چگونه یک نویسنده‌ی کمیک شویم یا آن‌چه درباره‌ی کمیک باید بدانید | بخش اول

توسط : در تاریخ : یکشنبه, ژوئن 2nd, 2013

  • نوشته‌ی کلی تامپسون
  • ترجمه‌ی رضا برزگر
  • ویرایش از فرزاد خلیلیان
  • کپی رایت © ۲۰۱۳ فانتزیِ کمیک

 

dont_write_comics_header

اگر شما به کمیک علاقه مندید صرفاً چون فکر می کنید نوشتن و ساختنش آسان است و یا برایتان راه میانبری برای هدفی دیگر( مثل ساختن فیلم از روی کمیک شما) محسوب می شود بگذارید همین جا جلوی شما را گرفته و به سمت درب خروج راهنماییتان کنم. این درست است که بسیاری فیلمنامه ها با مهندسی معکوس تبدیل به کمیک شده اند، و بعد از این که کمیک های موفقی بوده اند تبدیل به فیلم های موفقی هم شده اند( بلافاصله سی روز از شب به ذهنمان می آید) اما هیچ راه ساده و آسانی در مورد ساختن کمیک وجود ندارد. در واقع، اگر شما با طراح خوبی ارتباط نداشته باشید( و احتمالاً با چند تایی ناشر) و یا این که نخواهید در بعضی موارد پول خرج کنید مسیر پیش رویتان دقیقاً متضاد با سریع و آسان خواهد بود. برای ساختن کمیک های خوب، من حقیقتاً معتقدم که شما باید به کمیک ها عشق بورزید. تنها عشق است که شما را می تواند از این مسیر صعب عبور دهد.

 

چیزی را که می نویسید بشناسید

پس تااین جا رسید… این که یا شما عاشق کمیک ها هستید یا این که تصمیم گرفتید نصیحت من را نادیده بگیرید… در هر حال  مطمئن نیستم چرا به خواندن این مقاله ادامه می دهید، اما به هر حال شما این جایید.

اول و پیش از هر چیزی، به شما پیشنهاد می کنم قالب کتابی را که در آن می خواهید کار کنید بشناسید چون این جا ما فرض را بر این می گذاریم که شما یک حرفه ای باتجربه در حوزه ی کمیک نیستید.ما فرض بر این می گیریم که شما یک سری کمیک دنباله دار در دست اجرا ندارید( منظور از کمیک دنباله دار کمیکی است که پایان مشخصی ندارد) پس بیایید انتخاب هایمان را لیست کنیم و از آن جا ادامه دهیم.


 

One-Shotـتک قسمت: تک قسمت به سادگی همان چیزی است که هست، یک کمیک تک قسمتی.( معمولاً چیزی بین ۲۰ تا ۲۲ صفحه که بستگی به ناشر آن دارد) که یک داستان را کامل تعریف می کنند. کمیک تک قسمتی احتمالاً شروع خوبی برای کار شما نخواهند بود چون نه تنها موفق شدنش بسیار مشکل است، بلکه نقطه ی خوبی برای جهش شما هم نخواهد بود مگر این که سفارشی برای انجامش داشته باشید.

one-shot-image

Anthologiesـگلچین های ادبی: یک گرد آوری از داستان های کوتاه کمیک است و یکی از بهترین راه هایی که به وسیله اش پا در عرصه ی کمیک بگذارید. با خلق یک داستان منسجم  کاری کنید تا در یک آنتالوژی قبول شوید یا با جمع کردن تعدادی از دوستان خلاق و مشتاقتان، آنتالوژی خودتان را بسازید. داستان های کوتاه کمیک درست مثل نوشتن به مهارت های مختصری نیاز دارد و شانس شما برای پیدا کردن ناشر را افزایش می دهد.( یه داستان کوتاه کمیک می تواند طیفی بین یک تا دو جین صفحه را در بر بگیرد)به خاطر این که ناشر فضا( و پول) کمتری را صرف سرمایه گذاری روی ناشناخته می کند.

