بررسی کمیک‌های هفته‌ی سوم اکتبر تا پایان ۲۰۱۲

توسط : در تاریخ : دوشنبه, دسامبر 31st, 2012

سال ۲۰۱۲ هم با تمام بالا و پائینها، خوب و بدهایش و البته حاشیه‌های عجیب و غریبش به پایان رسید. کمیک‌های بزرگی روانه‌ی بازار شد. خیلی از آن‌‌ها دنیای خود را تغییر دادند و خیلی‌ها آن را نابود کردند. امروز هم به مناسبت سال جدید با آخرین سری نقد‌های ۲۰۱۲ در خدمت شما هستیم. تشکر از تمامی اعضای تحریریه که هر چه در توان داشتند گذاشتند تا این نقدها هرچه زودتر و همزمان با تاریخ عرضه‌ی آن‌ها در سایت قرار گیرد. اگر تأخیری بوده و مشکلی در قرارنگرفتن این نقدها پیش آمد به شخصه مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم و امیدوارم در سال جدید با نظم و قدرت بیشتری در خدمت شما باشیم. ممنون از صبری که در این مدت به خرج دادید و تقاضا داریم تا در سال جدید هم با نظراتتان و البته انتقاداتتان در هر چه بهتر بودن مطالب ما را حمایت کنید.


The Walking Dead #105The Walking Dead #105

  • نویسنده: Robert Kirkman
  • طراح: Charlie Adlard
  • ناشر: Image Comics

کاری که رابرت کرکمن برای کمیک «مرده‌ی متحرک» انجام داد به ندرت هر چند سال یک بار به ذهن جنبنده‌ای خطور می‌کند! تلفیق موضوع محبوب مرده‌های انسان‌نما و تبدیل آن به سوژه‌ای  ناب و پرمحتوا. پرمحتوا از نظر اینکه در این کمیک همه نوع ژانری به چشم می‌خورد، اکشن، درام، رومنس، هارر و حتی شاید به خاطر طراحی‌های خاص تونی مور در آرک اول، رگه‌ای از کمدی.

بعد از اتمام آرک اول کمیک به این جمله‌ی جدانشدنی کرکمن از داستانهایش ایمان میاورید که: هیچ‌کس در امان نیست. به قدری شخصیت‌پردازی قوی‌ای نه تنها در این کمیک بلکه در اکثر داستانهای ادامه‌دار کرکمن وجود دارد که وقتی با مغز متلاشی شده‌ی  شخصیتی که ۹۹ قسمت با او یکی شده‌اید مواجه می‌شوید مرگ او را از آشنایان خودتان دردناک‌تر می‌بینید. تا به اینجای کار کاراکترها به قدر کافی پروبال گرفته‌اند و به قدری کاراکتر مثبت و منفی، اصلی و فرعی در این داستان گنجانده شده که کرکمن برای ۲۰۰ قسمت دیگر هم می‌تواند این روند عالی را طی کند. عالی به معنای واقعی چون در هیچ‌کدام از این ۱۰۵ قسمت شاید نتوان کمترین ضعف یا کاستی‌ای برای نحوه‌ی روایت و پیشبرد داستان پیدا کرد.

بهتر است کمی هم درباره‌ی طراحی صحبت کنم: ارک اول با طراحی تونی مور یک آرک بی‌نقص و کامل بود. شاید مقایسه‌ی طراحی‌های آدلارد و مور کار درستی نباشد اما طراحی‌های مور در مقابل ادلارد کمی کمیک جلوه می‌کند اما بعد از چند قسمت از شروع داستان متوجه می‌شوید که اصلاً با یک داستان کمدی روبرو نیستید. بعد از اتمام ارک اول بسیار از دیدن طراحی عجیب و متفاوت آدلارد تعجب خواهید کرد و شاید مثل من دعا کنید که در قسمت بعدی چارلی آدلاردی در کار نباشد اما تا به همینجای داستان هم بی‌خیال قضیه نمی‌شود. طراحی‌های آدلارد آن‌قدرها هم افتضاح نیست اما هیچ انسجامی در بافت کاراکتر وجود ندارد. اما قطعاً با وجود داستانی فوق‌العاده کمتر اهمیتی به طراحی می‌توان داد و کم‌کم بعد از ۲۰ قسمت چشمتان عادت می‌کند. ناگفته نماند چارلی آدلارد در نمایش صفحات پر از زامبی تبحر خاصی دارد پس جای هیچ نگرانی نیست چون تا دلتان بخواهد با گله‌ای زامبی طرف هستید.

این قسمت شاهد نمایش برده‌های «نیگن» و دیکتاتوری مطلق او و همچنین ظلم او در حق برده‌ی جدیدش کارل خواهید بود. بیشتر از این چیزی درباره‌ی این قسمت نمی‌گویم اما اگر شما از طرفدران پروپا قرص سریال واکینگ دد هستید باید بگویم که کمیک این سری چیزی فراتر از یک سریال تلویزیونی با تمام افکت‌ها و هزینه‌های گزافش در قاب جعبه‌ی جادوئیست.

از متن کتاب:

اونا رو اون بیرون می‌بینی. می‌دونی که وقتی بمیریم… یکی از اونا می‌شیم. می‌دونی اگه پشت دیوارا قایم بشیم از مرده‌های متحرک درامانیم! ولی هنوز نمی‌دونی؟
مرده‌های متحرک مائیم! مرده‌های متحرک مائیم.

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


Avengers #1

Avengers #1

  • نویسنده:  Jonathan Hickman
  • طراح:  Jerome Opena
  • ناشر:  Marvel

دنیا را بیدار کن، تیمی بر علیه شیطان بسیج می‌شود تا این بار دنیا را نجات دهد بلکه بیدار کند، بیدار کند از حمله‌ی شیطان به دنیا آگاه باشند  تا گرد هم آیند و در مقابل او سر تعظیم فرود نیاورند، بیدار کند تا انتقام عواقب بعد از جنگ ار از او بگیرند، جنگی که به زودی آغاز می‌شود. بله آن‌ها انتقام جویانند.

