمت ۱۴ (Uncanny Avengers) رو میشه بزارید رو سایت.
      ممنون

    • spidervenom4738
      در پاسخ به spidervenom4738

      ایکاش amazing spiderman:family business رو نقر می کردین ببینیم چیه…

    • پاری
      در پاسخ به پاری

      ببخشید ددپول vs کارنینج ۲ و ۳ رو تو سایت نذاشتید

    • امیر
      در پاسخ به امیر

      آقا آدرس سایتی رو ندارید ما این کتاب هارو دانلود کنیم یا بخونیم زبونش انگلیسی هم باشه مشکلی نداره.