anthologies-image

Mini-Seriesـمجموعه‌های کوتاه: یک مجموعه ی کوتاه همان گونه است که از اسمش انتظار می رود، مجموعه ی کوچکی از قسمت های مجزا. اغلب مجموعه های کوتاه بین ۴ تا ۶ قسمت هستند، پس اگر برای هر قسمت مثلا ۲۲ صفحه در نظر بگیرید، شما بین ۸۸ تا ۱۳۲ صفحه در کل خواهید داشت. نوشتن مجموعه های کوتاه ۳ قسمتی به اندازه نوشتن مجموعه های ۷ یا ۸ قسمتی عجیب و غیر معمول است. هر کتاب کمیک بالاتر از ۹ قسمت در رده بندی «مجموعه های بلند» قرار خواهد گرفت. مجموعه های بلند معمولا بین ۹ تا ۱۲ قسمت هستند.

mini-series-image

Ongoingـبی‌پایان: یک کمیک بی پایان یک کمیک بدون پایان مشخص است. با اینکه به نظر می رسد باید در یک جایی به پایان برسد اما برایش پایانی در نظر گرفته نشده و این از ویژگی های این سبک از کمیک است. درست مانند وان­شات، این نوع از قالب کمیک از آن هایی نیست که بخواهید نقطه ی آغاز قرار دهیدش. یک کتاب کمیک بی پایان به صاحب اثر و شخصیت ها بستگی دارد و می تواند حتی وقتی تیم اصلی نویسندگی و طراحی تغییر می کند ادامه داشته باشد. به طور مثال بتمن یک کمیک بی پایان است.

ongoings-image

Trade Paperbackـشناخته شده با نام TPB یا Trade: مجموعه ای از تک قسمت هایی که به دو شکل عرضه می شوند. یک مجموعه که به صورت آرک هایی از یک کتاب کمیک بی پایان است و آن ها را به صورت یک کلکسیون در یک جلد با هم جمع آوری می کنند. نوع دوم یک مجموعه کوتاه را در یک جلد کنار هم به صورت یک کتاب در می آورند. اکثر ناشر ها علاقه دارند مجموعه های کوتاه را به صورت جلد های مجزا چاپ کنند و وقتی که همه ی مجموعه منتشر شد، آن ها را در کنار یکدیگر می گذارند و در یک کتاب کلی با قیمتی که کم تر از خرید تک تک جلد ها با هم برای خریدار تمام می شود، عرضه می کنند. خیلی از ناشر ها به شیوه دوم عادت دارند چون نه تنها به آنها اجازه می دهد که فروش آن ها دو برابر افزایش یابد – یک بار به صورت ماهانه و یک بار هم به صورت جلد های تجاری کلکسیونی –  بلکه شکل trade  یا همان شکل تجاری آسان تر به قفسه ی کتابخانه ها  وکتابفروشی ها راه می یابد.
برای اینکه گیجتان کنم می گویم، از لحاظ تکنیکی یک مجموعه ی تجاری  Trade Paperback  می تواند Hardcover(جلد سخت)  باشد اما باز هم trade  یا همان تجاری نام می گیرد.
مجموعه های تجاری گاهی مقدمه می گیرند، یا پرشی به آینده دارند، می توانند شامل بخش هایی اضافی مانند کاور ( طرح های روی جلد)، اسکیس ها یا دست نوشته هایی از طرف خالقان اثر باشد.

trade-paperbacks-image

Graphic Novelـرمان مصور: رمان مصور به کتابهای کمیک طولانی‌ای که برای انتشار در یک جلد طراحی شده است اطلاق می‌شود، درست بر خلاف انتشار به شکل مجموعه ای که در سایر قالب های کمیک رایج است. رمان های مصور هم توسط ناشران مخصوص کمیک و هم توسط ناشران معمول یا قوانین خاص خودشان چاپ می شوند. امروزه رمان های مصور طرفداران زیادی دارند و تقریبا می توان گفت مد شده اند و در واقع قالب بسیار خوبی اند، اما بخاطر داشته باشید که خیلی طولانی اند و از نظر ساختار کمیکی شان بسیار کاملند و نوشتنشان اصلا آسان نیست. کمیک، کلمه ی بدی نیست اما در مقایسه با بزرگی ” گرافیک نول ” (رمان مصور) به نظر می رسد بد باشد.