از بهترین کمیکهای Marvel Now تا به حال قطعاً کمیک اونجرز است. کمیکی با ایده‌های بزرگ و ناب، کمیکی که لایق کلمه‌ی ریبوت است و شروعی خوب برای خوانندگان جدید کهکشان مارول. پنل‌های آغازین کار تاریخچه‌ای از کهکشان را به ما می‌دهد و در یک صفحه اعضای اصلی گروه معرفی می‌شوند. سپس گریزی به آنچه اتفاق خواهد افتاد زده می‌شود و باز هم داستان به آغاز بازمی‌گردد، آغاز کار اونجرها با حضور آیرون‌من و کاپیتان آمریکا. جایی که کاپیتان به تازگی به دنیای مدرن پا گذاشته است.

طراحی داستان کمی ضعیفتر از Uncanny X-Force رمندر است اما باز هم حس و حال و فضای غریب همان طرح‌ها وجود دارد. راوی داستان (که به نظر می‌رسد یکی از اعضای اونجرز است) نوید این را می‌دهد که اتفاقات بزرگتری در راه است اما نگرانی من در این است که زیاد بودن ابرقهرمانان این کمیک کار دست شروع خوب این داستان دهند یا این آرک به خوبی پیش می‌رود یا هیکمن تمام آن خاطرات خوب از ۴ شگفت‌انگیزش را خراب می‌کند.

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


Batman & Robin #15

Batman & Robin #15

  • نویسنده:   Peter J. Tomasi
  • طراح: Patrick Gleason
  • ناشر:DC

آرک «مرگ خاندان» و اتفاقات موازی‌اش در داستانهای دیگر به جز کمیک اصلی که عالیست در اکثر کمیک‌ها خوب عمل کرده و این کمیک یکی از آن خوب‌هاست. جوکر که می‌بیند که یارای شکست بروس وین را ندارد می‌خواهد از طریق خانواده‌اش و دست گذاشتن بروی نقطه ضعف او به این دشمنی دیرینه پایان دهد. آلفرد هم‌اکنون در اختیار جوکر است و دیمین احساس می‌کند که باید در این راه کمک حال پدرش باشد، پس برای نجات آلفرد دست به کار می‌شود. اما رابین پرنده‌ی سینه‌سرخی است که در مقابل کفتاری دلقک‌نما جز یک نوجوان بی‌تجربه و مغرور چیز زیادی در توانش نیست. در این کمیک جوکر سعی می‌کند تا با تحت تدثیر قراردادن روحیات رابین، بروس وین را زمین‌گیر کند.

این داستان داستانی تاریک و ناراحت‌کننده ایست، نراحت‌کننده نه به دلیل اینکه اتفاق ناگواری می‌افتد به خاطر نوع رفتار زننده جوکر با خاندان بتمن که در این کمیک به وفور یافت می‌شود. همزادپنداری با شخصیت رابین در این داستان خیلی خوب انجام می‌گیرد و طراحی گلیسون هم کمک شایانی به این قضیه می‌کند، فضاسازی مناسب باغ وحش، رنگ‌های قرمز و زرد غمگین.

در کل این کمیک انتخاب خوبی در کنار کمیک اصلی بتمن است و با وجود داستانهای فراوانی که تا به حال برای جوکر نوشته شده تکراری به نظر نمی‌رسد آما آیا جوکر پتانسیل حضور در این همه کمیک را دارد؟

مهران فلاح
[rating:9/10]


Cable and X-Force #1

Cable and X-Force #1

  • نویسنده: Dennis Hopeless
  • طراح:    Salvador Larroca
  • ناشر: Marvel

شروع داستان شما را به یکباره در وسط میدان جنگ قرار می‌دهد. شخصیت «کیبل» در مقابل هاوک، کاپیتان آمریکا و اونجرها. در یک صفحه کیبل و اشرار درجه یکش به نمایش در می‌آیند و داستان کیبل و اکس‌فورس شروع می‌شود.

متأسفانه این داستان کوچکترین شباهتی به یک داستان از نو روایت شده ندارد، مخاطب تازه‌کار نمی‌داند که چه بر سر هوپ و ناپدری‌اش آمده، نمی‌داند که «نیت» او را چگونه بزرگ کرده تا این داستانی که روایت می‌شود را درک کند. فرق اصلی ریبوت‌های دی‌سی و مارول در همین است و کمیک‌های جدید مارول تنها نام یک داستان از نو روایت شده را یدک می‌کشد. دی‌سی توانست داستان‌هایی با شخصیت‌های جدید خلق کند داستان‌هایی که توانست بدون پیش‌زمینه عنوان بهترین داستان سال را از آن خود کند (نمونه‌اش کمیک «نام من، خون‌اشام»)، دی‌سی توانست کاراکترهای قدیمی خود را با سوژه‌های جدید و مبتکرانه درگیر کند طوری که خواننده‌ی تازه کار دچار سردرگمی نشود. مارول به قدری ابرقهرمان دارد که خیلی از آن‌ها چنیدن ساله که خاک خورده‌اند و خب برای یک حرفه‌ای هم شناخته شده نیستند چه برسد به یک آماتور. در کنار این قضایا کمیک سعی دارد با گنجاندن روابط عمیق پدر و فرزندی (که زیاد هم عمیق روایت نمی‌شود) مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد و با احساسات او بازی کند. در این کمیک شخصیتها آن کاریزمای لازم را برای جذب مخاطب ندارد. البته نکات جذابی هم در این داستان وجود دارد که باعث شد آن را دراپ نکنم. مثلاً اینکه نیت و دارودسته‌اش به دنبال چه چیزی هستند یا سردردهای او دلیلش چیست؟ آیا نوعی پیشگویی اتفاقات آینده است؟

به دلیل متوسط بودن طراحی‌ها و داستان امتیاز من به این قسمت نصف آن چیزی است که انتظارش را داشتم.

مهران فلاح
[rating:6.5/10]


X-O Manowar #7

X-O Manowar #7

  • نویسنده: Robert Venditti
  • طراح:    Lee Garbett
  • ناشر: Valiant

یک قسمت زیبای دیگر. دیدن دو شخصیت «نینجک» و اکس-او در این قسمت در کنار الکساندر داستان زیبایی را رقم زد. نابودی زمین به دست فضایی‌ها در وهله‌ی اول ایده‌ای به شدت کلیشه‌ای به نظر می‌رسد. اما نوع روایت این کلیشه مهم است تا آن را به نوشته‌ای عالی تبدیل کند. البته تغییر شخصیت الکساندر از یک انسان منفی به مثبت کمی عجیب به نظر می‌رسد، این که سعی دارد تا دنیا را ازحمله‌ی «واین‌ها» نجات دهد، همکاری بی‌منتش با آریک.

آریک در شرایطی قرار دارد که باید عشقش و گذشته‌اش را فراموش کند و با شرایط مدرن و مشکلاتی که در آن قرار دارد کنار بیاید. یکی از شخصیتهای محبوب من در دنیای ولینت Ninjak بوده و هست. البته چندان اشنایی زیادی با کاراکترهای ولینت ندارم اما حداقل در کمیکهای قدیمیش او را خوب می‌شناسم. در این کمیک او شخصیتی جذاب‌تر و البته کمی شوخ دارد. شخصیتی که احترام زیادی برایش قائلم، نه به خاطر اینکه یک نینجاست و اصولاً به نینجاها ارادت خاصی دارم به خاطر بعد زیبایی که وندتی به کاراکتر او داده است.

این قسمت شما را بیشتر درگیر ادیسه‌ای فضایی خواهد کرد و چیزی که واضح است برنامه‌ی وسیع کراس‌اُورهای آینده‌ی ولینت است. پس منتظر تحولاتی جدی باشید.

مهران فلاح
[rating:8.5/10]


Archer & Armstrong #5

Archer & Armstrong #5

  • نویسنده: Fred Van Lente
  • طراح:     Emanuela Lupacchino
  • ناشر:   Valiant

«مشت و فولاد» نام آرک جدید آرچر و آرمسترانگ است. قسمتی که گذشته‌ی «آرام» یا همان آرمسترانگ را برای ما روشن می‌کند. گذشته‌ی او و یکی از برادرانش، رویارویی او و یکی از برادرانش، گیلاد، قسمتی که به بسیاری از پرسش‌های این سری پاسخ داد.

صحنه‌ی‌های اکشن زیبایی هم در این قسمت به تصویر کشیده می‌شود مانند درگیری دو جاویدان و خسارت وارد شده به محیط اطرافشان، بلند شدن موی آرچر هم نکته‌ی جالب دیگری بود که قطعاً همین جزئیات کوچک هستند که به داستان ماهیت می‌دهند. تمامی قسمت‌های این کمیک جذاب بوده و شما را برای خواندن ادامه‌ی داستان مجاب می‌کند اما نکته‌ای که نمی‌توان از گفتنش گذشت تغییر ناگهانی طراحی کار است. نمی‌دانم چرا در اوایل اکثر کارها همیشه طراحان خوبی انتخاب می‌شود و به یکباره بعد از چند قسمت غیبشان می‌زند، شاید برای کشیدن خواننده به سمت داستان باشد و وقتی که به داستان وابسته شد پس برایش طراح دیگر فرقی نمی‌کند. البته از حق نگذریم این قسمت هم طراحی‌اش دست کمی از «کلیتون هنری» ندارد و تقریباً در یک رنج قرار می‌گیرند.

این کمیک را به خیلی‌ از طرفدران داستانهای فانتزی و باستانی پیشنهاد می‌کنم، آرچر و آرمسترانگ را فراموش نکنید.

مهران فلاح
[rating:8.5/10]


Harbinger #7

Harbinger #7

  • نویسنده:  Joshua Dysart
  • طراح:     Barry Kitson
  • ناشر:    Valiant

هاربینجر از آن کمیکهایی بود شروع بسیار طوفانی‌ای داشت و می‌دانست که به کجا پیش می‌رود اما در قسمت قبل اوضاع تغییر کرد و به یکباره آن همه پیش زمینه‌ی خوب تخریب شد. البته این قسمت به نسبت شماره‌ی قبل بسیار زیباتر و دراماتیک‌تر بود اما در هر صورت نمی‌توان خود را گول زد، چون قسمت‌های اولیه انصافاً چیزی دیگر بود. این قسمت دراماتیک بود چون یکی از بهترین لحظات شخصیت‌پروری را دربرداشت. با توجه به اطلاعات کمی که به دست آوردم «فلامینگو» در دنیای قدیمی هاربینجر چندان نقش کلیدی‌ای را ایفا نمی‌کرده و به عنوان کاراکتری فرعی در چند قسمت ظاهر شده بود اما در این کتاب نویسنده به شخصیت اویک پیش‌زمینه‌ی قوی یک ابرقهرمان زن خودساخته را می‌دهد. فلش‌بک‌هایی که به سرگذشتش از زبان خودش نمایش داده می‌شود، اختلاف والدین، فرار از خانه از او یک نماد رنج و سختی ساخته که حالا به دست پیتربه قهرمان تبدیل می‌شود. این که نویسنده سعی دارد به ما نشان دهد با وجود ظاهر ضعیفی که او دارد چگونه روحش و درونش استوار است. تمامی این‌ها را خیلی خوب می‌شود در شخصیت فلامینگو احساس کرد و این برای نویسنده‌ای آسان نیست که شما بتوانید با کاراکترش همزادپنداری کنید، کاراکتری که دایسرت در این قسمت معرفی می‌کند می‌توان تا عمق وجودی‌اش را حس کرد. البته ضعف‌های این قسمت مثل نادیده گرفتن به یکباره‌ی دیگر کاراکترها شاید به چشم نیاید اما چیزی است که قابل چشم پوشی نیست.

می‌دانم که برای همه سخت است که بتوانند کاراکتر جدیدی را در یک قسمت بپذیرند اما شاید از درون او را بشود حس کرد حتماً در یک پنل هم می‌توان با او ارتباط برقرار کرد پس اگر با یک بار خواندن این داستان این اتفاق نیافتاد ناامید نشوید، این کتاب را چندین بار بخوانید.

مهران فلاح
[rating:7.5/10]


 The Amazing Spider-Man #700The Amazing Spider-Man #700

  • نویسنده:  Dan Slott
  • طراح:     Humberto Ramos
  • ناشر:    Marvel

پایان اسپایدرمن شگفت‌انگیز، یعنی چه بلایی بر سر پیتر پارکر خواهد آمد؟ زنده می‌ماند؟ یا مثل همیشه بر دشمنانش پیروز می‌شود؟ شاید این هم یکی دیگر از حقه‌های مارول برای فروش بیشتر باشد.