graphic-novels-image

Webcomicـکمیک های اینترنتی: امروزه میلیون ها راه برای انجام دادن وب کمیک وجود دارد. مانند هر از گاهی گذاشتنشان روی وبلاگ شخصی تان یا ارسال منظمشان در یک وبسایت مخصوص که برای این کار تهیه کرده اید یا تبدیل کردنش به یک کمیک طولانی و دنباله دار. سایت های زیادی هستند که وب کمیک ها را میزبانی می کنند و وب کمیک های زیادی هم وجود دارند که بسیار عالی و  موفق اند. ولی مثل هر رسانه ی دیگری خار سر راهتان وجود دارد پس شاید شما از ناشر بی نیاز باشید اما هنوز به روشی برای رسیدن به یک موفقیت و مورد توجه قرار گرفتن نیاز دارید.

kate-beaton-aquaman

 


اغلب کسانی که برای اولین بار کمیک می نویسند باید هدفشان را مجموعه کوتاه قرار دهند. چرا که از لحاظ تکنیکی با رمان های مصور هم پوشانی دارند و به شما انعطاف لازم را می دهند تا بتوانید درک کمیک نوشتن پیدا کنید و آن را مدیریت کنید و سرو سامان دهید.
ما در قسمت بعد در مورد چطور کمیک نوشتن صحبت خواهیم کرد. آیا شما می توانید داستانتان را در ۱۳۲ صفحه بنویسید؟ اگر نه،چه بخش هاییش را می توانید نگه دارید؟ بعد از اینکه متوجه شدید چطور باید داستانتان را سامان دهی کنید، شما باید بدانید دقیقا در چه ژانری می خواهید بنویسید. با اینکه دوست دارم تظاهر کنم که همه فرق ژانر و رسانه را می دانند، اما چون ممکن است این دو کلمه بعضی هارا گیج کند، تفاوتشان را خواهم گفت، رسانه به خود کمیک گفته می شود، اما ژانر می تواند وحشت باشد، فانتزی باشد، یا وسترن و ابر قهرمانی. شما دقیق باید بدانید داستانتان در رده بندی کدام ژانر قرار می گیرد.
چیزهای دیگری هم هست که مربوط به بخش بصری و تجسمی کار شما مربوط می شود. مثل ریتم تصاویر، رنگ، قالب بندی، لایه ها، اما می خواهیم از آن عبور کنیم و به زمان ویرایش موکولش کنیم.

 

بخوانید، بخوانید، بخوانید

اگر شما در حال حاضر یکی از طرفداران کمیک هستید پس به احتمال زیاد همه ی خواندنی ها را خوانده اید. اما اگر شما با این رسانه تازه آشنا شده اید، من شما را به راهی مشابه در راه آموزش در نثر هدایت می کنم. بهترین روش یادگیری، خواندن کمیک های عالی است که به شما تکنیک های لازم را یاد خواهد داد، مانند اینکه چقدر متن در یک صفحه باید باشد، چه سبک از طراحی برای داستان شما خوب است و مهم ترین چیز که باید به آن توجه کنید ریتم داستان و ریتم تجسمی کار است. ریتم به عقیده ی من یکی از تنها و عالی ترین عواملی است که باعث ایجاد فرق یک کمیک خوب با یک کمیک عالی می شود. پس تا وقتی که در آینده قرار است با طراحتان کار را انجام دهید، می توانید ریتم داستان را در ابتدا در کمیکنامه‌ی تان (اسکریپت) مشخص کنید، تا طراحتان بتواند آنچه را که انتظار دارید درست انجام دهد.

من به شما پیشنهاد می کنم در همه ی ژانر های کمیک مطالعه داشته باشید، اما حتما تمرکزتان را روی ژانری بگذارید که قرار است در آن مورد داستان بنویسید. حتما امتحان کنید که چه چیز هایی به دردتان می خورند و چه چیز هایی اضافه هستند و چرا؟ همانقدر که خواندن کمیک های عالی به شما کمک می کند خواندن کمیک های بد و متوسط به شما نشان می دهد چه کارهایی را نباید بکنید.