احتمالاً این‌ها سوال‌هایی هستند که طی این چند ماه برای خواندن شماره‌ی جنجالی ۷۰۰ از خود پرسیدیم. اما بالاخره شماره‌ی اخر هم از راه رسید و به تمام این سوال‌ها پایان داد. نمی‌خواهم از همان اول نقد این کمیک و نویسنده‌‌اش را تخریب کنم، قطعاً این داستان جنبه‌های مثبتی هم دارد، نمی‌شود هیچ‌وقت یک طرفه به قاضی رفت. دن اسلات، از نظر خیلی از طرفداران تنها مجرم محکوم به قتل این ماجراست. وعده و وعید‌هایی که برای شماره‌ی آخر او و همکارانش دادند تا چه حد به واقعیت پیوست؟ خود او می‌گفت این یکی از بهترین داستانهایی است که تا به حال نوشته‌ام، دقیقاً هم همین‌‌طور است چون کمیکهای چندان جذابی در کارنامه‌اش ندارد. اما اگر بخواهم اسلات را با نویسنده‌ی بزرگی مثل بندیس مقایسه کنم به پایانی که بندیس برای دنیای آلتیمت پیتر پارکر در نظر گرفت و مرگ حماسی‌اش نمره‌ی ۱۰ از ۱۰ می‌دهم اما پایان پارکر در دنیای اصلی که باید بیشتر بهش توجه می­شد لایق بیشتر از ۵ را ندارد. این آرک اگر این همه روی آن مانور داده نمی­شد می­شد آن را جزء آرک­های خوب اسپایدرمن به حساب آورد اما وقتی صحبت از پایان دادن به حماسه­ی یک کاراکتر به شدت نمادین و ۵۰ ساله می­شود قضیه فرق می­کند. این کمیک لایق یک پایانی حماسی بود. البته اگر بشود اسمش را پایان گذاشت، چون بیشتر شبیه آغازی نو برای جسم پیتر پارکر است، آغازی که پایانش مشخص نیست به کجا ختم خواهد شد.

این قسمت صحنه­های زیبایی هم داشت مثل برزخی که پیتر با عزیزانش ملاقات می­کند یا… این بخش را ترجیح می­دهم نگویم که چیزی فاش نشود. اما با وجود حاشیه­هایی که برای این کتاب پیش آمد فکر نمی­کنم حتی آن­هایی که از مارول دلخور باشند حداقل این کتاب را از سر کنجکاوی هم که شده نخوانده باشند.

من که ترجیح می­دهم اولویت اول را مایلز مورالز دنیای آلتیمت قرار دهم و در کنارش این کمیک را هم دنبال کنم تا ببینم مارول چه خواب­هایی برای قهرمان جدید ما دارد.

مهران فلاح
[rating:5.5/10]


 Captain America #1Captain America #1

  • نویسنده:  Rick Remender
  • طراح:     .John Romita Jr
  • ناشر:    Marvel

خیلی کم پیش آمده که در کمیک­های کاپیتان آمریکا اشاره­ای به کودکی او شده باشد اما شروع این کتاب با پنلی از مشاجره­ی پدر و مادر استیو شروع می­شود و این مسأله نه اینکه بخواهد در داستان به پیشینه­ی کاپیتان بپردازد بلکه هدف جمله­ی پندآمیز مارد استیون است که: “همیشه روی پای وایسا و نزار که دیگران بهت خوب و بد رو نشون بدن”

المان­هایی در داستان وجود دارد که نوید یک داستان پرمغز را می­دهد، قرار دادن روابط عاطفی در این میان هم به گسترش فضای کمیک کمک شایانی می­کند. در این داستان کاپیتان آمریکا مثل اکثر اوقات یک فرد میهن­پرست یا یک نماد سیاست ظاهر نمی­شود بلکه انسانی عادی و خانواده دوست در پشت پرده­ی این کمیک قرار دارد. اشکالاتی که می­توان به این داستان گرفت علاوه بر گریختن غلو شده­ی کاپیتان از دست زولا، زنده­ماندن عجیب کودک در سپر اوست. اینکه چطور یک نوزاد در آن شرایط زنده ماند بیشتر از معجزه با چیز دیگری نمی­توان اشتباه نویسنده را تبرئه کرد. در مورد طراحی هم با وجود اینکه علاقه­ای به طرح­های جان رومیتا ندارم اما به نظرم جزء طراحی­های خوب او به حساب می­آید.

مهران فلاح
[rating:8.5/10]


Deadpool #1

Deadpool #1

  • نویسنده:  Gerry Duggan, Brian Posehn
  • طراح:     Tony Moore
  • ناشر:    Marvel

اوضاع آمریکا به شدت به هم ریخته است، فقر و بدبختی همه چیز را فرا گرفته و قحطی سر به فلک می­کشد. تنها کسی که می­تواند مردم را از این وضعیت خلاص کند کسی نیست جز ددپول.

داستان­های ددپول همیشه با طنزی آمیخته با جدیت همراه بوده. قرار دادن فردی شوخ­طبع در موقعیت­های بغرنج تا همه چیز را به سخره بگیرد. اما اشتباه نکنید، این­بار با آن داستان­ها طرف نیستید، این داستان همه چیز را به سخره می­گیرد. ثور، کاپیتان آمریکا، اعضای شیلد، فرانکنشتاین و تمام کاراکترهای تشکیل­دهنده­ی این کتاب که ددپول گل سرسبد آن­هاست. کمدی­ای تلخ که کمی بیشتر از کم آزاردهنده­است. البته اگر از جنبه­ی شوخی با کاراکترها به آن نگاه نکنیم چون برایان پوسن و دوگان در این کتاب به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی­کنند، اوضاعی بحرانی که فقط برای خنداندن شما مهیا شده. دیالوگ­های خوب و بد طنز، طنز موقعیت، شخصیت­هایی فکاهی که خیلی خوب و متناسب با جو داستان طراحی شده­اند و اینجاست که به حرف من ایمان میاورید که تونی مور طرح­هایشش مناسب کارهای کمدی است.