 

از کمک های حرفه ای استفاده کنید

نوشتن کمیک به سادگی نثر نیست اگرچه نزدیک به فیلمنامه نویسی است، اما هنوز با آن تفاوت هایی دارد. بنابر این شما به کمک های مخصوص و حرفه ای در کنار تحقیقات خودتان نیاز دارید. در حالی که در سیل اطلاعات بیرون، خیلی هاشان به درد نمی خورند اما بعضی هایشان بسیار هم عالی اند. یکی از کتاب هایی که  در لیست من در زمان تحصیل در دانشکده هنر و طراحی ساوانا بود کتاب Understanding Comicsـدرک کمیک نوشته‌ی اسکات مک‌کلاود بود، این یکی از بهترین کتابهاییست که من در مورد کمیک خوانده ام. این کتاب اطلاعات و جزئیات را با ساده کردن و قابل هضم کردنشان، بسیار قابل فهم کرده است.

understanding-comics-image

اگر دنبال راهنمایی بیشتر هستید کتاب Writing for Comicsـنویسندگی برای کمیک نوشته‌ی آلن مور و یا Mastering Comicsـمتخصص کمیک نوشته‌ی جسیکا آبل و مت مدن بهترین منبع برای بخش نویسندگی کمیک می باشد.

خب شما حالا ایده ی داستانتان را دارید و این که در چه قالبی آن را ارائه خواهید کرد را می دانید. می دانید که ژانر کارتان چیست و برای این چالش تحقیق هایتان را خواهید کرد، به نظر من شما حالا آماده ی نوشتنید.


    • شوالیه تاریکی
      در پاسخ به شوالیه تاریکی

      متشکرم از سایت خوبتان

    • bird eye view
      در پاسخ به bird eye view

      مرسی واقعا مفید بود .
      دوستان ما مشغول ساخت کمیک استریپ هستیم و خوشحال میشیم از داستانهای شما در مجموعه خودمان استفاده کنیم . مجموعه یک با موضوع tehran in love در دست طراحی هست . حتما به پیج ما در فیس بوک سر بزنید. این مجموعه به صورت رایگان قابل دانلود خواهد بود. ممنون
      https://www.facebook.com/pages/BIRD-EYE-VIEW/418924758166671

      • MEHRAN
        در پاسخ به bird eye view

        فانتزی کمیک اسکریپت نویسای خوبی داره(به لطف این مقاله دیگه همه میدونن اسکریپت چیه) مشکل ما طراح خوب هست که با اتمسفر کمیک آشنایی داشته باشه اگه مایل بودید نمونه کارهاتون رو برای ما ارسال کنید تا تو خود سایت یه کار جدید استارت بخوره.

    • شوالیه تاریکی
      در پاسخ به شوالیه تاریکی

      بگین من چجوری از سایت خوبتون تشکر کنم.الان به همه جا خبر این سایت رو میدم

    • یوسف عدل
      در پاسخ به یوسف عدل

      سلام .
      خیلی خوشحالم که شما جوونا رو میبینم که اینقدر به کمیک استریپ علاقه دارید ولی از من به شما نصیحت : اگه واقعا به کمیک علاقه دارید بهتون بگم که توی ایران هیچی نمی شید .
      من یوسف عدل هستم ، سردبیر مجله ی مصور قبل از انقلاب . به خاطر این میگم تو ایران ادامه ندید چون خودم تجربه کردم … بعد از انقلاب من رو به دلیل چاپ داستان های آمریکایی محکوم کردن و […] بودم … در کل امیدوارم در کاراتون موفق باشید .

    • پیشگو
      در پاسخ به پیشگو

      دست رضا درد نکنه. واقعا به همچین مقاله هایی نیاز داریم.

      راهنمای نوشتن کمیکی که آلن مور نوشته هم خیلی خوبه. در آینده (البته با توجه به کمبود نیرو احتمالا آینده دور) ، حتما باید اینو هم کار کنیم.

    • امید
      در پاسخ به امید

      اینجا واقعا سایت خوبیه!
      داداش چه کمبود نیرویی:)من هی پیام میدم میگم همه چی بلدم شما میگید
      نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
      ولی در کل کارتون عالیه!
      و واقعا هیچ سایتی با این فعالیت و این موضوع تو ایران نیست

      • MEHRAN
        در پاسخ به امید

        شما فقط میگی طراحی سایت بلدی، طراحی قالب و کارای گرافیکی بلدی ولی یه نمونه کار هم به من ندادی، من فقط تو ترجمه به شما نه گفتم.

    • امید
      در پاسخ به امید

      خـــب نمیتونم پیست کنم ق،لینک کارمو بذارم کجا بفرستم؟؟!!
      تو ترجمه هم خدایی بد که ترجمه نکردم؟

    • پوریا
      در پاسخ به پوریا

      خوب بود
      ولی من باز هم نفهمیدم اسکریپت دقیقاً چیه .
      الان من بخوام اسکریپت بنویسم برای کمیک ،
      باید شبیه فیلمنامه بنویسم ؟ شبیه نثر ؟ چی کار باید بکنم دقیقا ؟

      • MEHRAN
        در پاسخ به پوریا

        اسکریپت نوشته ای است که در آن تمام جزئیات داستان مثل حالات روحی و جسمی و شرایط محیطی و جزئیات پنل بندی ها و میزانسن و… باید به طور کامل برای درک بهتر طراح برای تصویر کردن در داستان توسط نویسنده بیان شود. حالا تو قسمتای بعدی این مقاله توضیح کامل دربارش داده شده.
        اینم بخشی از یک اسکریپت نوشته ی فرزاد خلیلیان:
        “پنل ۱
        نمایی از قله ی سر به فک کشیده ی کوه در هوایی آفتابی.
        راوی( بابک):
        کوه…
        وقتی از دور نگاش می کنی. یه تکه ی کامل به نظر می رسه، صلب و استوار…
        پنل ۲
        کنار پنل ۱
        دستی عضلانی و برهنه که فقط یک مچ بند و یه دستکش انگشتی سیاه و سبز آن را پوشانده با تیشه ای که درون مشت گرفته دل دره را می شکافد. روی چلوی ساعد و بازویش تفنگی سیاه رنگ خالکوبی شده که فرشته ای که دست خود را به نشانه ی کمک دراز کرده با دامنی رقصان از آن شلیک می شود. خالکوبی دست دیگر بابک هم عین همین است.”

        • فرزاد.خ
          در پاسخ به MEHRAN

          هان این اسکریپت خدا بیامرز ماست. سنگدل که دادیم دست احمد بکشه هنوز، نکشیده دی: هان در ضمن دیالوگش رو می ذاشتی. ضمن این که من صفحه پنجش رو بیشتر دوست دارم تا یک دی:
          بعد البته استایل هر کسی تو نوشتن فرق داره و این طبیعتاً استایل منه. منتها شکل اصلی نوشتن اسکریپت به همین شکله. یعنی خب یکی مث آلن مور اندازه یه صفحه یهو توضیح می نویسه برا هر پنل یا از اون طرف یه سری نویسنده ها فقط توضیحات تک خطی در مورد کنش توی صحنه می دن.
          ضمن این که علاقه مندا به اسکریپت نویسی می تونن پایان کمیکایی که ناشرایی مث دینامیت و والیانت منتشر می کنن رو ببینن. چون علاوه بر اسکچای کار، بخشی از اسکریپتای نوشته ی نویسنده ها هم اون جا هست و مبنای خوبیه برا این که دستتون بیاد اسکریپت رو چطور باید نوشت.

    • قرقیزستانی
      در پاسخ به قرقیزستانی

      اگه اشتباه نکنم، این کتاب understanding comics به صورت دنباله دار، توی ماهنامه ی «داستان همشهری» چاپ می شد. باز اگه اشتباه نکنم، حدود سال های ۸۸-۸۹ بود. گفتم که اگه علاقه مندا خواستن، تهیه ش کنن.

      پی نوشت: باز هم تحقیق کنید که درست گفته باشم. چون دقیق مطمئن نیستم.
      پی نوشت ۲: یه قسمت امتیاز دهی برای مقالاتتون بذارید. اگه می خواستم به این مقاله امتیاز بدم، ۱۰/۱۰ یا ۹/۱۰ می دادم.
      پی نوشت ۳: تشکر.