 در نقد کمیک Deadpool Kills The Marvel Universe اشاره کرده بودم که ددپول از جمله­ی آن شخصیت­هایی است که همواره بازیچه­ی دست اکثر نویسنده­ها بوده و این کمیک نمونه­ی خوبی از آن است. اگر صرفاً به دنبال فان و گذراندن وقت هستید این داستان را فراموش نکنید.

مهران فلاح
[rating:7/10]


Avengers Arena #1

Avengers Arena #1

  • نویسنده:  Dennis Hopeless
  • طراح:    Kev Walker
  • ناشر: Marvel

به قدری این روزها از نقد کمیکهای Marvel Now نوشته‌­ام که نمی­دانم برای این کمیک دقیقاً از کجا شروع کنم. به سراغ اواسط داستان می­روم جایی که مبارزه­ای خونین آغاز می­شود و اعضای تیمها فقط ۳۰ روز فرصت دارند تا در این مبارزات تنها یک نفرشان زنده بماند. تمام این بازی توسط آرکید برنامه­ریزی می­شود و نشان می­دهد که با هیچ­کس شوخی ندارد.

چیزی که در مورد کمیکهای جدید مارول مشخص است این است که ناشر سعی دارد به شخصیت­های فرعی در قالب داستان­هایی مستقل بیشتر بپردازد اما ظاهراً فراموش کرده که این شخصیت­ها همگی یا عضوی از اونجرز هستند یا اکس-من، پس با وجود داستان­های قابل قبولی از این شخصیت­های اصلی چه لزومی برای خواندن این کمیک­ها هست؟ قطعاً در بین این کمیک­ها عنوان­های خوبی هم پیدا می­شود اما این کتاب از آن خوب­ها نیست اما متوسط است و چقدر پلات این کمیک به رمان Hunger Games اما از چند بعد متفاوت شباهت دارد.

مرگ اعضای آکادمی در داستانی طبیعتاً مخاطب­ جذب­کن نیست و شاید صدای طرفدران آن را هم دربیاورد.

مهران فلاح
[rating:6/10]


Indestructible Hulk  #۱

Indestructible Hulk  #1

  • نویسنده:  Mark Waid
  • طراح:     Leinil Francis Yu
  • ناشر: Marvel

عنوان­های بزرگ نویسندگان بزرگ می­طلبند و داستان هالک مارک وید و لنیل یو عصر جدیدی را در تاریخ این عنوان بزرگ باز کردند.

تیک، تیک، تیک. این دقیقاً پنل اولیه­ی شروع داستان است، دیالوگ­های زیبایی که بین بنر و هیل انجام می­گیرد. شروعی آرام که کم‌کم اوج می­گیرد. در شروع داستان فقط منتظر بودم تا ببینم وید ذهن من را به کجا می­کشاند. تیک، تیک، تیک. تایمری که نشان­دهنده­ی انفجار بمب بنر یعنی هالک است. ضربه­ای به سر و بفرمائید، هالک آماده است.

صفحه­ی ۱۲ به بعد است که یو هنر خود را به نمایش می­گذارد. هنری که به گفته­ی خودش سبک «شبه-رئالیسم پویا» نام دارد و این شبه-رئالیسم در این داستان به زیبایی هر چه تمام­تر خود را نشان می­دهد. قطعاً هنر طراحی که بتواند در این عرصه سبک­سازی کند بسیار قابل تحسین است و به شخصه برای او احترام خاصی قائلم.

این کمیک همانند زوج هنری تیم All New X-Men توانسته خود را از دیگر عنوان­های جدید جدا کند و در رتبه­ی بالایی قرار دارد.

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


Fantastic Four #1

Fantastic Four #1

  • نویسنده:  Matt Fraction
  • طراح:     Mark Bagley
  • ناشر: Marvel

۴ سال از زمانی که جاناتان هیکمن بهترین و تحسین­برانگیزترین داستان­های ۴ شگفت­انگیز را شروع کرد می­گذرد، داستان­هایی که تحولات شگرفی در اولین خانواده­ی دنیای کمیک ایجاد کرد، مرگ جانی استورم، انجمن «رید» و تشکلیل «بنیاد آینده» یا همان FF. اما زمانی که توقع مخاطب نسبت به داستانها بالا می­رود دیگر خواندن یک داستان متوسط هم برایش سخت است حتی اگر نویسنده­اش نویسنده­ی بهترین داستان­های ایرون­من یعنی مت فرکشن باشد.

در قدم اول فرکشن سعی می­کند نشان دهد که کاملاً با نقش هر ۴ شخصیت اصلی آشناست. رید و علاقه­اش به مسئولیت­پذیری، نقش سو به عنوان مادر خانواده، جانی و بن به عنوان ناجیان همیشه حاضر که در این قسمت از حد معقول بیشتر به آن­ها پرداخته می-شود. این­ها نکات مثبت این کمیک هستند. درجه­بندی این کمیک در قسمت اول کمی سخت است چون از آن داستان­هایی نیست که بتوان در یک قسمت درباره­اش نظر داد، طرح کلی کم­کم ریخته می-شود و کاراکترها در حال معرفی هستند اما در برابر کمیک FF که به صورت موازی با این داستان پیش می­رود این سری بسیار بهتر است. اما قطعاً کمیکی نیست که مخاطب بلافاصله درگیر ماجرایی شوکه-کننده همانند کمیک Thor شود.

در مورد طراحی مارگ بگلی قرار نیست با محیطی فرار یا کاراکترهایی خدایی روبرو باشیم پس طرح­های او با داستان فرکشن همخوانی دارد ضمن اینکه نه خیلی عالی هستند و نه خیلی بد. میانه­ای هماهنگ با داستان.

فرکشن و بگلی امکانات یک داستان محکم و پویا را در اختیار دارند اما استفاده از این ابزار و طی کردن درست این مسیر شرط اصلی است که در این راه زمان همه چیز را معلوم می­کند پس باید به آن­ها زمان داد.

مهران فلاح
[rating:7/10]


Thor: God Of Thunder #1

Thor God Of Thunder #1

  • نویسنده:  Jason Aaron
  • طراح:     Esad Ribic
  • ناشر:    Marvel

«خدای سلاخی» کسی است که به هیچ کسی رحم نمی­کند حتی خدایان دیگر، حال تصور کنید دنیای بدون خدایان را.