      • حسین
        در پاسخ به قرقیزستانی

        متن قایل فهمی داره understanding comics
        و توی مرجع تورنت راحت پیدا میشه.کافیه یکم اینگلیسی بلد باشید تا بتونید بخونیدش.

      • محمد
        در پاسخ به قرقیزستانی

        درسته مدتی تو داستان همشهری چاپ شد الان هم فصل اولش با عنوان هنر کمیک۱ به فارسی هم ترجمه و چاپ شده.

    • حسین
      در پاسخ به حسین

      خیلی ممنون نوشته عالی بود.
      منتظر بخش دوم هستم.

    • رضا برزگر
      در پاسخ به رضا برزگر

      آره قبلا چاپ شده اما نه کامل چون اصلا نمیشه کامل چاپش کرد.من خودم تونسته بودم یه چیزی حدود ده صفحه ازش پیدا کنم.و خیلی هم عالی بود.اما کامل نبود.در هر صورت من در برنامه ی خودم هست که ترجمش کنم.چون واقعا واسه یاد گرفتن کمیک باید اول متن انگلیسیش رو درک کنیم.
      اسکریپت یا کمیک نامه صفحه ای متشکل شده از کلامته که تصاویر رو شرح می ده.مثل نقشه های مهندسی.رابط بسیار مهمه نویسنده با تیم اجرایی یا طراح.که اصول ساختاری خاصی نداره.اما مفاهیمی داره که باید درک شه.و یک سری اصطلاحات.
      در مورد معنای اسکریپت دوست عزیز عجله نکنید.غیر از اینکه این مقاله سه قسمتش مونده هنوز،من قصد دارم با کمک دیگران یه راهنما برای تعریف اصطلاحات رایج در کمیک بسازم،البته استفاده از فعل بسازم اشتباه هست چون واقعا بدون کمک بزرگان نمیشه کار انجام داد انقد که کارهای بهتری وجود داره. و انقدر که من نووبم.

    • قرقيزستاني
      در پاسخ به قرقيزستاني

      سلام. ببخشید یه سوال بی ربط. بهترین و مشهورترین ترجمه watchmen (اسم کمیک) چیه؟ ممنون.

    • Hulk
      در پاسخ به Hulk

      مقاله خوبی بود اگر می شود آموزش طراحی هم بدهید

    • davood
      در پاسخ به davood

      dametoooon gaaaaaaarm

    • کمیک خوار
      در پاسخ به کمیک خوار

      خیلی خیلی مقاله خوبی بود من دارم یه کمیک ۷۷ قسمتی مینویسم اسمش ۴x تالان ۳ صفحشو نوشتم

    • محمد
      در پاسخ به محمد

      دوستان کتاب undrestanding comics که اابته فکر میکنم اسم اصلیش invisible art باشه که تو متن معرفی شد رو نشر آبان به نام هنر کمیک ترجمه کرده و با قیمت نسبتا خوبی میفروشه
      چند وقت دیگه جلد دومش هم به بازار میاد

      تو این کتاب نکاتی هست که مطمئن باشید تا به حال به ذهنتون نرسیده ، حتما تهیه کنید و بخونید

    • دوست دوست
      در پاسخ به دوست دوست

      سلام من می خوام داستان های کوتاه خودم را به صورت طراحی روی بوم و در آن واحد فیلم گرفتن و متن را راوی بخونه در بیارم اما نمی دونم به این کار چی میگن میشه راهنمائی کنید ممنون

    • اااا
      در پاسخ به اااا

      با سلام.
      بخش ۲ داره؟

    • مهدی.
      در پاسخ به مهدی.

      Boom
      Catch
      Pssst
      Krack
      Swift
      Splash
      Zap
      Gulp
      Oooops

      اینها بخشی از صدها صداهایی هستن که توی کمیک های انگلیسی استفاده میشن. من چند وقته دارم میگردم ببینم توی ایران کلا توی کمیک های اصطلاحا سبک ملی چه صداهایی استفاده میشه و تقریبا هیچی پیدا نکردم. :/
      «به جز بنگ، بوووم، شترق! ، درینگ درینگ و یکی دو تا دیگه»
      شما اطلاع دارید؟
      چون رسما ناامید شدم دیگه! اصلا کمیک ایرانی انگار صامته!
      حالا من بخوام فارسی طراحی کنم که بی صدا نمیشه که، بهتره طراحی نکنم اصلا :/
      ممنون.

    • شله
      در پاسخ به شله

      ببین من همه این کارها رو کردم می خوام کمیک بسازم اما متاسفانه نمیدونم باید با چه برنامه های مجازی کار کنم یا اصلا در مورد رنگ کمیک تبدیل نقاشی ساده به کمیک اینترنتی اینا رو اصلا بلد نیستم فکر میکنین جایی باشه تو ایران تا آموزش بده؟

      • ناشناس
        در پاسخ به شله

        سلام…

        بله اموزش میدن…انجمن تصویرگران دوره ی کمیک دارن اما برای گذروندن دوره ی کمیک شما باید دوره طراحی و بعد دوری تصویرسازی و در نهایت دوره کمیک ببینید… رنگ آمیزی یه چیزه طراحی کمیک کردن یه چیزی… اما رنگ امیزی ام یاد داده میشه بخواین اما ابتدا طراحی کمیک… و مدیریتش به شما آموزش داده میشه.

        اگر منظورتون وب کمیک یا به بیان دیگر وبتون اغلب نقاشی دیجیتالی هستند. نمونه هایی که من دیدم ترجمه کردم… همه شون نقاشی دیجیتالی بودن… و طراحی نقاشی دیجیتالی هم با تبلت های گرافیکی انجام میشه. البته میتونید با تبلت های قلم دار سامسونگ هم اینکار و بکنید قیمتش هم قاعدتا بهتر از تبلت های گرافیکیه…اما اصولا برای نقاشی دیجیتال باید دوره جدا ببینید خوب بالاخره تفاوت هایی داره با نقاشی روی کاغذ اما ممکنه به شما بگن قبلش همون نقاشی رو کاغذ و یاد بگیرین بعد سراغ این نوع آموزش برین.

        تبلت های گرافیکی هم دو نوع هستند متصل به کامیپوتر میشن و صفحه ی خودشون تاریکه شما به صفحه کامپیوتر نگاه میکنی محیط نقاشی رو نشون میده شما خطوط و روی تبلت میکشی اما روی کامپیوتر می بینی یه خورده هماهنگیش سخته حداقل اوایلش ولی خوب خیلی ها دارن همین نوع رو استفاده میکنن.

        نوع دیگه این تبلت ها نیاز به اتصال به کامپیوتر ندارن یعنی روی مانیتور خودشون نمایش داده میشه نقاشی مثل کاغذ مستقیم میکشید روی صفحه ی تبلت نقاشی رو. این نوع دوم قاعدتا گرون تر هستند…. تا اونجایی من گشته بودم این نوع انواع زیادی در ایران ازش نیست. یعنی سایت های خارجی خیلی تنوع قیمت و اندازه و اینا داره اما در سایت های ایرانی تعداد محدودتری از این تبلت ها فروخته میشه و این دست خریدار و میبنده…مجبوره از همونایی هست یکی و انتخاب کنه. از مارک های خوب و معروفش هم wacom هست. نمایندگی هم داره تو ایران…

        تبلت های نوری هم هستند که اینها رو یه کاغذ میذارین روشون هر چی رو کاغذ بکشین روی تبلت منتقل میشه اینها قیمتش بهتر از تبلت های نوع دومه خیلی پایین تره قیمتش… موقع خرید منتهی باید خوب تحقیق کنید ببینید چی به کارتون میاد. اینا هم انواع داره بعضی هاش فقط نقاشی های سیاه و سفید و انتقال میده بعضی هاش نقاشی های رنگی رو هم انتقال میده.

      • ناشناس
        در پاسخ به شله

        اینم بگم بعضی کلاس های نقاشی هم آموزش میدن…

        البته دوره هاشون گرونه چه انجمن چه اون آموزشگاه ها… مثلا یکی از آموزشگاه هایی که تو میرداماده ۲۰۰ و خورده ای ۳۰۰ پارسال میگرفت الان و نمیدونم.

    • ارژنگ
      در پاسخ به ارژنگ

      من دارم یه کمیک مینویسم که اسمش هست کاپیتان ایران کسی هستش که به من کمک کنه