داستانی بسیار شروع می­شود و تا به خودتان می­آیید درگیر ماجرایی بزرگ می­شوید، بزرگ چون اینبار مرگ خدایان در کار است. داستانی که بین ۳ شخصیت مختلف ثور در زمان­های حال، گذشته و آینده سوئیچ می­شود.

طرح­های ریبیک در این داستان سرد، وهم­اور و اسطوره­ای است. البته در این قسمت شخصیت ثور جوان آنچنان هم به یک اسطوره شبیه نیست، بیشتر مانند یک جنگجوی بی­اصل و نسب است که کمترین شباهتی به یک خدا ندارد، آن هم خدایی که ناجی دیگران است و این از ضعف­های این داستان می­توان شمرد.

در مجموع این قسمت بسیار خوب اغاز می­شود و برای ادامه دادن گزینه­ی مناسبی است اما جیسون آرون باید حواسش باشد که با یک داستان اکشن طرف نیست و امیدوارم روند خوبی که پیش گرفته تا پایان آرک ادامه یابد.

مهران فلاح
[rating:8/10]


Batgirl # 14

Batgirl # 14

  • نویسنده: Gail Simone
  • طراح:     Ed Benes
  • ناشر: DC

جوکر آمده تا برای هیچ­کدام از هم­پیمانان بتمن خواب و خوراک نگذارد و این قضیه از همه زجرآورتر برای باربارا گوردون است. وقتی که جوکر او را فلج کرد زندگی­اش در سری بتمن تغییر عمده­ای داشت، تغییری که سیمون سعی کرد تا با بازگرداندن سلامتی بت­گرل تحولی در دنیای بتمن به وجود آورد. از آن موقع و از همه مهم­تر از قسمت اول سری New 52 باربارا سعی کرد تا آن کابوس همیشگی بازگشت جوکر را فراموش کند اما حالا جوکر بازگشته تا به خاطر خصومت شخصی­ای که با بتمن دارد او را در منگنه قرار دهد، حال باید دید که بت­گرل در برابرش زانو می­زند یا خیر. جوکر عزیزترین فرد باربارا را ربوده و حالا برای او پیشنهادی عجیب دارد. اما واقعاً این عزیرترین فرد تا به حال کجا بودهف چرا هرگز به او پرداخته نشده که حالا سیمون می­خواهد از این طریق مخاطب جذب کند. در این شکی نیست که این داستان استرس لازم را دارد و داستان خوبی است اما در کل داستان­های New 52 سیمون بالا و پائین­های زیادی داشته و همانند بتمن اسنایدر جریان یکنواختی را طی نکرده است. طراحی کار را اگر اردیان سیاف بر عهده داشت بیشتر به دل می­نشست.

 در هر حال این داستان از یک داستان متوسط رو به بالا چیزی بیشتر نیست.

مهران فلاح
[rating:6.5/10]


Iron Man #4

Iron Man #4

  • نویسنده:  Kieron Gillen
  • طراح:     Greg Land
  • ناشر:    Marvel

آیرون­من در دنیای مارول کاراکتری بزرگ و البته پررنگ سیاسی است، همانند کاپیتان امریکا. اما چیزی که او را از کاپیتان متمایز می­کند شرایط زندگی او و محیطی که در آن قرار دارد است. کاپیتان آمریکا نمادی سیاسی و میهن­پرست است، اما آیرون­من نمادی سیاسی اما عیاش، میلیاردر و خوش­گذران است که با وجود تأکیدش برای کمک به کشورش باز هم اهداف شخصیش بیشتر برایش اهمیت دارد. اما در این داستان گیلن تونی استارک را فردی نجیب به تصویر می­کشد، فردی که به خانواده وافادار است. به جز روایت تکراری و خسته­کننده­ای که این کمیک دارد تنها دیالوگ­ها و طراحی است که به پیشبرد داستان کمک می­کند، البته اگر آیرون­من از شخصیت­های محبوب من نبود قطعاً این کمیک را در قسمت اول دراپ می­کردم. اما فن بودن و نوشتن نقد کمیک­ها این مشکلات را هم دارد. باید سوژه­ای چند بار بازنویسی-شده را تحمل کرد. «اکسترمیس» به دست ادم بدها افتاده و آیرون­من است که باید جلوی آن­ها را بگیرد تا کار دست دنیا ندهند.

و در آخر یک نصیحت برادرانه: اگر از طرفداران تونی استارک هستید و منتظر اکران قسمت سوم فیلمش این کمیک را نخوانید چون هیچ­کس مسئولیت عواقبش را به گردن نمی­گیرد.

مهران فلاح
[rating:4.5/10]


All New X-Men #3

All New X-Men #3

  • نویسنده:  Brian Michael Bendis
  • طراح:     Stuart Immonen
  • ناشر:    Marvel

در میان خیل عظیم کمیک­های مارول یکی از کمیکهای که حساب خود را بقیه جدا کرد همین کمیک بود، کمیکی با نویسندگی داستان نویس محبوب من برایان مایکل بندیس و طراحی زیبا و در خور داستان استوارت ایمونن.

این داستان به قدری جذاب و گیراست که قطعاً طرفداران قدیمی و جدید اکس-من را راضی نگه می­دارد. بندیس لِم تمامی کاراکترها را در دست دارد و دیالوگ­های زیبایی را خلق کرده. ماجرایی که گوشه­ای از آن هم به داستان اونجرها علیه اکس-من و قضیه­ی فینیکس گیره شده و به خوبی از آن هم بهره می­گیرد و انرژیک بودن دیالوگ­ها و و تصاویر را قطعاً طراحی زیبای ایمونن تکمیل می­کند.جین گری بازگشته و اعضای اکس-من با شکل آینده­ی خود روبرو می­شوند. تنها اشکال کوچک این قسمت شاید محوریت داستان تنها حول اسکات کمی ناخوشایند باشد اما تا به اینجای کار این عنوان تمام پارامترهای ضروری یک شروع دوباره را داراست.

مهران فلاح
[rating:9.5/10]


Green Lantern #15

Green Lantern #15

  • نویسنده:  Geoff Johns
  • طراح:     Doug Mahnke
  • ناشر: DC

سایمون باز پس از تنها ۴ شماره حضور در دنیای گرین لنترن ، به شخصت محبوب بسیاری از طرفداران تبدیل شده است. جف جانز با خلق این شخصت توانسته به کمیک گرین لنترن خود روح تازه ای ببخشد و حتی آینده دنیای دی سی را نیز تغییر دهد.

پس از زد و خورد با جاستیس لیگ در شماره قبل ، سایمون در شماره ۱۵ام به دنبال اثبات بیگناهی خودش است. روند داستان کمی کند تر است چرا که حرف های نگفته زیادی باید زده شوند. اما با موقعیت های مناسب و نشان دادن صحنه های دیگر، جف جانز موفق میشود که پویایی کمیک را حفظ کند.

در ابتدای این شماره میبینیم که «ارتش سوم» پیش می آید و با نزدیک تر شدن به زمین حتی جان قهرمان داستان را تهدید میکند. پس باید انتظار اتفاق های هیجان انگیزی در ادامه این کراس اور باشیم.

گرین لنترن سابق ، هال جوردن هم در این شماره نشان داده میشود و بیشتر و بیشتر به سمت سرنوشت خودش حرکت میکند. آیا این سرنوشت تبدیل شدن به یک بلک لنترن است ؟

طراحی ها نیز مثل همیشه عالی هستند و میتوان گفت که کمتر پنلی است که بتوان از آن اشکال گرفت. تنها چند جا صورت سایمون باز به خوبی طراحی نشده است.

در کل گرین لنترن کمیکی است که ارزش دنبال کردن را دارد. حتی اگر از اتفاق های گشذته این کمیک اطلاع ندارید ، میتوانید از زمان حضور «سایمون باز» به بعد را مطالعه کرده و از این کمیک جذاب لذت ببرید.

پوریا تقوی مقدم
[rating:9/10]


Nightwing #15

Nightwing #15

  • نویسنده:  Kyle Higgins
  • طراح:     Eddy Barrows
  • ناشر: DC

دنیای دیک گریسون در حال نابودی است. هر چیزی که از شماره اول تا کنون برای داستنش زحمت کشیده بود را دارد از دست میدهد. و همه این ها هم زیر سر جوکر است.

این اولین شماره نایت وینگ در کراس اور بزرگ «مرگ خاندان» است و جوکری را به نمایش میگذارد که تمام دار و ندار دیک گریسون را تهدید میکند.

چند صحنه افتتاحیه این کمیک بسیار جالب پنل بندی شده بود. جوکری ترسناک. جوکری دیوانه. جوکری خندان. جوکری که واقعا جوکر بود.

اما تمام این شماره با ترس و وحشت از جوکر سپری نشد. روابط رمانتیک دیک گریسون ، خواستنی ترین جوان گاتهام ، نیز نشان داده شد و این در نوع خود فن سرویسی بزرگ بود.

طراحی های این کمیک مانند همیشه در نشان دادن حرکات و درگیری ها عالی بود ، اما در نشان دادن احساسات و عواطف اندکی ضعف داشت ، هرچند که نسبت به شماره های قبلی بهتر شده بود.

در نهایت باید بگویم که ورود نایت وینگ به کراس اور «مرگ خاندان» با اینکه جذاب بود ، ولی کمی برای روند داستان زود بود. دیک به تازگی همه اینها را به دست آورد بود و از دست دادنشان شاید آن ضربه روحی لازم را به خواننده وارد نمیکرد. اما برای خود دیک گریسون ، همه چیز در حال فروپاشی است. باید دید که آیا او میتواند در شماره آینده سلامت روانی خود را حفظ کند یا خیر.

پوریا تقوی مقدم
[rating:7.5/10]


I, Vampire #14 I, Vampire #14

  • نویسنده:  Joshua Hale Fialkov
  • طراح: Andrea Sorrentino
  • ناشر: DC

خواننده های کمیک معمولا میتوانند با درصد خطایی مشخص ، آینده کمیک مورد علاقه شان را حدس بزنند. اما آی ومپایر چیز دیگری است. همه چیز جدید است. هر اتفاقی ممکن است بیوفتد و هیچ چیز قطعی نیست.
نویسند این کمیک در هر ۶ شماره چنان پیچی به داستان داده است که هیچ کس تصورش را نمیکرد و حالا در شماره ۱۴ دارد به سمتی میرود که هیچ آینده ای را نمیتوان برای ادامه داستان و پیچش شماره ۱۸ متصور بود.
آیا خون آشام ها قدرت را به دست میگیرند ؟ آیا ملکه خون قدرتش را به دست خواهد آورد ؟ و یا باز هم همه چیز به طرزی باورنکردی به هم میریزد ؟
در مورد طراحی های این کمیک حرف خاصی برای گفتن باقی نمانده است. همه چیز عالی است. هر چیزی سر جای خودش است و به زیبایی هر چه تمام تر اتفاق می افتد. و این اندوه را در خواننده زنده میکند که این طراح قدرتمند به زودی مجموعه آی ومپایر را ترک خواهد کرد.
اگر بعد از خواندن داستانهایی از نوع «گرگ و میش» ، علاقه خود را به خون آشام ها از دست داده اید ، خواندن کمیک آی ومپایر اکیدا به تمامی شما توصیه میشود ، چرا که این کمیک کاری خواهد کرد که دوباره به جذابیت مرگبار خون آشام ها ایمان بیاورید.

پوریا تقوی مقدم
[rating:9.5/10]


Shadowman #2 Shadowman #2

  • نویسنده:  Justin Jordan, Patrick Zircher
  • طراح: Patrick Zircher
  • ناشر: Valiant

تا این لحظه که این نقد را برای شما مینویسم ، تمامی کمیک های انتشارات والیانت ، کمیک هایی بسیار خوب و زیبا بوده اند. اما اگر شما نیز مثل من به کمیک های دارک و فانتزی علاقه بیشتری داشته باشید ، شدومن را با دید دیگری نگاه خواهید کرد.
داستان اصلی شدومن شاید کلیشه باشد. اینکه قهرمان کمیک به طرزی عجیب قدرتی به دست آورد که آن را نمیخواد ، چیز جدیدی نیست. اما همین کلیششه چنان زیبا اجرا شده است که شما را مجبور میکند که یک ضرب تا آخرین صفحه را بخوانید.
طراحی ها نیز بسیار عالی هستند و کیفیت بالایی دارند. خلاقیت به کار برده شده در طراحی پنل ها نیز قابل چشم پوشی نیست. چطور میشود هیولایی که برای دوختن یک کت و شلوار پیش خیاط میرود را فراموش کرد ؟
شدومن کمیکی است پر از اکشن ، خون ، تاریکی و ترس. پس تمام طرفداران کمیک های دارک را به خواندنش دعوت میکنم. مطمئن هستم که از خواندن آن لذت خواهید برد.

پوریا تقوی مقدم
[rating:8.5/10]


Witch Doctor: Mal Practice #1 Witch Doctor Mal Practice #1

  • نویسنده:  Brandon Seifert
  • طراح: Lukas Ketner
  • ناشر: Image

ویچ دکتر کمیکی است که از همان ابتدا شما را مجذوب میکند. کمیکی تاریک و ترسناک و در عین حال کمدی. کمیکی که شما را تا آخرین پنل صفحه آخر همراه خود میکشد.
ایده کمیک بسیار جذاب است. دکتری که به درمان بیماری های ماوراالطبیعه مشغول است و در همان صفحات اول با تلاض فراوان شیطانی را از بدن بیمارش خارج میکند.
شخصیت های کمیک بسیار جذاب هستند. دکتری که شباهت اخلاقی اش به شخصیت سریال دکتر هو کم نیست ، دانشجوی پزشکی ای که زیر دست ویچ دکتر خدمت میکند و زنی که چیز زیادی در مورد او نمیدانیم. همه اینها موقعیتی خلق میکند که میتوان از خواندنش لذت برد. اما همه اینهایی که در موردشان حرف زدم ، نیمه اول این کمیک است. این کمیک داستانی جذاب را دنبال میکند که برای اینکه لوس نشود حرفی از آن نخواهم زد.
طراحی های کمیک بسیار مناسب فضا بوده و بین کمدی و ترس در حرکت هستند. گاهی خواننده نمیداند که باید از واکنش شخصیت ها به قهقهه بیافتد و یا از ترس به خود بلرزد.
در آخر باز هم تاکید میکنم که ویچ دکتر کمیکی است که حتما باید آن را خواند.

پوریا تقوی مقدم
[rating:9/10]


Saga #7&8 Saga #8

  • نویسنده:  Brian K. Vaughan
  • طراح: Fiona Staples
  • ناشر: Image

آه ساگا… ساگای خوب و دوست داشتنی. در این مدتی که تو نبودی همه چیز بیرنگ و بی روح بود. زندگی معنای سابق را نداشت. اما بالاخره تو آمدی !
پس از چند ماه انتظار کمیک زیبا و فوق العاده ساگا دوباره شروع به منتشر شدن کرد و همه طرفداران کمیک را خوشحال نمود.
در مورد ساگا در سایت فانتزی کمیک بسیار صحبت شده است. ساگا به انتخاب IGN بهترین کمیک جدید سال ۲۰۱۲ بوده و به حق لایق چنین رتبه ای نیز هست.
در شماره ۷ و ۸ پدر و مادر مارکو وارد داستان میشوند و دینامیک عاشقانه بین شخصیت ها قطع میشود. چرا که مارکو و مادرش برای نجات الیزابت به سیاره ای دور افتاده رفته اند و الانا و پدر مارکو در سفینه تنها مانده اند. و این شرایط باعث بروز دیالوگها و موقعیت های بسیار زیبایی بین شخصیت ها میشود.
ساگا کمیکی بینهایت عالی است. شخصیت های جذاب ، طراحی فوق العاده زیبای فیونا استیپلس ، داستانی غنی و پر از پپیچ و خم و صحنه هایی خلاق که هیچ جای دیگری نخواهید دید.
ساگا بهترین کمیکی است که در حال حاضر منتشر میشود و اگر آن را نمیخوانید ، دارید به خودتان ظلم میکنید.

پوریا تقوی مقدم
[rating:10/10]


Comics.Fantasy.ir © ۲۰۱۲ All Rights Reserved


    • MEHRAN
      در پاسخ به MEHRAN

      راستی بچه‌ها Shadowman و I,Vampire رو هم سریع بنویسید که اضافه کنم.

    • پیشگو
      در پاسخ به پیشگو

      خسته نباشید بچه ها. بعد از مدت ها یه نقد رفت روی سایت.

      من دو جا باهاتون مخالفم :
      هاربینجر خیلی خوب بود. شخصیت پردازی فوق العاده ای داشت واقعا. فلامینگو خیلی آدم باحالی به نظر میاد.
      بتگرل هم خوبه. تنها «مرگ خاندان»یه که جوکر توش به زور وارد نشده و میشه گفت واقعا داره روند اصلی داستان طی میشه.
      در مورد مارول ناو ها هم یکمی وسوسه ام کردید… شاید یه شانس دوباره بهشون دادم. 🙂

      پ.ن. اون تولبار سایت رو درست کنید. تا آگوست داره فقط.

      • MEHRAN
        در پاسخ به پیشگو

        مگه من چی گفتم در مورد هاربینجر؟
        بتگرل هم یعنی چی جوکر به زور وارد نشده؟ نفهمیدم منظورتو.

        • پیشگو
          در پاسخ به MEHRAN

          خواستم تاکید کنم. :دی
          ببین توی خیلی از داستان های خانواده بتمن ، جوکر جزئی از داستان اصلی نیست و زورکی جاش دادند توی داستان. نمونه اش دتکتیو کمیکس که بدون جوکر خیلی جذاب تره.
          اما در مورد بتگرل ، چون از اول داستان نویسنده نمیگذاره ما ماجرای جوکر یادمون بره ، جوکر به عنوان یه بخشی از داستان که همیشه منتظرش بودیم ، وارد میشه.
          نه مثل دتکتیو کمیکس به زور.

    • MEHRAN
      در پاسخ به MEHRAN

      یادش بخیر. چقدر کمیک می خوندم من این‌جا. خودم این لیست رو دیدم موندم چجوری این همه عنوان رو پیگیری می کردم!
      جالب اینه که تو این پست فقط من و پوریا نقدا رو نوشتیم تو کامنت ها داریم به بچه ها اشاره می کنیم:دی